بیمه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از روستاییان و عشایر در کشور

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در خصوص اقدامات انجام شده در این صندوق، حداقل و حداکثر دریافتی بازنشستگان تحت پوشش این صندوق، همسان سازی و فعال کردن بیمه‌شدگان منفصل توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی شیرکانی امروز __یکشنبه_ در نشست خبری در خصوص انتقال سوابق بیمه از صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر به تأمین اجتماعی، اظهار کرد: نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای در سال گذشته با مصوبه شورای عالی رفاه انجام و از طرف ریاست جمهوری ابلاغ شده است و مشکلی در این زمینه نداریم، در تأمین اجتماعی و صندوق عشایری دستورالعمل‌های اجرایی صادر و نقل و انتقال در حال انجام است و اگر گاهی مشکلاتی وجود دارد ممکن است از طرف تأمین اجتماعی باشد.

وی ادامه داد: همسان سازی مستمری‌ها یکی از اتفاقات خوب در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان بود و در خصوص همسان سازی‌ها بالاترین رضایت را در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر شاهد بودیم.

اجرایی شدن همسان سازی در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر از ابتدای سال ۹۹

شیرکانی با بیان اینکه همسان سازی بر اساس عدالت انجام شده است، افزود: همسان سازی‌ها از اول فروردین ۹۹ در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اجرایی شد، بنابراین افراد در سال گذشته در هر سطحی که بازنشسته شده‌اند، به یک میزان حقوق دریافت می‌کنند، البته بین افرادی که به طور مثال حدود ۱۲ سال پیش بازنشسته شده‌اند و افرادی که دو سال قبل بازنشسته شدند، نوع همسان سازی‌های متغیر است و افرادی که از ۱۲ سال پیش حقوق بازنشستگی می‌گرفتند با اجرای همسان سازی‌ها حقوقشان افزایش بیشتری نسبت به افرادی دارد که دو سال است حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حداقل و حداکثر دریافتی‌ها با توجه به سطوح درآمدی مختلف که در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هشت سطح است، متفاوت خواهد بود، همچنین همسان سازی به این معنا است که اگر افراد در سطح برابر باشند و در سال‌های متفاوت بازنشسته شده باشند، حقوق مشابه دریافت کنند.

گریدبندی بیمه شدگان در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر یک ساختار جدید است

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در خصوص گریدبندی بازنشستگان، اضافه کرد: گریدبندی بازنشستگان صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر ساختار جدیدی است که طراحی شده و اگر کارهای اجرایی آن انجام و جایگزین آئین نامه فعلی شود، همسان سازی دیگر موضوعیت ندارد و این دغدغه به طور کامل برای بازنشستگان مرتفع می‌شود.

وی در خصوص معوقات ناشی از تأخیر در پرداخت حق بیمه، اظهار کرد: صندوق فواصل بیمه‌ای عدم پرداخت حق بیمه تا زیر یک سال را می‌پذیرد، اما اگر فواصل بیمه‌ای بیش از یک سال شود، حکم خرید بیمه پیدا می‌کند که در دنیا هم این امکان وجود ندارد و اینکه مثلاً فردی بعد از پنج سال بیاید و بخواهد بیمه خود را در وقفه ایجاد شده بخرد مخالف اصول و قواعد بیمه‌ای است.

شیرکانی ادامه داد: وقفه‌های بیش از یک سال را در پرداخت بیمه نمی‌پذیریم، اما به علت ماهیت کار کشاورزان که ممکن است درآمدشان در یک برهه زمانی کم باشد، وقفه تا زیر یک سال و تأخیر چندماهه به طور استثنا در این صندوق قابل قبول است و پرداخت بیمه معوقه پذیرفته می‌شود.

۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده فعال در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر

وی با توضیح اینکه ساختار صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، بیمه اختیاری است، افزود: بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اجباری نیست و افراد به طور اختیاری در این صندوق برای بیمه شدن اقدام می‌کنند، چرا که این بیمه آسودگی خاطر برای بیمه شدگان را فراهم می‌کند، روستاییان را اجبار نمی‌کنیم که وارد صندوق بیمه اجتماعی شوند، اما برای افزایش افراد تحت پوشش تلاش روزافزونی خواهیم داشت و از عضویت واجدان شرایط به ویژه جوانان استقبال خواهیم کرد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به آمار بیمه شدگان صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، تصریح کرد: آمار کلی بیمه شدگان تحت پوشش صندوق از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بیشتر شده است و از این تعداد حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده فعال هستند، همچنین تلاش کردیم از طریق کارگزاران روستاهای کشور را پوشش و دسترسی آن‌ها را تسهیل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دسترسی به افراد تحت پوشش از طریق ایجاد سامانه‌ای بهبود یافته است، گفت: امروز شناخت خوبی در همه روستاها به وجود آمده و حداقل یک عضو در هر روستا در این صندوق برای بیمه شدن اقدام کرده است و در تلاش هستیم تا با افزایش شناخت این صندوق افراد بیشتری را تحت پوشش داشته باشیم.

۲۰ میلیون جامعه روستایی در کشور داریم

شیرکانی اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی برای فعال کردن مجدد پوشش بیمه‌ای بیمه شدگان غیرفعال هستیم که به دلایل مختلفی در مقطعی حق بیمه پرداخت کرده‌اند و بعد از صندوق منفصل شده‌اند و با اقدامات انجام شده حدود ۹۲ هزار نفر در سال ۹۹ مجدداً فعال شده‌اند که خود به اندازه یک صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر است که بیمه شده فعال دارد، افزایش بیمه شدگان از اهداف اصلی این صندوق است.

وی ادامه داد: سن ۶۵ سالگی، ۲۰ روز حقوق با حداقل ۱۵ سال سابقه بیمه در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر قانون مصوب مجلس است و تغییر این قانون باید در مجلس ایجاد شود و از دست ما خارج است، همچنین حدود ۲۰ میلیون جامعه روستایی داریم که حدود ۱۰ میلیون نفر در بازه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال هستند و می‌توانند در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بیمه شوند.

کد خبر 497358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.