بورس امروز سه‌شنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شرکت مخابرات ایران در ۱۲ ماه سال ۱۳۹۹ توانسته ۶ هزار میلیارد تومان از ارائه خدمات خود درآمد عملیاتی به دست بیاورد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۵ درصدی داشته اما از طرف دیگر میزان هزینه‌های شرکت رشد ۵۱ درصدی داشته است و این موضوع باعث ایجاد زیان ناخالص ۶۵۵ میلیاردی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ سه‌شنبه ۱۱ خردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۵.۴۳۸ واحدی به سطح ۱.۱۴۰.۴۹۱ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱.۶۲۸ واحدی در سطح ۳۸۱.۳۶۸ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۰.۴۷ و شاخص هم وزن کاهش ۰.۴۳ درصدی را تجربه کردند.

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۴۸ واحدی به سطح ۱۷.۶۷۷ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۱.۷۵۹ و ۲۷.۱۵۱ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵.۷B و ۸۴۲M بود.(B به معنای میلیارد و M به معنای میلیون است)

هر روز با یک شرکت (بررسی گزارشات ۱۲ ماهه)

نگاهی به عملکرد شرکت مخابرات ایران

بورس امروز سه‌شنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

این شرکت در ۱۲ ماه سال ۱۳۹۹ توانسته ۶ هزار میلیارد تومان از ارائه خدمات خود درآمد عملیاتی به دست بیاورد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۵ درصدی داشته اما از طرف دیگر میزان هزینه‌های شرکت رشد ۵۱ درصدی داشته است و این موضوع باعث ایجاد زیان ناخالص ۶۵۵ میلیاردی شده است.

شرکت دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سایر درآمدها شناسایی کرده است و ۶۷۵ میلیارد تومان سایر هزینه‌ها که در مجموع به زیان عملیاتی دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است، سه هزار و ۶۰۰ میلیارد درآمد غیر عملیاتی شناسایی کرده است و در مجموع به سود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی خالص رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۲۷ درصدی داشته است، سود پایه هر سهم به عدد ۲۹ تومان کاهش یافته است.

صورت سود و زیان تلفیقی

بورس امروز سه‌شنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شرکت در گزارش تلفیقی عملکرد بهتری داشته، یعنی زیر مجموعه‌های شرکت به کمک شرکت اصلی آمده و میزان سود خالص به سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته ولی همچنان کاهش سود خالص نسبت به سال گذشته مشاهده می‌شود که سال گذشته به صورت خالص شرکت توانسته سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تلفیقی شناسایی کند، در نهایت میزان کاهش سود تلفیقی معادل با ۷ درصد است.

تابلوی معاملات اخابر

بورس امروز سه‌شنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار شرکت‌ها

شکربن که در ۹ ماهه ۳۴۴ میلیارد تومان فروش داشت، فروش خود را در ۱۲ ماهه به ۵۹۷ میلیارد تومان رسانده که فروش فصل زمستان نسبت به پاییز رشد ۵۴ درصدی داشته در حالی که بهای تمام شده شرکت نسبت به فصل گذشته رشد ۴۲ درصدی را تجربه کرده است. این تولید کننده در فصل اول، دوم و سوم به ترتیب حاشیه سود ۱۹، ۱۷ و ۲۵ درصدی داشته که در فصل چهارم توانسته حاشیه سود خود را تا ۳۱ درصد افزایش دهد.

سود هر سهم شکربن در سه فصل اخیر ۳۴۲، ۲۴۸ و ۷۱۱ ریال بوده که در فصل چهارم با ۵۸۲ درصد رشد نسبت به فصل گذشته سود ۴،۸۴۸ ریالی را گزارش کرده و سود هر سهم خود را در ۱۲ ماهه به ۶،۱۴۸ ریال رسانده است. در فصل آخر علاوه بر رشد فروش شرکت و ساختن سود بالاتر از این طریق، شرکت ۹۰ میلیارد تومان سود دریافتی از زیرمجموعه‌هایی همچون شرکت صنایع لاستیک سهند، شرکت دوده صنعتی پارس و سرمایه‌گذاری توسعه صنعت شیمیایی داشته است.

