بورس امروز دوشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۱۰.۹۶۳ واحدی به سطح ۱.۱۴۵.۹۷۰ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش دو هزار و ۵۳۵ واحدی در سطح ۳۸۲.۹۹۶ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۰.۹۵ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۶۶ درصدی را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ دوشنبه ۱۰ خردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۱۰.۹۶۳ واحدی به سطح ۱.۱۴۵.۹۷۰ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۲۵۳۵ واحدی در سطح ۳۸۲.۹۹۶ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۰.۹۵ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۶۶ درصدی را تجربه کردند.

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۱۷ واحدی به سطح ۱۷.۷۴۲ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۲.۳۷۸ و ۶۱.۲۱۴ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵.۱B و ۱.۱B بود.(B به معنای میلیارد و M به معنای میلیون است)

پالایشگاه نفت تهران

پالایشگاه تهران ظرفیت پالایش آن ۲۳۵ هزار بشکه در روز می‌باشد. این پالایشگاه در سال ۱۳۴۷ تأسیس شد و در حال حاضر مشتمل بر دو پالایشگاه جنوبی و شمالی است، که تأسیسات آن در جنوب تهران مستقر است. نفت خام مورد نیاز پالایشگاه تهران روزانه توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و از طریق دو خط لوله ۲۴ و ۲۶ اینچ، از میدان نفتی مارونو میدان نفتی اهواز، واقع در استان خوزستان، تأمین می‌شود. پالایشگاه تهران در حدود ۱۵ درصد از ظرفیت پالایشگاهی کشور را تشکیل می‌دهد و محصولات تولیدی آن شامل؛ ۱٪ بنزین، ۱۶٪ گازوئیل، ۳۰٪ نفت گاز، ۲۱٪ نفت اوره و ۵٪ سایر فرآورده‌های نفتی می‌باشد.

محصولات

گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفتگاز، نفتکوره و سوخت‌های هوایی، فرآورده اصلی تولیدی و حاکمیتی محسوب شده و مطابق با الزامات جاری تماماً به شرکت ملی پالایش و پخش ارسال و تحویل گردیده و امکان فروش آنها توسط شرکت پالایش نفت تهران وجود ندارد. سایر محصولات تولیدی پالایشگاه (شامل وکیوم باتوم، انواع روغن خام سبک و سنگین، آیزوریسایکل، گوگرد، نفتای سبک و سنگین و حلال ۴۰۲ و …)، ویژه محسوب شده و توسط این شرکت و از طریق بورس کالا / انرژی عرضه و بفروش می‌رسد.

بورس امروز دوشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نگاهی به عملکرد پالایشگاه نفت تهران

بورس امروز دوشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

این شرکت در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹ معادل ۶۴ هزار میلیارد تومان از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۵ درصدی داشته است، هزینه‌های عملیاتی شرکت نیز با افزایش ۱۲ درصدی به پنجهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است، در مجموع سود ناخالص شرکت با افزایش ۵۸ درصدی به شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است، سایر درآمدهای شرکت با رشد ۳۶۹ درصدی به هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده که نتیجه آن افزایش سود عملیاتی شرکت به ۷,۶۰۰ میلیارد تومان با ۱۸۰ درصد رشد است.

شرکت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد غیر عملیاتی شناسایی کرده است و سپس هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است که به سود خالص هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در انتهای کار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود رشد ۱۴۰ درصدی داشته است و سود پایه هر سهم به ۱۰۴ تومان افزایش یافته که P/e شرکت را به ۷ واحد کاهش داده است.

تابلوی معاملات شتران

بورس امروز دوشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

بر اساس ابلاغیه که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت معین شده، مهلت واریز ۲۰۰ میلیون دلار سه شنبه این هفته یعنی مورخ ۱۱ خرداد به پایان خواهد رسید و تاکنون فقط معادل ریالی مبلغ ۵۰ میلیون دلار به ارزش هزار و ۳۴ میلیارد تومان، از جانب بانک مرکزی به حساب صندوق تثبیت واریز شده است. بانک مرکزی باید قانون را اجرا کند.

