دژپسند: در سه سال اخیر برای توسعه دولت الکترونیک در کشور تمرکز کردیم

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در سه سال اخیر برای توسعه دولت الکترونیک در کشور تمرکز کردیم، گفت: استفاده از فناوری‌های نوین حداقل ۷۰ درصد هزینه‌ها را کاهش خواهد داد،.

به گزارش ایمنا، "فرهاد دژپسند" در مراسم رونمایی از دو سامانه "محیط آزمون تنظیم‌گری بازار سرمایه و مرکز تعالی اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال شریف" که در محل وزارت امور اقتصاد و دارایی برگزار شد، اظهار کرد: اعتقاد ما این است که در برخی از موارد در موضع انتخاب نیستیم بلکه در موقعیت الزام قرار داریم تا اقداماتی را برای توسعه طرح‌ها و اقدامات به کار گیریم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مسیر طراحی و اهداف رشد و توسعه را راحت تر و هموارتر طی کنیم باید به دنبال برخی از راه‌های میان بر باشیم که در دو سال و نیم گذشته اقدامات مهمی را در این زمینه‌ها طراحی و اجرا کرده‌ایم.

دژپسند افزود: برای ایران زمانی در مورد ساختار اجتماعی، اقتصادی، منابع مالی و منابع انسانی فکر می‌کنیم نتیجه‌ای را متصور می‌شویم که باید به آن برسیم در حالی که موقعیت فعلی بسیار متفاوت‌تر از تصورات است، علت این موضوع بر می‌گردد به اینکه نتوانستیم ابزار فناوری و جهش را به خوبی شناسایی و به کار ببریم.

وی افزود: زمانی که در دهه ٨٠ بحث «تکفا» شروع شده بود هنوز به طور ریشه‌ای کاربرد فناوری اطلاعات نهادینه نشده بود و این سند تکفا به عنوان یک سند برای برنامه سوم در آمده بود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: آمادگی ایران در حوزه الکترونیک در سال ٨١ تا ٨٤ روند خوبی را طی کرد و بعد از آن با نوسان همراه شد اما در دنیا این اتفاق رخ نداد و روند رو به رشدی را طی کردند.

وی اظهار کرد: کشورهایی که این مسیر را انتخاب کرده بودند توانستند سبقت معنادار و جهش گونه‌ای را داشته باشند.

دژپسند افزود: اکنون شاهد هستیم که بسیاری از کشورها در بسیاری از زمینه‌ها از ایران سبقت گرفته‌اند در حالی که کشور ایران باید به واسطه پارامترهای بنیادی از آنها جلوتر می‌رفت و وضعیت بهتری را تجربه می‌کرد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: علت این موضوع به عدم شناسایی درست فناوری مؤثر و فقدان عزم و جزم آهنین باز می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه‌ها موضوعی به عنوان یک رویکرد جدی که مدیریت پروژه را داشته باشیم وجود نداشت.

دژپسند تاکید کرد: در طول مدت سه سال اخیر برای دولت الکترونیک به گونه‌ای دیگر تمرکز کردیم در حالی که باید در ادامه اوایل دهه سال ٨٠ که ٢٠ سال از آن می‌گذرد باید اقدامات و طراحی‌ها به صورت پیوسته ادامه پیدا می‌کرد اما اکنون به دلیل پیدا کردن حالت سینوسی اقدامات فقط در حال صحبت از دولت الکترونیک هستیم در حالی که باید از دولت همراه عبور و به دولت هوشمند می‌رسیدیم.

وی افزود: در صورتی که قادر به تبدیل تجارت الکترونیک به تجارت هوشمند بودیم به طور قطع در شرایط ظالمانه تحریم گام‌های بلندی برداشته می‌شد و می‌توانستیم با درک بیشتری رو به جلو پیش برویم.

دژپسند رشد درآمدهای مالیاتی را مدیون فناوری‌های نوین دانست و گفت: در صورت تکمیل فناوری‌های نوین امکان جلوگیری فرارهای مالیاتی فراهم می‌شد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه استفاده از فناوری‌های نوین حداقل ۷۰ درصد هزینه‌ها را کاهش خواهد داد، گفت: لازمه بهره بردن از فناوری‌های نوین رصد دقیق و با دقت است زیرا با رصد عقاب‌گونه، نقاط و نکات مهم را شناسایی و با توجه به آن نسبت به شکار اقدام خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در ۴ سال اول دولت در سازمان برنامه و بودجه حضور داشتم و در آن زمان برای دولت الکترونیک تجهیز منابعی انجام شد اما این موضوع ادامه پیدا نکرد، دولت الکترونیک موضوعی است که رئیس جمهوری به دنبال پیگیری آن است.

دژپسند تاکید کرد: عدم استفاده از فناوری‌های نوین مانند مسواک نزدن عذاب آور است اما باید رصد عقاب گونه از آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر کاربرد فناوری اطلاعات وجود نداشت قادر به مدیریت کرونا نبودیم، گفت: دنیا به دنبال انتقال تجربیات ایران در بحث مدیریت کرونا است و در دوران کرونا قادر به مدیریت کرونا با فناوری‌های نوین و استارتاپ‌ها بوده ایم.

دژپسند ادامه داد: کشوری مانند ایران در شرایط تحریمی قرار دارد می‌تواند با تکیه بر فناوری‌های نوین به راحتی تحریم‌ها را دور بزند.

وی با بیان اینکه هر چه سریع‌تر باید ارکان اقتصاد را به فناوری‌های نوین مجهز کنیم، در بازار سرمایه باید از نظر شاخص در موضوع اقتصاد هوشمند توسعه اول را داشته باشیم که این موضوع را اواسط سال ۹۸ هدفگذاری کردیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 497899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.