زیباترین آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای جهان

شیشه یکی از بهترین و محبوب‌ترین مواد برای احداث سازه‌های عصر مدرن به حساب می‌آید چراکه نه تنها به جذب نور خورشید و تأمین گرما و روشنایی یک سازه کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در زیباسازی شهر به عهده دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، صرف نظر از وجود عقاید موافق و مخالف زیادی مبنی بر تأثیر سازه‌های شیشه‌ای در افزایش یا کاهش مصرف انرژی، برج‌های ساخته شده با استفاده از این مواد طی چند دهه اخیر از محبوبیت بسیار بالایی در میان معماران معروف جهان برخوردار شده است. امروزه بسیاری از طراحان برای زیباسازی هر چه بیشتر شهرها، وجود دست یکم یک آسمان‌خراش شیشه‌ای را در هر منطقه، جز اولویت‌های قطعی برنامه‌های خود قرار می‌دهند چرا که نمای براق و آیینه‌ای این سازه‌ها، چشم‌اندازی به وجود می‌آورد که توصیف زیبایی آن، به سادگی در کلمات گنجانده نمی‌شود. در ادامه به معرفی زیباترین برج‌های شیشه‌ای جهان پرداخته می‌شود.

تبر سنت ماری ۳۰، انگلستان

تبر سنت ماری ۳۰ یا ساختمان سوئیس ری سابق که به صورت غیررسمی، خیار ترشی یا برج خیارشور نیز نامیده می‌شود، آسمان‌خراشی بسیار زیبا است که در منطقه تجاری شهر لندن قرار دارد. این برج اعجاب‌انگیز ۱۸۰ متر ارتفاع دارد، از ۴۱ طبقه برخوردار است و در محل ساختمان اداری حمل و نقل انگلیس و ساختمان مربوط به سازمان عضویت در صنعت دریایی و ارائه دهنده اطلاعات بازار حمل و نقل برای تجارت و تسویه قراردادهای فیزیکی و مشتقات، واقع شده که البته این سازه‌ها در اوایل دهه ۱۹۹۰ به خاطر بمب‌گذاری سهمگینی که در لندن اتفاق افتاد، به شدت آسیب دید.

نئو-فوتوریسم یا آینده‌گرایی نو سبک معماری به کار رفته در ساخت تبر سنت ماری ۳۰ به حساب می‌آید که یک جنبش هنری، طراحی و معماری است که از اواخر قرن بیستم آغاز شده و در قرن بیست و یکم ادامه دارد. به نئو فوتوریسم به عنوان عبور از معماری پست‌مدرن نگاه می‌شود و یک باور آرمان‌گرایانه به آینده‌ای بهتر را نمایندگی می‌کند.

زیباترین آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای جهان

سیج گیتس هد، انگلستان

سیج گیتس هد یکی از زیباترین سازه‌های شیشه‌ای انگلستان به شمار می‌رود که در شمال کشور واقع شده است. این ساختمان شگفت‌انگیز یک مکان کنسرت و همچنین مرکزی برای آموزش موسیقی است که در کلانشهر گیتس هد در ساحل جنوبی رودخانه تاین، در شمال شرقی انگلیس واقع شده است. این سازه عظیم دو سالن بزرگ را برای برگزاری رویدادهای مختلف در بر گرفته که سالن بزرگ‌تر می‌تواند تعداد هزار و ۶۴۰ نفر و دیگری، ۶۰۰ بازدیدکننده را در خود جای دهد. شیشه و فلز مواد اصلی سازنده سیج گیتس هد به حساب می‌آید که البته نمای ساختمان را به طور کامل شیشه فرا گرفته است. سیج گیتس هد در سال ۲۰۰۴ به روی مردم باز شد و احداث آن، حدود ۷۰ میلیون پوند برای دولت انگلستان هزینه در بر داشت.

زیباترین آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای جهان

دفتر مرکزی وزارت بهداشت و درمان بیلبائو، اسپانیا

یکی از اعجاب‌انگیزترین و بزرگترین سازه‌های شیشه‌ای جهان در کلانشهر بیلبائو، واقع در شمال اسپانیا، واقع شده که با زیبایی بی‌نظیر خود، حتی در صنعت گردشگری نیز تأثیر به سزایی از خود به جای گذاشته است. این غول باهیبت شیشه‌ای که در مرکز تجاری شهر قرار گرفته، چشم‌اندازی غیرمعمول اما زیبا برای منطقه به ارمغان آورده و در رونق اقتصادی نیز مؤثر واقع شده است.

ساخت دفتر مرکزی وزارت بهداشت و درمان بیلبائو در ژوئیه سال ۲۰۰۳ آغاز شد اما احداث آن بیش از پنج سال به طول انجامید تا اینکه درب ساختمان در سال ۲۰۰۸ به روی مراجعه‌کنندگان باز شد. احداث این ساختمان اعجاب‌انگیز در زمان خود بسیار بحث‌برانگیز بود و به همین دلیل، بسیاری از معماران آن را "سازه بی‌ربط" نایدند چرا که از نظر آن‌ها، هیچ تناسبی بین شکل ظاهری ساختمان و کاربرد آن وجود نداشت.

زیباترین آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای جهان

مرکز ملی هنرهای نمایشی، چین

سازه‌ای شیشه‌ای به شکل بیضی سواحل آب‌های رودخانه پکن، پایتخت چین را به زیبایی تمام مزین کرده است. بسیاری از مردم شهر این ساختمان زیبا را "غول تخم‌مرغی" می‌نامند چرا که ظاهری شبیه به یک تخم مرغ دارد. مرکز ملی هنرهای نمایشی پکن یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های کشور به حساب می‌آید که با ظرفیت پذیرش پنج هزار بازدیدکننده، محلی برای برگزاری کنسرت‌ها، نمایش‌ها و سایر فعالیت‌های هنری به شمار می‌رود. فضای داخلی این سازه منحصر به فرد، از قابلیت انعطاف کافی برخوردار است به طوری که در زمان ضرورت می‌توان آن را به سه بخش کاملاً جدا از هم تقسیم کرد و هر سالن را برای رویداد خاصی مورد استفاده قرار داد.

زیباترین آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای جهان

کد خبر 497447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.