اصولگرایان منتظر انصراف آقای دیپلمات

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

پیش بینی وزارت کشور از میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰

جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور در در همایش معاونین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور که در محل وزارت کشور با دستور کار بررسی زمینه سازی هر چه مناسب‌تر برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد ماه سال جاری برگزار شد، با اشاره به این موضوع که انتخابات جلوه حضور مردم در تعیین سرنوشت سیاسی آنهاست، اظهار کرد: همه ما به عنوان مدیران سیاسی وظیفه داریم در چارچوب قانون، زمینه را برای برگزاری انتخاباتی امن و سالم در کشور فراهم کنیم.

وی با تاکید بر این مساله که اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه امری طبیعی در سپهر سیاست است، افزود: حد و معیار حل و فصل اختلافات، قانون است و برای همین تمام تلاش و دغدغه وزارت کشور بر اجرای صحیح قانون است.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به اهمیت آموزش کار با صندوق الکترونیکی گفت: با توجه به این که تقریباً در همه کلانشهرهای کشور صندوق الکترونیکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، ضرورت آموزش این صندوق در نحوه رأی دهی تا شمارش آرا ضروری است و در این خصوص باید نهایت دقت و حساسیت به کار گرفته شود.

عرف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که وظیفه ذاتی وزارت کشور، برگزاری انتخاباتی امن و سالم است، گفت: در امر خطیر مشارکت هم وزارت کشور اهتمام جدی طی یک سال اخیر داشته است. برگزاری نشست‌های متعدد با فعالان سیاسی، احزاب، مدیران رسانه‌ها و اجزای جامعه مدنی از جمله تلاش‌های وزارت کشور در جلب مشارکت عمومی و رونق بخشی به انتخابات است.

وی با بیان این که باید تمام ظرفیت‌ها برای افزایش مشارکت در کشور به کار گرفته شود، گفت: فعال ساختن گروه‌های مرجع و معتمد در شرایط پیش رو می‌تواند به اندازه خود به افزایش شور و نشاط در انتخابات کمک کند.

معاون سیاسی وزیر کشور با تشریح این موضوع که طبق آخرین گزارش‌های موثق ارائه شده از جمله نظرسنجی ایسپا، نرخ مشارکت در حدود ۴۰ درصد است؛ گفت: باید تلاش کنیم که این نرخ مشارکت به درجه بالایی ارتقا یابد. مشارکت حداکثری ضامن اقتدار و ثبات ملی است.

عرف با بیان این مساله که مردم منبع اصلی قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، تصریح کرد: رضایتمندی مردم و حضور حداکثری آنها در صحنه انتخابات، زمینه ساز تقویت و انسجام اجتماعی بیشتر کشور خواهد بود.

واعظی: روابط ایران و آذربایجان در همه ابعاد به سطح راهبردی ارتقا یافته است

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در دیدار شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان، اشتراکات تاریخی، فرهنگی و قومی را سرمایه مشترک و موتور محرکه و پیش برنده روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان توصیف کرد و اظهار کرد: امروز روابط دو کشور با اراده رؤسای جمهوری دو کشور در همه ابعاد به سطح راهبردی ارتقا یافته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در همه شرایط حساس و در مقاطع مختلف در کنار دولت و ملت جمهوری آذربایجان بوده است و روابط مستحکمی بین دو کشور و دو ملت در تمامی حوزه‌ها برقرار است.

رئیس دفتر رئیس جمهور تسریع در اجرا و عملیاتی شدن توافقاتی که بین رؤسای جمهور دو کشور به امضا رسیده است مورد تاکید قرار داد و گفت: ضرورت دارد با سرعت بیشتری فعالیت‌های خود را پیگیری کنیم تا در دو ماه باقی مانده این توافقات به نتیجه نهایی برسند.

واعظی خاطرنشان کرد: امروز شرایط مناسبی فراهم شده تا همچنین مقدمات اجرایی شدن پروژه‌هایی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا متوقف شده بود را فراهم سازیم و آنها را در راستای منافع ملت‌های خود فعال کنیم.

وی افزود: باید ایده‌ها و همکاری‌هایی که در روابط دو کشور نقش ماندگار دارند را شناسایی و عملیاتی کنیم تا روابط دو ملت هر چه بیشتر به هم پیوند بخورد.

