اصولگرایان در کدام نقطه ایستاده‌اند؟

فضای انتخابات شورای شهر اصفهان در حال گرم شدن بوده و قرارگاه‌های انتخاباتی اصولگرایان در سکوت سیاسی اصلاح‌طلبان، یکی پس از دیگری اعلام موجودیت می‌کنند که نشان می‌دهد با به وجود آوردن تعدد لیستی، این جریان را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تصمیمات مجمع نیروهای انقلاب اسلامی در انتخابات شورای شهر دوره چهارم اصفهان به چالش تازه‌ای برای این جریان سیاسی تبدیل شد و با شدت گرفتن این اختلافات، اصولگرایان در عرصه انتخابات شورای شهر دوره پنجم با دو لیست مجزا وارد شدند و پس از شکست به نظر می‌رسید اختلافات بین این جریان کاهش یابد، اما با شروع فعالیت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم، تنش‌های سیاسی بین نیروهای اصولگرا در اصفهان به اوج خود رسید و این بار هم با ۳ لیست مجزا در انتخابات شرکت کردند؛ البته در نهایت این لیست مجمع نیروهای انقلاب اسلامی بود که به پیروزی رسید.

امروز اصولگرایان اصفهان تلاش گسترده‌ای برای تصاحب کرسی‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در دستورکار خود قرار داده‌اند و تصمیم گرفته‌اند با تمام قوا به میدان بیایند و ناکامی و شکست سنگین دوره گذشته را جبران کنند تا اندکی از خاطرات تلخ شکست ۱۳ بر صفر انتخابات دوره پنجم را به دست فراموشی بسپارند.

انشقاق و اختلافات داخلی در جریان اصولگرا امروز به مهمترین چالش برای این جریان سیاسی در انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان تبدیل شده و در مسیر دستیابی به لیستی واحد با بلاتکلیفی مواجه کرده است.

قرارگاه‌های انتخاباتی مختلفی در جبهه اصولگرایان فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده و در حال بستن لیست‌های انتخاباتی هستند. در حال حاضر قرارگاه انتخاباتی سلام، قرارگاه انتخاباتی گام دوم، شورای وحدت اصولگرایان و مجمع نیروهای انقلاب در اصفهان در راستای انتخاب نامزدهای برتر و اصلح شورای شهر و ارائه لیست مورد اطمینان خود تلاش می‌کنند تا در این رقابت برای رسیدن به کرسی‌های شورای شهر اصفهان از یکدیگر پیشی بگیرند.

مجمع نیروهای انقلاب با انتشار لیستی ۵۲ نفره از افراد مورد مصاحبه قرار گرفته، از افرادی که ممکن است در لیست این مجمع برای حضور در لیست شورای شهر قرار بگیرند، رونمایی کرد. این مجمع تا اینجای کار تنها گروه در جناح اصولگرا است که توانسته به این مرحله از چینش نیروهای خود برسد.

فقدان احزاب کارآمد و چرخش نداشتن نخبگان که از سال ۸۴ زمینه‌های آن به وجود آمده، برای انتخابات شوراهای شهر و روستا ۱۴۰۰ پررنگ‌تر خواهد شد. به نظر می‌رسد چالش نسلی در جریان اصولگرا در دو سطح نمایان شود؛ نخست در سطح احزاب و تشکل‌ها که به معنی منزوی شدن تشکل‌های قدیمی است و دلیل اصلی چالش نسلی در جریان اصولگرایی در سطح احزاب است.

در انتخابات ۱۴۰۰ طیف جوان‌تر و رادیکال‌تر تلاش خواهد کرد میدان‌داری کرده و قدیمی‌ها نیز سعی می‌کنند جایگاه خود را برگردانند. اصولگرایان اگر بتوانند در روزهای پیش رو سه چالش یاد شده را مدیریت کنند می‌توانند با خیال آسوده وارد عرصه انتخابات شوند، اما اگر این چالش‌ها استمرار پیدا کند که به احتمال زیاد چنین خواهد شد آن وقت باید شاهد تحولات پرنوسان در جریان اصولگرایی باشیم.

در این گزارش به گفت‌وگو با جریان‌های مختلف جریان‌های اصولگرایی در اصفهان پرداخته و چالش‌ها و برنامه‌های آنها برای انتخابات شورای شهر را بررسی کرده‌ایم که بخشی از آنها را در زیر می‌خوانید:

وحدت باید حول مبانی انقلاب اسلامی باشد نه افراد

مهران زینلیان، دبیر قرارگاه انتخاباتی گام دوم انقلاب اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این قرارگاه انتخاباتی از چندین تشکل سیاسی از جمله جبهه پایداری، تشکل رویش نیروهای انقلاب اسلامی و تعدادی از اعضای شورای شهر دوره چهارم اصفهان تشکیل شده و سعی دارد لیست اصلحی را برای انتخابات شورای اسلامی شهر دوره ششم اصفهان به مردم معرفی کند.

