تدابیر شهرهای یادگیرنده برای آموزش مادام‌العمر

یکی از مهم‌ترین مسائلی که منجر به موفقیت یک شهر در تمام جنبه‌ها می‌شود، باسواد بودن ساکنان آن است؛ باسوادی فقط به توانایی خواندن و نوشتن اشاره نمی‌کند بلکه در دست داشتن اطلاعات در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان تلاش می‌کنند از جنبه‌های مختلف، زمینه را برای افزایش آگاهی ساکنان خود فراهم آورند و از این طریق به پیشبرد اهداف توسعه پایدار خود کمک کنند. در واقع، تا زمانی که مردم برای بهبود کیفیت زندگی شهری تلاش نکنند، اقدامات شبانه‌روزی برنامه‌ریزان راه به جایی نخواهد برد و چالش‌های بسیاری پیش روی خود خواهد داشت. در این زمینه، باسوادی مردم در جنبه‌های مختلف زندگی شهری می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود که البته این کار نیز مستلزم آموزش مادام‌العمر این افراد از سوی مقامات بالاتر است.

طی یک دهه اخیر جنبشی جهانی تحت عنوان "شهرهای یادگیرنده" شکل گرفته که در آن مدیران تدابیر ویژه‌ای به کار می‌گیرند تا به شهروندان خود در آموزش مادام‌العمر کمک کنند. در ادامه به معرفی دو مورد از این شهرها و تدابیر آن‌ها پرداخته می‌شود.

تدابیر شهرهای یادگیرنده برای آموزش مادام‌العمر

ایجاد یک شبکه یادگیری در شهر، شنژن

شنژن که در مجاورت هنگ کنگ و ماکائو قرار دارد، اولین منطقه اقتصادی ویژه جمهوری خلق چین به شمار می‌رود. مقامات این شهر همواره در تلاش بوده‌اند رشد اقتصادی دائمی و سالم را ترویج دهند و برای دستیابی به توسعه پایدار بکوشند. مدیران شهر در نظر دارند برای اینکه به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده بپیوندند، پویایی مردم را افزایش دهند، به ترویج ارائه نوآوری از سوی آنان بپردازند و رقابت‌پذیری شهر را تا حدی که به اهداف توسعه پایدار نزدیک شود، بهبود بخشند. مقامات شنژن تبادلات فرهنگی میان شهرهای عضو شبکه شهرهای یادگیرنده را در اولویت برنامه‌های خود برای آموزش مادام‌العمر ساکنان قرار داده و قصد دارند از تجربه سایر شهرهای موفق برای بهبود و پیشرفت توسعه خود به بهترین شکل ممکن بهره گیرند.

تدابیر شهرهای یادگیرنده برای آموزش مادام‌العمر

مدیران شنژن آموزش مادام‌العمر در خانواده‌ها، جوامع و محیط‌های کاری را در اولویت برنامه‌های اهداف توسعه پایدار خود قرار داده و در نظر دارند از تکنولوژی‌های یادگیری مدرن و همچنین افزایش استفاده از منابع، بهره گیرند. یکی از اقداماتی که قرار است دولت شنژن برای ایجاد شهر یادگیرنده انجام دهد، تاکید بر بهبود آموزش استعدادهای درخشان و شناسایی توانایی‌ها و مهارت‌های تمامی افراد جامعه است ضمن اینکه، توسعه اقتصادی و بهبود معیشت مردم نیز در رأس برنامه‌های شهر برای رسیدن به توسعه پایدار قرار دارد. از مهمترین اقدامات دولت شنژن برای پیوستن به شبکه شهرهای یادگیرنده جهان می‌توان به راه‌اندازی وب‌سایت شبکه یادگیری مادام‌العمر برای شهروندان، برگزاری بیش از ۱۰۰ دوره آموزشی در حوزه‌های مختلف، ایجاد شبکه‌ای از کالج‌های منطقه‌ای، آموزشگاه‌ها و کارگاه‌ها و تمرکز بر توسعه منابع انسانی و افزایش رضایت شهروندی اشاره کرد. در حال حاضر، تعداد مراکز آموزشی شهر به ۲۷۰ مورد می‌رسد که البته هر روز بر تعداد این آموزشگاه‌ها افزوده می‌شود.

تدابیر شهرهای یادگیرنده برای آموزش مادام‌العمر

سهیم سازی شهروندان در ایجاد شهر یادگیرنده، اسپو

نوآوری‌های مربوط به شهرهای یادگیرنده نقش بسیار مهمی در ترویج رفاه مردم اسپو، کلانشهری واقع در شمال غربی هلسینکی در فنلاند، ایفا می‌کند. مقامات این منطقه برای اینکه شهری یادگیرنده به وجود آورند قصد دارند وضعیت شهر را برای زندگی، یادگیری و کسب و کار بهبود بخشند که در آن تمام شهروندان قادر خواهند بود مهارت‌ها و قابلیت‌های خود را به مرحله عمل در آورند و در توسعه جامعه خود مشارکت کنند.

مقامات اسپو در نظر دارند زمینه را برای یادگیری شهروندان در حوزه‌های مختلف فراهم آورند، استفاده از منابع را به طور قابل توجهی افزایش دهد و شهروندان را به مشارکت در پویایی شهر، از طریق ارائه نوآوری‌های خود تشویق کنند و برای آینده نامعلوم اسپو، به برنامه‌ریزی بپردازند. این افراد قصد دارند رفاه را برای مردم به ارمغان آورند، سبک زندگی سالم را در میان آنان ترویج دهند، زمینه را برای آموزش برابر همه فراهم آورند، پایداری را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و ذی‌نفعان و سرمایه‌داران را به مشارکت در رسیدن به اهداف توسعه پایدار شهری دعوت کنند.

تدابیر شهرهای یادگیرنده برای آموزش مادام‌العمر

مدیران اسپو در سال ۲۰۲۰، توافقنامه‌ای امضا کردند که بر مبنای آن قرار شد اقداماتی اساسی برای توسعه دانش، مهارت‌ها و قابلیت‌های شهروندان به صورت آموزش مادام‌العمر انجام شود. در این راستا، فرصت‌های لازم برای یادگیری، افزایش نشاط در آموزش و مشارکت شهروندان در توسعه پایدار فراهم خواهد آمد. در حال حاضر، مقامات اسپو به همکاری با نهادهای مختلف پرداخته تا از این طریق، به تدابیر مؤثری برای برقراری ارتباط با سایر شهرهای یادگیرنده دست یابند و بتوانند از تجربیات آن‌ها برای توسعه پایدار بهره گیرند.

کد خبر 498668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.