"ایران نوآفرین" بزرگترین بانک داده استارت‌آپی کشور

رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: سامانه ایران نوآفرین اولین و هنوز تنها تجربه ثبت‌محوری در کشور است. در این سامانه هیچ اجباری برای ثبت نیست، بلکه استارت‌آپ‌ها از طریق این ثبت می‌توانند از مشوق‌هایی مانند بوم‌واره یا بوم‌سرمایه یا تسهیلات وام وجوه اداره‌ شده استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر ناظمی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"‌نگاه مجوزمحور نگاه غالب حکمرانی در ایران است. سیاست‌گذار ایرانی به واسطه مجوزدهی هم قدرت کسب می‌کند و هم فکر می‌کند این تنها راه سامان‌دهی و سیاست‌گذاری است.

در این دوره بارها و بارها با فشار دستگاه‌های مختلف روبه‌رو بودیم تا برای استارت‌آپ‌ها مجوز دهیم. دستگاه‌های مختلف مدام در حال تحمیل این نگاه بودند که باید استارت‌آپ‌ها برای فعالیت مجوز بگیرند.

مقاومت ما در برابر این خواسته بر اساس دیدگاه ثبت‌محور بود. یعنی کافی است یک کسب‌وکار یا استارت‌آپ صرفاً به صورت داوطلبانه و خوداظهارانه به ثبت اطلاعات خود اقدام کند و به جای جریمه‌محوری با پاداش‌محوری روبه‌رو شود. به عبارت دیگر هیچ‌گاه استارت‌آپ‌ها برای فعالیت مجبور به دریافت مجوز و گم‌شدن در پیچ‌وخم‌های اداری نکردیم.

سامانه ایران نوآفرین اولین و هنوز تنها تجربه ثبت‌محوری در کشور است. در این سامانه هیچ اجباری برای ثبت نیست، بلکه استارت‌آپ‌ها از طریق این ثبت می‌توانند از مشوق‌هایی مانند بوم‌واره یا بوم‌سرمایه یا تسهیلات وام وجوه اداره‌شده یا.. استفاده کنند. به این ترتیب عدم ثبت منجر به جلوگیری از فعالیت نمی‌شد، و هر استارت‌آپی می‌توانست به صورت اختیاری در این خصوص تصمیم بگیرد.

این هفته تعداد هویت‌هایی که در این سامانه خود را ثبت کرده بودند به ۱۰ هزار رسید و به این ترتیب تبدیل به بزرگترین بانک داده استارت‌آپی کشور شد.

این نگاه به اکوسیستم استارت‌آپی به جای مانع‌سازی در برابر فعالیت‌ها و امکان فسادآمیز بودن مداخله دولتی، تبدیل به انگیزه‌ای برای سازمان‌های دولتی می‌شد تا خدمات بهتری ارائه دهند تا استارت‌آپ‌ها بر اساس اختیار، حق انتخاب داشته باشند.

خوشحالم در این مدت اینچنین اعتمادی میان استارت‌آپ‌ها و بخش دولتی وجود داشت، هرچند با مطلوب‌ها فاصله داشت، اما در مقایسه با سایر بخش‌های کشور، اختلاف قابل توجهی داشت. همین که نشان داده شد برای هر کاری لازم به مجوز دادن نیست و برنامه‌ریزی بیش از تحکم و اجبار نیاز به اعتماد، آزادی و سرمایه اجتماعی دارد.

از همکارانم در سازمان خصوصاً @naseri_shohre و تیم‌اش که این راه سخت تا ۱۰ هزارتایی شدن را پیمودند ممنون هستم و امیدوارم این راه ادامه یابد.

عکس‌ها از جشن کوچکی است که در سازمان برای آن گرفتیم. "

سامانه ایران نوآفرین بزرگترین بانک داده استارت‌آپی کشور شدج

سامانه ایران نوآفرین بزرگترین بانک داده استارت‌آپی کشور شد

کد خبر 498158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.