هشدار افزایش ارتفاع ۶۰۰ متری «ون» به علت گرم شدن زمین

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: درخت «ون» امکان رویش تا ۲۵۰۰ متری سطح دریا را دارد که سطح این ارتفاع در شرایط فعلی و به علت گرم شدن زمین ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر افزایش یافته که این موضوع یک اعلام هشدار است.

به گزارش ایمنا، عباسعلی نوبخت اظهار کرد: گرم شدن زمین موجب افزایش جمعیت و ایجاد آفات و بیماری‌ها می‌شود و احتمال طغیان این آفات و بیماری‌ها نیز وجود دارد بر همین اساس به دنبال حفظ پوشش گیاهی و سپس احیا، غنی سازی و توسعه آن هستیم.

وی با اشاره به اقدامات مؤثر این سازمان در زمینه بیابان زدایی، افزود: ۳۵ هزار هکتار از اراضی بیابانی کشور در سال گذشته نهال‌کاری شده به طوری که برای اجرای این طرح و توسعه پوشش گیاهی و جنگلی کشور، گونه‌های با نظر و انتخاب کارشناسان و با هدف حفظ و احیای پوشش گیاهی در مناطق بیابانی کاشته شده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: سطوح قابل توجهی از مراتع کشور با هدف حفظ و احیای پوشش گیاهی کپه کاری و بذرکاری شده که با توجه به نوسان و تغییرات اقلیمی، تمامی جمعیت کشور برای حفظ این عرصه‌ها مسئول هستند.

وی با بیان اینکه باید به فکر ایجاد صنایع وابسته به چوب باشیم، اضافه کرد: برای پاسخ به نیاز مردم در زمینه زارعت چوب کارهایی انجام شده و سال گذشته بیش از ۲۲ هزار هکتار کار زراعت چوب در کشور اجرا شد که سهم استان همدان ۵۵۰ هکتار بود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تأکید کرد: سازمان جنگل‌ها برنامه مدون و سالیانه‌ای در رابطه با حفظ پوشش، احیا، غنی سازی و توسعه جنگل‌ها به منظور پیشگیری از بروز آسیب به این عرصه و پوشش گیاهی کشور دارد.

نوبخت گفت: سال گذشته ۳۵ هزار هکتار جنگل کاری در کشور انجام شده که اجرای این طرح در سال جاری نیز به میزان مناسبی ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح تنفس جنگل با توجه به کارکرد غیربازاری آن از واجبات است، تصریح کرد: مطالعات پیرامون طرح جایگزین برای تنفس جنگل در مراحل پایانی قرار دارد و این طرح مطالعاتی در سال جاری برای اجرا نهایی می‌شود تا به بهترین نحو ممکن کار حفاظت بیولوژیک از جنگل‌ها انجام شود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: سازمان جنگل‌ها در سال جاری موفق شد مطالعه فاز مقدماتی محافظتی جنگل‌ها را نهایی کند تا حفاظت بیولوژیک در جنگل‌های کشور در قالب این طرح اجرایی شود و مدیریت کارشناسی را بعد از گذشت حدود سه سال در جنگل‌های شمالی کشور شاهد باشیم.

نوبخت با بیان اینکه برای ۱۰۳ حوزه آبخیز موجود در کشور کار مطالعاتی انجام شده است، گفت: آبخیزداری، مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز است که در این حوزه‌ها علاوه بر فعالیت‌های مکانیکی و بیومکانیکی، فعالیت بیولوژیک هم دیده می‌شود.

وی افزود: سطح قابل توجهی از کار توسعه، احیا و غنی سازی اراضی جنگلی و مرتعی در سه سال گذشته از محل اعتبارات آبخیزداری انجام و سال گذشته نیز کارهای بیولوژیک زیادی از محل اعتبارات پیش بینی شده صندوق توسعه ملی اجرا شده است.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: منابع طبیعی تنها متعلق به این سازمان نیست بلکه کارکنان این مجموعه حافظان انفال هستند که امید می‌رود مردم این سازمان را برای حفاظت از این عرصه‌ها کمک کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 498228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.