آمادگی کمیته امداد برای ایجاد ۵۰۰ هزار شغل خانگی و روستایی

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام (ره) با بیان اینکه سال گذشته برای ۲۰۰ هزار فرصت شغلی برای نیازمندان برنامه ریزی کرده بودیم، گفت: حدود ۹۹ درصد از برنامه ما محقق شد.

به گزارش ایمنا، حجت الله عبدالملکی در نشستی خبری به ارائه گزارش عملکرد سال ۱۳۹۹ و همچنین برنامه‌های حوزه اشتغال و خودکفایی این نهاد در سال ۱۴۰۰ پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته برای ۲۰۰ هزار فرصت شغلی برای نیازمندان برنامه ریزی کرده بودیم. مجموع منابعی که به لحاظ قانونی در اختیار کمیته امداد بود ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۹۷ هزار و ۲۴۹ فرصت شغلی جدید ایجاد شد که ۱۷۰ هزار نفر از طریق اجرای طرح‌های اشتغال و ۲۷ هزار نفر از طریق کاریابی حاصل شده است. به این ترتیب حدود ۹۹ درصد از برنامه ما محقق شد.

عبدالملکی گفت: مبلغی که شبکه بانکی به ما کمک کرد ۵ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان بوده است.

بنابر اظهارات معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام (ره)، این آمار ۱۹۷ هزار فرصت شغلی ۳۸ درصد کل اشتغال ناخالص کشور در سال گذشته است. در گزارشی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آماده و برای وزارت اقتصاد ارسال کرده، قید شده که از ۵۲۱ هزار فرصت شغلی که به صورت ناخالص در کشور ایجاد شده ۳۸ درصد آن متعلق به نهاد کمیته امداد بوده و این یکی از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی است که بخش قابل ملاحظه‌ای از برنامه‌ای که برای اشتغال پیاده می‌کند برای نیازمندان است.

وی افزود: موفقیت کمیته امداد در اشتغال باعث شد که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور دهند الگوی اشتغال امداد در اجلاس سالانه سازمان جهانی کار ارائه شود که این ارائه برای فردا در نظر گرفته شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام (ره) در ادامه این نشست درباره عملکرد اشتغال امداد در سال ۹۹ توضیحاتی ارائه و تصریح کرد: در سال ۹۹، حدود ۷۲۰ هزار طرح اشتغال جاری تحت نظارت داریم؛ یعنی همچنان به این طرح‌ها سرکشی می‌کنیم. طرح‌های ما بین سه تا ۵ سال تحت نظارت ماست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از طرح‌های تحت نظارت به دلیل مسائل اقتصادی سالانه تعدادی راکد می‌شوند. در پایان سال ۹۹، ۷۲۰ هزار طرح جاری تحت نظارت داریم و درآمدی که این تعداد داشتند درآمد خالص بعد از کسر هزینه‌هایشان حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است و این عدد ۱۰۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته و خبر خوب این است که نسبت درآمد خالص طرح‌های جاری تحت نظارت امداد در سال ۹۹ به نسبت کل مستمری که امداد پرداخت کرده ۲۲۵ درصد بوده است.

عبدالملکی با اشاره به توسعه آموزش‌های کسب و کار اظهار کرد: برای ۱۷۴ هزار نفر دوره آموزش کسب و کار با جهت گیری آماده سازی برای ورود به بازار کار و یا آموزش‌های مهارتی برای انجام کسب و کار و یا آموزش‌های تکمیلی و پایدارسازی برای افزایش درآمد برای طرح‌هایی که قبلاً انجام شدند، برگزار شد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام (ره) با بیان اینکه برنامه پنج ساله ششم کشور از سال ۹۶ شروع شده است گفت: از سال ۹۶ تا سال ۹۹ تعداد اشتغال جدیدی که کمیته امداد در این ۴ سال اول ایجاد کرده، ۶۹۳ هزار فرصت شغلی است که معادل حدود یک سوم کل اشتغال ایجاد شده در کشور در این ۴ سال است. درآمد خالصی که ایجاد شده ۳۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۴۳ درصد از کل مستمری که در این ۴ سال کمیته امداد به خانواده‌های تحت حمایت خود پرداخت کرده بیشتر بوده است.