شاهین مصطفی اف، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با بیان این که تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران در اولویت سیاست خارجی کشورش قرار دارد، اظهار کرد: سطح روابط دو کشور طی سال‌های اخیر در عالی‌ترین سطح قرار گرفته و در این راستا اراده سیاسی رؤسای جمهور دو کشور بسیار مؤثر بوده است.

وی افزود: ظرفیت‌های بسیار بالایی برای همکاری‌های بیشتر دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل، صنعت، کشاورزی و گردشگری وجود دارد و مصمم هستیم این ظرفیت‌ها را فعال کنیم همچنان که به رغم موانعی که کرونا در مناسبات تجاری کشورها ایجاد کرد اما در همین ایام ۲۷ درصد بر حجم مبادلات تجاری دو کشور افزوده شد و حتی یک روز هم ترانزیت کالا بین ما متوقف نشد.

پس لرزه اظهارات جنجالی سعید قاسمی علیه ظریف و همسر آیت الله هاشمی

جلال میرزایی، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره صحبت‌های سعید قاسمی و مرتضی آقاتهرانی مبنی بر این‌ که اگر مردم و نامزدها اعتراضی در برخی از زمینه‌های انتخابات داشته باشند با آنها برخورد خواهند کرد و حتی به رئیس دولت فعلی و پیشین هم توهین‌های روا داشته‌اند، گفت: طی روزهای اخیر شاهد چندین موضعگیری بودیم که هم مایه وهن مردم‌سالاری است که در قانون اساسی بسیار روی آن تاکید شده و هم آن که چنین رفتارهایی منجر به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و حضور آنان پای صندوق‌های نمی‌شود.

وی با بیان این که برخی رفتارهای تحریک‌ کننده موجب بروز برخی اتفاقات در کشور می‌شود، گفت: برخی رفتارها بسیار تحریک‌ کننده است آن هم در شرایطی که نگرانی‌های جدی وجود دارد و علیرغم بعضی از دلخوری‌ها که باعث تردیدهای شده است، هنوز هستند کسانی که علاقمند به منافع کشورند و از همین رو نگاهی به حضور در عرصه انتخابات دارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: این نوع موضعگیری‌ها حتی افراد مردد علاقمند را تحریک می‌کند و اگر هم از منظر مشارکت این موضوع را بررسی کنیم، چنین اقداماتی هیچ کمکی به انتخابات و حضور مردم پای صندوق‌های رأی نمی‌کند.

میرزایی با اشاره به مواضع دستگاه‌های امنیتی و برخی از افراد گفت: مشاهده می‌کنیم آقای اشتری فرمانده نیروی انتظامی جدیداً مواضعی گرفته و گفته کسانی که درباره عدم مشارکت صحبت کنند ما برخورد می‌کنیم یا دادستان تهران در این خصوص اظهارات نگران‌کننده‌ای داشته است، در همین راستا از مسئولان می‌خواهم نگاهی عمیق‌تر داشته باشند و روی این مسائل تأمل کنند. آن چیزی که باعث نبود مشارکت و کاهش حضور مردم پای صندوق‌های رأی می‌شود این نوع موضع‌گیری‌ها است؛ نه کسانی که درباره مشارکت و یا عدم مشارکت بحث و تحلیل می‌کنند.

وی درباره این که مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم زیاد است چه اقداماتی باید انجام شود تا شاهد وقایع تلخی همچون آبان ۹۸ نباشیم، اظهار کرد: معتقدم افرادی که این موضع‌گیری‌ها را می‌کنند رفتارشان دلسوزانه نیست و باید به رفتارشان شک کرد و از سوی نهادهای خاص باید عملکردشان مورد ارزیابی قرار گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این که دادستانی هشداری داده است مبنی بر این که نامزدها تخلفاتی داشته باشند و مباحثی را مطرح کنند قوه قضائیه به تخلف‌شان رسیدگی می‌کند، اظهار کرد: بعضاً دیده می‌شود برخی از رسانه‌ها و دادستانی هشدار می‌دهند که نامزدها و نمایندگانشان چگونه صحبت کنند و نکنند و به کدام حوزه ورود نکنند. اعتقادم بر این است که با این رفتارها کلاً پروسه انتخابات را زیر سوال می‌برند.

