لایوبوک (Live Book) چیست؟

دانش‌آموزان در "لایوبوک" به جای هزینه کردن برای تهیه منابع کمک آموزشی، تمام نیازهای درسی خود همچون آموزش، تثبیت، سنجش و بازخورد را از طریق یک سامانه دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بدون شک دوره همه‌گیری ویروس کرونا تحول زیادی در زندگی روزمره افراد ایجاد کرد. یکی از مواردی که در این دوران بسیار مورد توجه قرار گرفت، اهمیت آموزش مجازی و ضرورت بسترسازی برای توسعه آن بود؛ این مسئله برای هر خانواده‌ای که دانش‌آموز یا دانشجو دارد کاملاً قابل لمس است اما با پیشرفت فناوری اطلاعات، ضرورت دسترسی به آموزش مجازی و وجود زیرساخت‌های لازم برای آن تنها به دوران شیوع پاندمی محدود نمی‌شود و یافته‌های علمی و تجارب بشری در این دوران ثابت کرده که باید به این شیوه آموزشی به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار توجه شود.

اپلیکیشن‌های آموزشی ابزاری کارآمد و مفید است که در خدمت نظام آموزشی مجازی قرار گرفت. کاربران به سادگی می‌توانند با نصب آنها در گوشی‌های تلفن همراه به اطلاعات زیادی در حوزه‌های مورد نیاز خود دست یابند و آنها را همیشه همراه خود داشته باشند. "لایوبوک" یکی از این اپلیکیشن‌ها است که برای کمک به بهتر آموختن دروس در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. خبرنگار ایمنا برای بررسی بیشتر نقش اپلیکیشن‌ها در نظام آموزشی و مزایای طراحی و ترویج کاربری آنها با امیر خلج، هم‌بنیانگذار و مدیر اجرایی اپلیکیشن لایوبوک گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

برای ساخت یک اپلیکیشن چه مراحلی طی می‌شود؟

در مرحله نخست ایده اپلیکیشن طرح می‌شود، زیرا اساساً طراحی و ساخت یک اپلیکیشن بر مبنای یک ایده شکل می‌گیرد که باید پاسخ به یک نیاز باشد. به ندرت می‌توان ایده‌ای ناب پیدا کرد که هیچ تشابهی با ایده‌های قبلی نداشته باشد و بیشتر ایده‌ها ترکیب جدیدی از ایده‌های دیگر است.

تحقیق در مرحله بعدی قرار دارد. وقتی ایده اولیه شکل گرفت نیاز به تحقیقات بازار است. در این مرحله باید مشخص کرد راه حل‌های دیگری برای رفع نیازی که یافته شده وجود دارد؟ به زبان دیگر چه سامانه‌هایی برای رفع این نیاز یا نیازهای مشابه ارائه شده است؟ سامانه‌های رقیب و ویژگی‌های آن‌ها باید بررسی شود.

مرحله سوم شامل ایده‌پردازی است؛ ایده سامانه را در نظر بگیرید و تصور کنید که نسخه کامل برنامه شما چگونه خواهد بود. بدون شک بر اساس بازخورد و آزمایش واقعی کاربران، چشم‌انداز اپلیکیشن تکامل یافته و تغییر می‌کند، اما در این مرحله باید مراقب رؤیا پردازی بود. در مورد نحوه کسب و کار سامانه نیز فکر کنید؛ البته تمرکز اصلی در تحقق ایده سامانه باشد. در مراحل ابتدایی یک سامانه، میزان پذیرش سامانه (اپلیکیشن) توسط کاربر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در مرحله چهارم که طراحی بصری است با طراحی دقیق شکل ظاهری سامانه، برنامه خود را زنده می‌کنید. رابط و تجربه کاربری (UX / UI) اپلیکیشن در این مرحله شکل می‌گیرد به همین دلیل توصیه می‌کنم اگر داشتن یک برنامه روان و حرفه‌ای برای شما مهم است از یک طراح حرفه‌ای کمک بگیرید. در اینجا باید یک ماکت از سامانه خود ایجاد کنید که نمای محصول نهایی را نشان دهد و بتواند در تحقیقات میدانی و ارائه به سرمایه‌گذاران یا شرکای بالقوه استفاده شود و توسعه دهندگان بتوانند از آن برای ساختن اپلیکیشن استفاده کنند.

سپس به یک طرح کسب و کار نیاز دارید و باید برنامه بازاریابی خود را بنا کنید. به یاد داشته باشید که میلیون‌ها اپلیکیشن وجود دارد و اینکه سامانه شما دیده شود و بتواند کاربران را جذب کند نیاز به برنامه‌ریزی و تلاش فراوان دارد.

حالا وقت توسعه دادن سامانه بر اساس کارهای مقدماتی انجام شده است. برنامه‌نویسی در این مرحله باید بر اساس چشم‌انداز کسب و کار باشد یعنی معماری محصول شما باید از ابتدا به گونه‌ای شکل بگیرد که روند توسعه آینده را هموار و میسر کند.