حواشی ایجاد شده برای قیمت گذاری دستوری در اوره داخلی باعث شده تا گروه‌های مختلفی از بازار نسبت به این اقدام اعتراض کنند. شرکت‌ها موظف هستند بخشی از اوره خود را به قیمت مصوب به دولت بدهند در حالی که اوره سازها مانند سایر پتروشیمی‌ها، گاز را با نرخ دلار آزاد دریافت می‌کنند.

مجمع خراسان با حواشی زیادی همراه شد که علت آن ارزان فروشی اوره به دولت بود. دولت در حالی اوره را یک / سوم قیمت جهانی از اوره سازها تحویل می‌گیرد که گاز این شرکت‌ها را با دلار آزاد با آن‌ها حساب می‌کند. مدیرعامل شرکت گفت "از مطرح شدن این حرف‌ها خوشحالم و امیدوارم صدا به جاهایی برسد که تا به حال نرسیده است. ولی ما تکلیف داریم به کشاورزی تحویل دهیم." در مجمع خراسان مطرح شد " به دلیل خشکسالی در افغانستان خریدشان کم شده است. برای مقاصد صادراتی دیگر برنامه‌ریزی جدی کردیم. کاهش فروش به افغانستان را با افزایش فروش به عراق جبران کردیم. امسال هم به ترکیه حجم قابل توجهی فروختیم.

بازارهای جهانی

ارزش یوان در مقابل دلار به بالاترین سطح طی ۳ سال اخیر رسیده است. یوان در مقابل سایر ارزهای دنیا نیز تقویت شده است. تضعیف ارزش دلار با توجه به داده‌های ضعیف آمریکا به ویژه در حوزه اشتغال طی یکسال اخیر و داده‌های قوی از اقتصاد چین، عامل تقویت ارزش یوان در مقابل دلار بوده است. ورود سرمایه به چین و مازاد تجاری از عوامل قدرت گرفتن یوان چین بوده است. تولید ناخالص داخلی سالانه چین در فصل اول به ۱۸.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

تضعیف ارزش دلار و تقویت یوان از بازار کامودیتی ها نیز حمایت کرده است. در هفته گذشته اولین دوره از مذاکرات آمریکا و چین برگزار شد. در حال حاضر هر دو کشور به ویژه آمریکا خواهان این هستند که ارزش پولشان کاهش پیدا کند. بنابراین انتظار می‌رود که یوان در مقابل دلار، بازهم تقویت شود.

میانگین قیمت ۵ ساله‌ی لوبکات فوب خلیج فارس در حدود ۳۶۹ دلار بوده و قیمت گزارش شده‌ی این محصول در هفته اخیر ۴۰۶ دلار بوده است. میانگین قیمت ۵ ساله‌ی آیزورریسایکل فوب خلیج فارس در حدود ۴۹۴ دلار بوده و قیمت گزارش شده‌ی این محصول در هفته اخیر ۵۴۵ دلار بوده است."

معادن مس جهان طی ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۲۱ میلادی، حدود ۳ میلیون و ۳۴۹ هزار تن ماده معدنی تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ میلادی، سه میلیون و ۲۳۶ هزار تن بود که حاکی از افزایش ۳.۵ درصدی تولید است. از این میزان، یک میلیون و ۷۷۱ هزار و ۷۰۰ تن مربوط به قاره «آمریکا»، ۷۰۱ هزار و ۹۰۰ تن «آسیا»، ۳۹۹ هزار و ۹۰۰ تن «آفریقا»، ۳۱۶ هزار و ۴۰۰ تن «اروپا» و ۱۵۹ هزار تن مربوط به «اقیانوسیه» بوده است.

امروز جلسه اوپک پلاس برگزار می‌شود. کمیته فنی اوپک پیش بینی رشد تقاضای ۶ میلیون بشکه‌ای در روز را حفظ می‌کند. این کمیته همچنین پیش بینی می‌کند ذخایر نفت خام در فصل چهارم بیش از ۲ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. (علت رشد نفت به بالای ۷۰ دلار)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز سه‌شنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز سه‌شنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز سه‌شنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 497796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.