بعید است سعید جلیلی تا پایان انتخابات بماند

پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، در رابطه با احتمال کناره‌گیری نکردن نامزدهای اصولگرا به نفع رئیسی گفت: نامزدها می‌توانند بر اساس برنامه‌های خود مواضعشان را اعلام کنند اما ما چون نامزد خود را آقای رئیسی اعلام کرده ایم تلاش می‌کنیم همه ظرفیت‌های انقلاب را به کار بگیریم و دعوت می‌کنیم تا برای همراهی و همکاری آقای رئیسی بیایند تا انسجامی جدی در جریان انقلاب، داشته باشیم ولی نمی‌توانیم به نامزدها تحمیل کنیم تا به نفع آقای رئیسی کنار بروند.

وی افزود: من با تعهدی که در نامزدها می‌بینم و توجهی که بین نیروهای انقلاب وجود دارد فکر می‌کنم نامزدها در دولت آینده به کمک بیایند.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان این که بعید است جلیلی به نفع رئیسی انصراف ندهد، اظهار کرد: من بعید می‌دانم انتخابات به دور دوم کشیده شود و یا آقای جلیلی بماند ولی در هر صورت فرایند رقابت ادامه دارد و نامزد ما همچنان آقای رئیسی است.

گمانه زنی اصولگرایان درباره انصراف کاندیداهای اصولگرا به نفع ابراهیم رئیسی

غلامرضا مصباحی، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز مقدم روز سه شنبه، خطاب به نامزدهای انتخابات سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: نیت نامزدهای انتخابات باید خدمت به خلق برای جلب رضایت پروردگار باشد و در این صورت است که هرگونه شائبه خودستایی و گزافه گویی در مورد خود از بین می‌رود و حقایق و شناخت خود از مسائل مختلف داخلی و خارجی و راه‌های حل آنها را به جای تخریب دیگر نامزدها بیان می‌کند.

وی افزود: نامزدهای انتخابات بنای تخریب رقیب را نداشته باشند که بداخلاقی در تبلیغات انتخاباتی حداقل اثرش این است که ارزش اخلاق را در جامعه پایین می‌آورد و جمهوری اسلامی نظامی است مبتنی بر شرع و اخلاق و مروج آن، بنابراین لازم است نامزدهای انتخابات حرمت رقبا و هواداران آنها را نگه دارند تا شاهد انتخاباتی سالم، اخلاقی و عادلانه باشیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان این که ۸۰ درصد ظرفیت اقتصاد کشور در داخل و تنها ۲۰ درصد مربوط به مناسبات خارجی و بین‌المللی است، گفت: مردم نامزدی را در انتخابات برگزینند که به این ظرفیت‌های داخلی، به ویژه نیروی انسانی جوان و نخبه توجه دارد.

مصباحی مقدم در خصوص وعده‌های انتخاباتی نامزدها نیز خاطرنشان کرد: وعده‌هایی مثل افزایش یارانه فقط در اختیار رئیس جمهوری نیست و اگر بخواهد اجرایی شود باید به مجلس پیشنهاد داده شده و بعد از تصویب مجلس، توسط شورای نگهبان نیز تأیید شود و در عین حال، هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید آن را خلاف سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری تشخیص دهد. بنابراین، وعده‌ها گاهی وعده سر خرمن است و نمی‌توان روی آن حساب باز کرد.