وی در ادامه درباره برنامه‌های اشتغال سال ۱۴۰۰ گفت: سال گذشته هدف گذاری ۲۰۰ هزار فرصت شغلی محقق شد و برای سال ۱۴۰۰ قدم بلندتری برداشتیم و ۵۰ درصد برنامه خود را افزایش دادیم و برنامه ریزی برای ۳۰۰ هزار فرصت شغلی کردیم.

وی ادامه داد: آنچه به عنوان منابع تصویب شده و امید است مانند سال‌های قبل در اختیار کمیته امداد قرار گیرد ۱۱ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان است که ۱۰ هزار میلیارد تومان در قالب قانون بودجه به تصویب مجلس رسید و مجلس در این زمینه به ما کمک کرد. ۱,۱۵۰ میلیارد تومان هم خارج از قانون بودجه در اختیار ما قرار دارد که بخشی از آن متعلق به صندوق قرض الحسنه امداد ولایت است و بخشی مربوط به قانون توسعه اشتغال پایدار روستاییان و عشایر است که امید است امسال به صورت کامل محقق شود.

عبدالملکی در ادامه اظهار کرد: سال گذشته در دولت و مجلس آمادگی خود را برای اینکه مسئولیت کل اشتغال خانگی کشور و کل اشتغال خرد روستایی کشور را به عهده بگیریم اعلام کردیم و این را خدمت معاون اول رئیس جمهوری عرض کردیم و با آقای قالیباف مکاتبه شد که اگر این مسئولیت به کمیته امداد واگذار شود و منابع هم در اختیار کمیته امداد قرار گیرد که پیش بینی ما ۲۰ هزار میلیارد تومان بود، می‌توانیم امسال، ۵۰۰ هزار فرصت شغلی را برنامه ریزی و به این تعهد عمل کنیم؛ البته هنوز پاسخ رسمی دریافت نکردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: البته به دولت بعد اعلام می‌کنیم که در نیمه دوم سال هم در صورتی که این اختیار به ما در کمیته امداد داده شود و منابع آن تأمین شود، آمادگی داریم تا آخر امسال ۵۰۰ هزار فرصت شغلی را ایجاد کنیم. این معادل نیمی از کل اشتغال موردنیاز کشور است.

عبدالملکی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره تأثیر کرونا بر روی اشتغال کمیته امداد گفت: بلافاصله بعد از کرونا، اقدامات جدید و جدی را درباره کم کردن اثرات اقتصادی کرونا در پی گرفتیم. کرونا در سطح جهان ۴۰۰ میلیون شغل تمام وقت را نابود کرد.

وی ادامه داد: ارزیابی که ما داشتیم حدود ۳ درصد از طرح‌های ما از کرونا خسارت دیدند و برای اینکه این سه درصد را پوشش و از آن حمایت کنیم برنامه ریزی کردیم.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه ما چند دسته کمک را انجام دادیم، گفت: اول بحث امهال وام‌های قرض الحسنه بود که در اختیار افراد قرار داده شده بود و ما همه وام‌های قرض الحسنه را سه ماه امهال کردیم. دولت دسته‌ای از کسب و کارها را مشخص کرده بود که به آنها امهال سه ماهه از طرف شبکه بانکی اتفاق بیفتد و ما از آن فرصت استفاده کردیم. به همکاران اجازه دادیم که برای احیای کسب و کارهایی که به دلیل کرونا خسارت دیدند وام مجدد پرداخت کنند که بتوانند این دوره را طی کنند. کمک‌های بلاعوضی که کمیته امداد و دولت در نظر گرفته بودند شامل حال مددجویان شد و ما سعی کردیم با حداقل خسارت موضوع کرونا را طی کنیم و عمده آن سه درصد فعالیت خود را انجام می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که حدود ۵۶ هزار خانواده سال گذشته در برنامه اشتغال کمیته امداد، خودکفا شدند.

منبع: ایسنا

کد خبر 497573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.