در آخرین مرحله نسخه اولیه محصول ارائه خواهد شد و بازاریابی آغاز می‌شود. باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا اپلیکیشن شما دیده شود هر چه بیشتر بتوانید کاربر جذب کنید سریع‌تر می‌توانید بر اساس بازخوردها مسیر توسعه را اصلاح کنید و به آن شکل داده و نسخه‌های بعدی را با ویژگی‌های مورد نیاز ارائه دهید.

ایده طراحی اپلیکیشن لایوبوک از کجا شکل گرفت؟

این ایده در تجربه‌های میدانی مرتبط با آموزش در مناطق محروم شکل گرفت. در دسترس نبودن امکانات و منابع آموزشی مناسب و از طرف دیگر کمبود تعداد معلم در برخی از مناطق کشور باعث دور شدن برخی کودکان و نوجوانان از مسیر پیشرفت می‌شود.

مشاهده این موارد ما را با این سوال مواجه کرد که چگونه می‌توانیم معلم را در زمینه آموزش و مدیریت یادگیری دانش‌آموزان توانمند کنیم؟ و چگونه می‌توانیم به دانش‌آموز کمک کنیم که مسیر یادگیری خود را بر اساس نیاز و سبک خود، شخصی‌سازی کند؟

نقشه راه توسعه سامانه لایوبوک چگونه طراحی شد؟

تمرکز بر روی دانش‌آموزان باعث شد متوجه شویم دسترسی به منابع کمک آموزشی و امکان شخصی‌سازی یادگیری ارتباط مستقیمی با موفقیت تحصیلی دارد بنابراین سامانه‌ی لایوبوک (Live Book) را توسعه دادیم.

مزایای اپلیکیشن لایوبوک چیست؟

در این سامانه دانش‌آموزان به جای هزینه کردن برای تهیه منابع کمک آموزشی، تمام نیازهای درسی خود اعم از آموزش، تثبیت، سنجش و بازخورد را از طریق یک برنامه دریافت می‌کنند. در این سامانه با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری بینایی ماشین، سیستمی را طراحی کردیم که وقتی دانش‌آموز گوشی خود را روی هر صفحه از کتاب درسی بگیرد سامانه به شکل هوشمند آن صفحه را تشخیص داده و انبوهی از مطالب مرتبط با آن مبحث را نمایش می‌دهد تا کاربر بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سبک آموزشی منطبق با نیاز و توانایی خود دسترسی پیدا و روند یادگیری خود را به جزئی‌ترین شکل شخصی‌سازی کند.

لایوبوک با منابع کمک آموزشی سنتی چه تفاوتی دارد؟

تفاوت Live Book با منابع کمک آموزشی سنتی در این است که اگر دانش آموزی فقط در موردی خاص و جزئی احتیاج به درک مطلب، رفع اشکال و یا صرفاً مثال‌های بیشتر داشته باشد، می‌تواند به جای اتلاف وقت و هزینه به مطلب مورد نیاز خود دست پیدا کند.

در طراحی اپلیکیشن لایوبوک از چه فناوری استفاده شده است؟

چالش فناورانه‌ای که در این پروژه پشت سر گذاشتیم استفاده دوطرفه از تکنولوژی بینایی ماشینی است یعنی هر کاربر با فشار دادن یک دکمه به سادگی می‌تواند به هر صفحه از کتاب محتوا اضافه و بلافاصله توسط دیگران دیده شود و امتیاز کسب کند. تصور کنید هر صفحه از کتاب درس مانند ویکی‌پدیایی از مطالب تولید شده توسط کاربران و متخصصان آموزشی است که خلاف کتاب کمک آموزشی و یا دی‌وی‌دی همیشه به‌روز و رایگان است.

تاکنون اپلیکیشن لایوبوک موفق به کسب عناوین بین‌الملی شده است؟

در اولین حضور بین المللی خود در اجلاس جهانی جامعه اطلاعات سازمان ملل ۲۰۱۹ - WSIS در شهر ژنو موفق به کسب جایزه یونسکو به عنوان خلاق ترین سامانه آموزشی شدیم. توسعه لایوبوک در بخش خصوصی صورت گرفته است و تماماً حاصل کار علمی، آموزشی و فنی جوانان ایرانی است.

رونمایی از لایوبوک نخستین بار چه زمانی صورت پذیرفت؟

در مهرماه سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ لایوبوک به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان سراسر کشور قرار گرفت.

استقبال از لایوبوک چگونه بوده است؟

در ماه اول تعداد نصب اپلیکیشن به چند صد نصب در روز می‌رسید ولی با فرارسیدن آذرماه و دوران امتحانات نیم ترم اول تعداد نصب به طور تصاعدی بالا رفت و از چند صد نفر به چند هزار و چند ده هزار نفر در روز رسید. استقبال خوب از لایوبوک باعث شد تا مراحل توسعه‌ای که برای سال بعد برنامه‌ریزی کرده بودیم در چند هفته به صورت فشرده اجرایی کنیم.

