دیدگاه‌ ها نسبت به شهر دوستدار طبیعت تغییر کند

یک دکترای طراحی شهری گفت: شهرهای دوستدار طبیعت علاوه بر داشتن فواید زیست محیطی در ابعاد مختلف از منظر اقتصادی نیز پربازده هستند.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: رسیدن به شهرهای دوستدار طبیعت اگرچه هزینه بر است اما این شهرها سلامت جسم و روان جامعه شهری را تأمین می‌کند و کارایی جامعه و شرایط اقتصادی شهر را بهبود می‌بخشد.

وی با بیان اینکه امروزه عناصر طبیعی شهرها به دست فرموشی سپرده شده است، خاطرنشان کرد: تسلط چنین دیدگاهی موجب شده تا باغات و رودخانه‌های شهری از بین برود و وجود طبیعت همانند میراث فرهنگی شهر، مانعی برای کسب درآمد تلقی، و حتی به عنوان یک آسیب شناخته شود.

این دکترای طراحی شهری افزود: افرادی که از منظر اقتصادی به شهر نگاه می‌کنند، چنانچه دقیق‌تر به تجربه سایر شهرهای دنیا توجه داشته باشند، متوجه خواهند شد که تحقق شهر دوستدار طبیعت می‌تواند منافع اقتصادی زیادی داشته باشد.

حسینیون اضافه کرد: بسیاری از شهرهای دنیا از جمله نیویورک، عناصر طبیعی را با محیط‌های شهری در هم تنیده کرده‌اند که چنین اقدامی چند صد میلیون دلار بازدهی مالی در ابعاد مختلف برای آنها داشته است.

وی تصریح کرد: مطالعات نشان داده قیمت ملک و زمین در خیابان‌هایی که دارای پوشش گیاهی انبوه و عناصر طبیعی است، بسیار بیشتر بوده و همین امر موجب رونق اقتصادی در این مناطق می‌شود؛ در شهرهای کشور ما نیز هر منطقه‌ای از شهر که حضور طبیعت پررنگ‌تر بوده، قیمت ملک و زمین نیز بیشتر بوده است.

این دکترای طراحی شهری گفت: زمانی که نگاه مدیریت شهری نسبت به استفاده از عناصر طبیعی تغییر کند، با فرهنگ سازی صحیح تغییر دیدگاه در سطح شهروندان نیز اتفاق می‌افتد.

کد خبر 498248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.