به گفته وی، قرارگاه انتخاباتی گام دوم از تمامی کاندیداها جناح‌های سیاسی در خواست کرد تا رزومه خود را ارسال کرده و پس از بررسی رزومه، حدود ۸۰ نفر به مرحله مصاحبه با کمیته‌های تخصصی راه یافتند و طی این مصاحبه‌ها حدود ۳۰ نفر به مرحله بعدی راه یافتند که قرار است با بررسی مجدد، لیست نهایی فراهم شود.

دبیر قرارگاه انتخاباتی گام دوم در ادامه می‌گوید که منع شدن کاندیداها از حضور در لیست‌های انتخاباتی وجاهت قانونی ندارد. متأسفانه این موضوع توسط برخی از گروه‌های سیاسی در حال انجام است، اما قرارگاه انتخاباتی گام دوم از حضور کاندیداهای لیست انتخاباتی‌اش در مابقی لیست‌های انتخاباتی استقبال می‌کند.

زینلیان خاطرنشان می‌کند: قرارگاه انتخاباتی گام دوم این آمادگی را دارد تا با مابقی لیست‌های انتخاباتی انقلابی گفت‌وگو کرده و به وحدت برسد، اما باید توجه داشت که وحدت حول مبانی انقلاب اسلامی باشد. متأسفانه وحدت از نظر برخی آقایان حول محور برخی افراد است.

دغدغه آیت الله مهدوی رسیدن اصولگرایان به لیست واحد است

رضوان اصغری، دبیر قرارگاه انتخاباتی سلام  به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این قرارگاه انتخاباتی از چندین تشکل سیاسی از جمله جامعه اسلامی مدیران و ورزشکاران، جمعیت آبادگران، جبهه ایستادگی، جبهه همنا تشکیل شده است.

به گفته وی، قرارگاه انتخاباتی سلام با حدود ۵۲ کاندیدا یعنی ۴ برابر ظرفیت لیست انتخاباتی شورای شهر مصاحبه انجام داده که طی روزهای آینده با بررسی مجدد، لیست ۱۳ نفره نهایی مشخص می‌شود.

دبیر قرارگاه انتخاباتی سلام در ادامه می‌گوید: در حال حاضر به دنبال تشکیل لیستی واحد در جبهه اصولگرایان برای انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان بوده و با مجمع اصولگرایان و قرارگاه انتخاباتی گام دوم نیز در حال تعامل هستیم.

اصغری خاطرنشان می‌کند: دغدغه آیت الله مهدوی رسیدن اصولگرایان به لیستی واحد در انتخابات شورای شهر بوده و در این راستا قرارگاه سلام پیشنهاداتی برای رسیدن به لیستی واحد در جبهه اصولگرایان را مطرح کرده است.

لیست مجمع نیروهای انقلاب اسلامی، لیستی تأثیر گذار در انتخابات اصفهان است

حمیدرضا صمدانی، دبیر جمعیت یاران انقلاب اسلامی استان اصفهان نیز اظهار می‌کند: جمعیت یاران انقلاب اسلامی در اصفهان علیرغم حفظ استقلال سیاسی در فرآیند ارائه لیست، عضو مجمع نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان است.

به گفته وی، از بین ۱۷۰ کاندیدا، طی فرآیندی حدود ۵۲ نفر از آنها به مرحله بعدی راه یافتند و قرار است طی نظرسنجی بین تشکل‌ها و اعضای حقیقی عضو مجمع نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان، لیست نهایی مشخص شود.

این عضو مجمع نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان می‌گوید که همواره بزرگان به دنبال وحدت و هم افزایی لیست‌های انتخاباتی جبهه اصولگرایان بوده‌اند و در این مسیر مذاکراتی نیز انجام گرفته است.

صمدانی خاطرنشان می‌کند: لیست مجمع نیروهای انقلاب اسلامی به عنوان لیستی تأثیر گذار در انتخابات اصفهان، اشخاص اصلح‌تر را در خود جای خواهد که این موضوع باعث می‌شود مابقی لیست‌های انتخاباتی نیز به لیست ما گرایش پیدا کنند.

مجمع نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان از سابقه سیاسی زیادی برخوردار است

مهدی شاکران، سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان هم درباره برنامه حزب خود در انتخابات شورای شهر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان عضو مجمع نیروهای انقلاب اسلامی بوده و بر همین اساس کاندیداهای مورد نظر خود را به مجمع معرفی کرده است. مجمع نیروهای انقلاب طی فرآیند مصاحبه با کاندیداها، لیست ۴ برابر ظرفیت خود را مشخص کرد.

به گفته وی، مجمع نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان قصد دارد لیست ۵۲ نفره خود را به رأی اعضا و تشکل‌های حقوقی و حقیقی خود گذاشته و نهایتاً لیست نهایی‌اش را به مردم معرفی کند.

سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان ادامه داد: مجمع نیروهای انقلاب اسلامی اصفهان از سابقه بیشتری برخوردار بوده و همیشه قرارگاه سلام و گام دوم را به وحدت دعوت کرده است.

شاکران خاطرنشان می‌کند: برخی از کاندیداهایی که در مجمع نیروهای انقلاب اسلامی حضور یافتند در فرآیند مصاحبه قرارگاه‌های انتخاباتی گام دوم و سلام نیز شرکت کرده‌اند.

کد خبر 497927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.