ردصلاحیت گسترده، مطلوب نظام مردم‌سالار اسلامی نیست

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با تاکید بر این که ردصلاحیت‌های گسترده مطلوب نظام مردم‌سالار اسلامی ما نیست، افزود: حضور نیافتن سلایق و نگاه‌های مختلف باعث آسیب جدی به مشارکت مردم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالله کیانی امروز (سه‌شنبه) در اجلاس شورای استان اصفهان با تاکید بر این که توسعه مشارکت‌های محلی سبب گسترش رفاه در اجتماع می‌شود، اظهار کرد: باید تصدی‌گری دولت در امور محلی کاسته شده و مدیریت محلی به مردم واگذار شود تا توسعه سریع‌تر و بهتر اتفاق بیفتد.

وی افزود: دولت و حاکمیت وظیفه ریل‌گداری و بسترسازی حقوقی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را بر عهده دارند و تصدی‌گری باید در سطح محلی به مردم واگذار شود زیرا مردم هستند که مقتضیات محلی را می‌شناسند و نسبت به آن دلسوز هستند.

رئیس شورای استان اصفهان با تاکید بر این که افزایش اختیارات شوراها و مدیریت‌های محلی گام اساسی در توسعه کشورهاست، تصریح کرد: رشد اقتصادی، توسعه و رفاه در کشور زمانی رخ می‌دهد که شاهد افزایش سطح مشارکت‌های محلی برای اداره امور باشیم و این موضوع، امر مسلم در زمینه توسعه است.

کیانی با اشاره به راهکار تقویت مشارکت مردم در شوراها، اضافه کرد: افزایش اختیارات شورا باعث می‌شود نخبگان محلی تمایل بیشتری به ورود به این عرصه داشته و منشأ اثر و مثمر ثمر باشند.

وی افزود: در نقطه مقابل وقتی نخبگان ببینند توان و ضمانت اجرایی لازم برای تغییرات محلی را ندارند از آبروی اجتماعی خود هزینه نکرده و به عرصه شوراها وارد نخواهند شد.

رئیس شورای استان اصفهان با اشاره به لزوم اصلاح ساختار جبران خدمت اعضای شورای شهر و روستا، خاطرنشان کرد: حل مسئله بیمه اعضای شورا، نحوه انجام مأموریت و جبران خدمت و افزایش میزان حق جلسات اعضای شوراهای روستا و شهرهای کوچک باید تقویت شود.

وی با بیان این که قانونگذار عضویت در شورا را شغل نمی‌داند، خاطرنشان کرد: اعضای شوراهای روستا بدون هیچ چشم‌داشتی مشغول به فعالیت بوده و شبانه‌روز در خدمت مردم هستند اما نباید اجازه دهیم تا در خدمت‌رسانی به مردم فرسوده شوند بنابراین خدمات اعضای شوراها باید جبران شود.

کیانی با بیان این که یکی دو سال است که نتوانسته‌ایم به اعضای شورای استان حق جلسه‌ای پرداخت کنیم، ادامه داد: اعضای شورا نجیبانه و بدون هیچ چشم‌داشتی خدمت کرده و کار می‌کنند هرچند ممکن است حرف و حدیث‌های نابجایی بشنوند.

وی با بیان این که حذف سلیقه‌ای و ردصلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها به بهانه‌های مختلف سبب کاهش مشارکت مردم و ناامیدی آن‌ها خواهد شد، گفت: تقویت حضور مردم در انتخابات یکی از وظایفی است که همه افراد باید آن را محقق کنند.

رئیس شورای استان اصفهان با تاکید بر این که ردصلاحیت‌های گسترده مطلوب نظام مردم‌سالار اسلامی ما نیست، افزود: حضور نیافتن سلایق و نگاه‌های مختلف باعث آسیب جدی بر مشارکت مردم می‌شود.

وی با بیان این که اکثر افراد باسابقه شورایی با ردصلاحیت از دور رقابت‌های انتخاباتی خارج شده‌اند، افزود: اکثریت ۱۰ نامزد شورای شهر اصفهان که از یک جبهه سیاسی برای شورای ششم ثبت نام کرده بودند ردصلاحیت شده‌اند این اتفاق در خمینی شهر نیز تکرار شده و از هشت عضو متقاضی، تنها صلاحیت یک عضو اصولگرا تأیید شده و سایرین ردصلاحیت شدند.

کیانی تصریح کرد: وقتی به مراجع مربوطه مراجعه می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم که مدارک ارائه کنید، دلایل قانع کننده‌ای ندارند. بدین شکل حق افراد ردصلاحیت شده ضایع می‌شود و علی‌رغم این که می‌دانند با مراجعه دوباره هم چندان امکان برگرداندن ردصلاحیت نیست اما برای جلوگیری از تضییع حقوق خود به هیئت‌های نظارت مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه مرز میان مدیریت محلی و ملی مخدوش بوده و تعریف شفافی ندارد، ادامه داد: شوراها و قوانین آن مدام دستخوش تغییر بوده و سطح اختیارات این نهاد مدام تنزل یافته است.

رئیس شورای استان اصفهان خاطرنشان کرد: قانونگذاران در ابتدای انقلاب اسلامی سطح بالایی را برای جایگاه شوراها پیش‌بینی کرده بودند و باید اکنون نیز این امر محقق شود. امور محلی باید به شوراها داده شود تا پرداختن به آن توسط مجلس فضا برای عرصه ملی را تنگ نکند.

وی با تاکید بر این که مسائل شوراها باید موشکافی و حل شود، گفت: بار مراجعات مردمی به شوراها بسیار است اما دست آن‌ها هرروز کوتاه‌تر از دیروز می‌شود بدین سبب بدون تقویت جایگاه شوراهای محلی راه به جایی نخواهیم برد.

کد خبر 497759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    گستردگی رد صلاحیت ملاک نیست اصلا چه ربطی داره_!