موضع همتی در مقابل بورس

همتی می‌گوید "ما بعضی وقت‌ها برای پرداخت حقوق مشکل داشتیم، یارانه از کجا پرداخت می‌شود؟ قدرت خرید مردم باید اصلاح شود. باید اعتباری به مردم بدهیم که بتوانند کالا بخرند. مالیات بر دارایی مطرح شده است. خود دولت تورم ایجاد می‌کند بعد از تورم مالیات هم می‌خواهد. می‌شود بورس را احیا کرد اما نه در دو یا سه روز. قیمت گذاری دستوری، ارز دولتی و خصوصی سازی اشتباه باعث فساد است. "

موضع قاضی زاده در مقابل همتی

قاضی زاده هاشمی می‌گوید "آقای همتی پس از مدت‌ها سکوت در برابر زیان هزاران میلیاردی مردم، حل فوری سه روزه برخی مشکلات حاد بورس را زیر سوال می‌برد. جناب همتی به خاطر عملکرد نامناسب تیم اقتصادی دولت، بورس به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل شده؛ کوره سوزانی که هیزم آتش آن شما بودید."

اخبار شرکت‌ها

روز گذشته سیمان در بورس کالا معامله شد. سیمان پاکتی توانست در هر پاکت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تا ۲۵ هزار تومان معامله شود. این رویداد باعث می‌شود بخشی از سود دلال‌ها در جیب سهامداران بماند. در این میان شرکتی همچون سشرق که در زیرمجموعه خود سیمان سفید دارد گزارش دارد. زیرمجموعه‌ها در ۶ ماهه به اندازه خود شرکت سود ساخته بودند. این مساله نشان می‌دهد که اندکی آزاد شدن در نرخ گذاری تا چه اندازه بر سود اثر داشته است.

واحد جامد سازی گوگرد تولیدی شرکت پالایش نفت اصفهان بهره برداری شد

واحد گرانول (جامد سازی) گوگرد تولیدی شرکت پالایش نفت اصفهان با هدف جامد سازی، انبارش و بسته بندی گوگرد طبق استانداردهای زیست محیطی با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز به بهره برداری رسید. این در حالی است که بنا بر نیاز احتمالی، این واحد قابلیت افزایش جامد سازی، انبارش و بسته بندی گوگرد تولیدی را تا ۶۰۰ تن در روز دارد. مزیت‌های تغییر روند تولید گوگرد حذف ذرات گرد و غبار که باعث آلایندگی هوا می‌شود، حفظ کیفیت محصول و افزایش ظرفیت تولید و سرعت کار از فواید احداث این واحد است. هزینه انجام شده برای احداث واحد جامد سازی گوگرد برابر با ۳/۵ میلیون یورو و ۳۷۰ میلیارد ریال گزارش شده است.

بازارهای جهانی

پلنر در مقاله‌ای نوشت "تحت تدابیر دولت چین، قیمت اکثر کامودیتی هفته گذشته را با تداوم افت آغاز نمودند اما در ادامه هفته به تدریج قیمت‌ها افزایش پیدا کردند و بهای بیلت تا امروز نزدیک به ۲۰۰ یوان نسبت به ابتدای هفته افزایش داشته است. دلیل این رشد، نزدیک شدن کارخانجات فولادی چین به نقطه سر به سر و ورود برخی به محدوده ضرر دهی به دلیل قیمت‌های مواد اولیه از جمله سنگ آهن بود. موجودی انبارهای بیلت تانگشان هم نسبت به هفته قبل ۳۱ هزار و ۲۰۰ تن کاهش یافت و به ۴۰۵ هزار و ۳۰۰ تن رسید. در بحث تقاضا نیز می‌توان گفت که فصل باران‌های موسمی و هوای گرم از راه رسیده و بارش‌ها در جنوب و شرق چین شدت گرفته که عامل کاهش تقاضا برای محصولات ساختمانی است."

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز دوشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 497549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.