برکناری همتی، تاثیر مستقیم بر افزایش نرخ دلار داشت

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: برکناری همتی، تاثیر مستقیم بر افزایش نرخ دلار داشت و به نظر می‌رسد جریان افزایشی قیمت فروش هر دلار آمریکا در بازار آزاد معاملات ارزهای شاخص تا یک هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری ادامه داشته باشد.

حسین عماره در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وضعیت نابسامان بانک مرکزی و جریان استقراض دولت از این شبکه بانکی برای تأمین کسری بودجه سال جاری، اظهار کرد: تحولات ساختاری و تحت تأثیر تنش‌ها و مناقشات انتخاباتی بودن بانک مرکزی و سیستم مدیریت آن، در حالی است که بر خلاف اظهارات وزیر اقتصاد، دولت بخش قابل توجهی از کسری بودجه سال جاری را از طریق چاپ اسکناس و استقراض از بانک مرکزی تأمین کرده و نقش این بانک در نظام اقتصادی ایران بیش از پیش پر رنگ شده است.

وی افزود: تحولات هوشمندی که در دوران تصدی عبدالناصر همتی در بانک مرکزی رخ داد، نشان داد که می‌توانیم یک بانک مرکزی پویا و هوشمند در نظام اقتصادی فلج داشته باشیم و عملاً رمز پویا و فرایند دسترسی کاربران به آن که تا حد زیادی کلاهبرداری‌های تلفنی را کاهش داد، مهم‌ترین و بهترین عملکرد همتی در دوران تصدی بر بانک مرکزی بود.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با اشاره به ساختار بانک مرکزی و نقش رئیس کل در آن، تصریح کرد: شبکه بانکی کشور تا حد زیادی به سیاست‌گذاری رسانه‌ای شخص حقیقی رئیس کل بانک مرکزی وابسته است بر همین اساس نوسانات در بازارهای شاخص مالی و اقتصادی همچون بورس، ارز، طلا و سکه می‌تواند ناشی از اقدامات رئیس کل بانک مرکزی و تصمیمات این بانک برای اجرای سیاست‌های مختلف در نظام بانکی باشد.

عماره اضافه کرد: همزمان با برکناری عبدالناصر همتی از ریاست کل بانک مرکزی ایران، نرخ دلار افزایش یافت و بر اساس اطلاعات ارائه شده در پایگاه‌های استاندارد، قیمت فروش هر دلار آمریکا در جریان معاملات بازار آزاد ارزهای شاخص به بیش از ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

وی ادامه داد: برکناری همتی، تأثیر مستقیم بر افزایش نرخ دلار داشت و به نظر می‌رسد جریان افزایشی قیمت فروش هر دلار آمریکا در بازار آزاد معاملات ارزهای شاخص تا یک هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری ادامه داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالان بازار ارز، سکه و طلا انتظار داشتند، همزمان با آغاز خردادماه و جریانات سیاسی ناشی از نزدیک شدن به موعد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، نرخ دلار و دیگر ارزهای شاخص نیز کاهش را تجربه کند و برکناری همتی شوک جدیدی به بازار وارد کرد.

کد خبر 497800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.