وی درباره فعالیت‌های این تشکل سیاسی در انتخابات نیز گفت: جامعه روحانیت مبارز از حدود ۱۰ ماه قبل، به انتخابات ورود کرده و شورای وحدت اصولگرایان را با حضور نمایندگان احزاب، تشکل‌های جوانان، زنان، استادان دانشگاه‌ها، معلمان و سایر اقشار مختلف مردم شکل داد. هدف جامعه روحانیت برای رسیدن به نامزد واحد در انتخابات ریاست جمهوری محقق شد و آیت الله ابراهیم رئیسی نامزد شورای وحدت اصولگرایان است و جامعه روحانیت هم از این نامزد حمایت می‌کند و تابع خواست جمعی شوراست.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان این که بالا بودن مشارکت اولویت شورای ائتلاف اصولگرایان و جامعه روحانیت مبارز است، تصریح کرد: شورا فقط یک نفر را به مردم معرفی خواهد کرد اما مردم حق دارند به هرکس که مایل بودند رأی دهند و سید ابراهیم رئیسی منحصراً نامزد شورای وحدت اصولگرایان است و این که دیگر نامزدهای اصولگرا به نفع رئیسی از انتخابات کناره‌گیری کنند یا تا روز انتخابات در صحنه بمانند به نظر شخصی خود آنها بستگی دارد و ممکن است کناره‌گیری نکنند.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی، دستاوردهای اساسی خوبی در بیش از چهار دهه گذشته داشته و جایگاه کشور را از جایگاه پایین منطقه‌ای به جایگاه رفیع منطقه‌ای رسانده است و امیدواریم که در گام دوم انقلاب اسلامی با حضور پرشور مردم و خصوصاً نسل جوان به جایگاه برتری در جهان برسیم.

آرزوی من این است که جلیلی به نفع رئیسی کنار برود

مهدی چمران روز گذشته علناً این خواسته را مطرح کرد که «آرزوی من این است که جلیلی به نفع رئیسی کنار برود این دو کاندیدا هر در یک طیف هستند البته دفعه پیش هم آقای جلیلی به نفع آقای رئیسی از رقابت انتخابات کناره‌گیری کرد امیدواریم این بار هم در لحظات آخر تصمیمات عاقلانه‌ای اتخاذ شود.»

وی تاکید کرد: کاندیداها باید در روزهای آخر انتخابات پا روی نفس خود بگذارند و عاقل باشند و به نفع یک نفر کنار بروند هر چند اگر کنار نروند رأیی ندارند.

توضیحات محسن رضایی درباره فرزندانش

محسن رضایی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه بدون تعارف شبکه اول سیما اظهار کرد: سنگینی کار ریاست جمهوری را احساس می‌کنم و ۸ سال آینده جزء سخت‌ترین دوران برای ایران مخصوصاً در زمینه اقتصاد است.

وی افزود: این که سایرین نتوانسته اند مشکلات را حل کنند به دلیل بی برنامه بودن آنهاست. چون مدیران برنامه سنجاق شده داشتند و برنامه سنجاق شده کارایی ندارد شاهد این وضعیت هستیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من شرمنده مردم به خاطر مشکلات فعلی هستم اما از مشکلات خبر دارم. به ۲۵ استان کشور سفر کردم، نان‌های قرضی و کولبری را دیدم و از خودم خجالت کشیدم.

رضایی در پاسخ به این سوال که از قیمت‌ها خبر دارید گفت: کدام قیمت‌ها قیمت دیروز یا امروز؟ بی ثباتی و هرج و مرج در قیمت‌ها حکمفرماست.

وی درباره این که مردم چگونه باید به وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعتماد کنند، گفت: من اگر جای مردم بودم به برنامه و کارنامه اعتماد می‌کردم نه وعده‌ها. اما به مردم حق می‌دهم که انتخاب سختی داشته باشند، تاکید می‌کنم که بدون تحقیق اعتماد نکنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مردم به وعده‌های من اعتماد کنند برنامه من مشخص است و ایران را فدای خودم و دوستانم نخواهم کرد.

رضایی با تاکید بر این که قبول دارم که اعتماد کردن مردم در شرایط فعلی به نامزدها سخت است خاطر نشان کرد: اما من اقتصاد دان هستم و اگر دولت به برنامه‌های ما و سیاست گذاری‌های ما عمل می‌کرد هم اکنون این شرایط حاکم نبود.

وی درباره میزان تأثیر گذاری تحریم‌ها بر افزایش قیمت‌ها گفت: تحریم‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد مؤثر است، ولی اگر توان داخلی را تقویت کنیم می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با نیروی انسانی و آوردن جوانان و خلاقیت آن‌ها می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. همانطور که موشک نقطه زن و خودروی ملی ساختیم.

رضایی خاطرنشان کرد: اگر در انتخابات موفق نشوم باز هم مثل همیشه تمکین می‌کنم. اما اگر دولت‌های قبل تکرار شوند وضعیت خیلی بد خواهد شد. تکرار دولت‌های گذشته سم مهلک برای ایران است.

کد خبر 497760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.