آیا لایوبوک همچنان رایگان خواهد ماند؟

لایوبوک تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار بار نصب شده و تعداد کاربران هر روز در حال افزایش است. به دلیل استقبال خوب از اپلیکیشن، تمام تلاش تیم در این حوزه متمرکز شده که همزمان با توسعه سامانه در جهت رفع نیازهای معلمان و دانش آموزان همچنان استفاده از آن را رایگان نگاه داریم.

تیم توسعه لایوبوک معتقد است با ارتقای زیرساخت فناوری آموزشی، می‌توان با سیستمی ساده و بهینه ارتباط بین متخصصان آموزشی و دانش‌آموزان را تسهیل کرد و در راستای ارتقای کلیت نظام آموزشی نقش کلیدی داشته باشیم.

هدف ما تمرکز بر روی شاخص‌های سنتی بازار آموزش و بهینه‌سازی آن‌ها با کمک تکنولوژی از طریق ایجاد شبکه جامع برای اتصال بهینه ارکان آموزش (معلم، دانش‌آموز و کتاب) است و به جایگزین کردن فکر نمی‌کنیم.

آیا لایوبوک برای معلمان نیز کاربرد دارد؟

در سامانه لایوبوک معلمی که نیازمند به پشتیبانی محتوایی و الگوهای جدید تدریس است می‌تواند با دسترسی به راه حل‌های آموزشی سایر متخصصان در هر حوزه، کیفیت آموزش خود را ارتقا دهد. معلمی که مسئولیت آموزش کلاس پرجمعیتی را به عهده دارد می‌تواند با ارائه محتوای آموزشی قبل از تشکیل کلاس و ایجاد بستر پیش‌یادگیری برای دانش‌آموزان در زمان حضور در مدرسه به رفع اشکال و تعمیق فراگیری دروس بپردازد.

راهکار ما باعث بهره‌برداری از تجارب معلمانی می‌شود که سال‌ها با خلاقیت و فداکاری فعالیت داشته‌اند، اما هیچ وقت دیده نشده‌اند همچنین کمک به مدیرانی است که خواستار ارتقای کیفیت آموزشی مدرسه خود هستند اما گزینه‌ای پیش روی خود نمی‌دیدند.

آیا برای طراحی اپلیکیشن‌هایی مثل "لایوبوک" ممیزی و سانسور وجود دارد؟

تا جایی که من اطلاع دارم هیچ گونه ممیزی و سانسوری برای طراحی اپلیکیشن وجود ندارد، البته باید بدانیم که اپلیکیشن نباید ناقض قوانین باشد. در مجموع فرقی بین فضای مجازی و فضای حقیقی وجود ندارد؛ هر کاری که در فضای واقعی مُجاز نباشد در فضای مَجازی نیز مُجاز نیست البته در لایوبوک که یک سامانه آموزشی است، تمامی محتواها قبل از انتشار توسط اعضای متخصص تیم، بازبینی می‌شود تا مطمئن باشیم کاربران به محتوای درست و سالم دسترسی دارند.

برای طراحی اپلیکیشن "لایوبوک" از تجربه کشورهای دیگر استفاده کرده‌اید؟ آیا این اپلیکیشن نمونه خارجی دارد؟

خیر؛ لایوبوک نمونه خارجی یا داخلی ندارد. در لایوبوک برای اولین بار در جهان از فناوری بینایی ماشینی (AR) برای کتاب‌های درسی استفاده شده است و برای نخستین بار این فناوری بر روی کتاب به صورت دوطرفه توسعه یافته است؛ یعنی کاربر هم می‌تواند از محتواهای قبلی استفاده کند و هم محتوای خود را به کتاب اضافه کند.

نام "لایوبوک" از کجا ایده گرفته شده است؟

اسم لایوبوک دقیقاً از کاری که می‌کند برگرفته شده است. در حقیقت در لایوبوک کتاب که متنی ثابت و بی جان است به مدد فناوری جان می‌گیرد. هر کتاب در لایوبوک زنده است. در لابه لای برگ‌های هر کتابِ لایوبوک، انبوهی از محتواهای آموزشی و ارزیابی نهفته است که همیشه در حال تغییر و رشد است و هر کاربر نیز می‌تواند با اضافه کردن محتوای مناسب به کتاب‌های درسی در این زنده بودن نقش داشته باشد، دیده شود و جزئی از روند آموزشی سامانه باشد. به این ترتیب (LiveBook) کتاب زنده است.

به گزارش ایمنا، اپلیکیشن "لایوبوک" از اینجا قابل دانلود است.

کد خبر 497379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.