۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
آندومتریوز چیست؟

یک جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ فوق تخصصی نازایی گفت: آندومتریوز یک بیماری مزمن است و علت آن هنوز به طور کامل شناخته شده نیست؛ البته چندین تئوری برای بروز آن مطرح است.

هتاو تهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چندین تئوری شامل برگشت خون قاعدگی و تغییرات سلولی برای بروز بیماری آندومتریوز مطرح است، اما علت دقیق آن هنوز مشخص نیست.

وی با اشاره به عوارض اصلی آندومتریوز گفت: آندومتریوز می‌تواند باعث بروز چسبندگی در رحم و لگن شود که این مسئله زمینه ساز ناباروری است. درد قاعدگی، درد لگنی، ناباروری و درد هنگام نزدیکی از دیگر عوارض این بیماری است.

این متخصص زنان و زایمان در زمینه علائم نشان دهنده بیماری آندومتریوز، خاطرنشان کرد: قاعدگی با درد شدید، درد لگنی و نتیجه سونوگرافی می‌تواند شواهدی مبنی بر وجود آندومتریوز باشد؛ زمانی که بیماری پیشرفت داشته باشد در سونوگرافی قابل شناسایی است البته نتیجه سونوگرافی همراه با علائم بالینی بیمار به تشخیص بیماری آندومتریوز توسط پزشک کمک می‌کند.

تهرانی با اشاره به نحوه درمان بیماری آندومتریوز گفت: در حال حاضر درمان این بیماری بیشتر بواسطه دارو درمانی است و کمتر جراحی پیشنهاد می‌شود، زیرا باعث کاهش ذخیره تخمدان شده و این مسئله سبب نازایی می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود اگر پزشک برای درمان تصمیم به جراحی گرفت قبل از آن «فریز تخمک» صورت بگیرد.

کد خبر 497118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.