بورس امروز شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

شاخص کل بازار رشد ۲.۷۵ درصد و شاخص هم وزن رشد ۰.۶۴ درصدی را تجربه کردند. شاخص کل فرابورس با رشد ۱۴۹ واحدی به سطح ۱۷.۷۳۲ واحد رسید. ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۰.۰۱۰ و ۲۰.۳۵۲ میلیارد ریال بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز- شنبه ۸ خردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۳۰.۱۳۱ واحدی به سطح ۱.۱۳۹.۴۷۹ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۲.۴۶۲ واحدی در سطح ۳۸۵.۶۱۳ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۲.۷۵ درصد و شاخص هم وزن رشد ۰.۶۴ درصدی را تجربه کردند. شاخص کل فرابورس با رشد ۱۴۹ واحدی به سطح ۱۷.۷۳۲ واحد رسید. ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۰.۰۱۰ و ۲۰.۳۵۲ میلیارد ریال بود. حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶.۸B و ۱.۲B بود.(B به معنای میلیارد و M به معنای میلیون می‌باشد)

نگاهی به عملکرد گلگهر

بورس امروز شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

این شرکت در ۱۲ ماهه سال گذشته موفق به فروش ۳۰ هزار میلیارد تومان از محصولات خود بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۱۶ درصدی را تجربه کرده است، در بخش هزینه‌ها نیز رشد ۱۳۵ درصدی را تجربه کرده و از ۷ هزار میلیارد تومان به ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و در نهایت سود ناخالص شرکت از ۷ هزار میلیارد به ۱۴ هزار میلیارد افزایش یافته است.

این شرکت توانسته ۱,۱۰۰ میلیارد تومان درآمد غیر عملیاتی شناسایی کند و به سود قبل از مالیات ۱۴ هزار میلیارد تومانی دست یابد و در سال گذشته شرکت ۱,۱۰۰ میلیارد تومان هم مالیات پرداخت کرده است و در نهایت به سود خالص ۱۲ هزار میلیارد تومان دست یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از خود رشد ۱۰۱ درصدی را تجربه کرده است.

ساختار درآمدهای عملیاتی شرکت

بورس امروز شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

پروژه‌های شرکت

بورس امروز شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تابلوی معاملات گل‌گهر

بورس امروز شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

اخبار مهم

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران می‌گوید " از این به بعد عرضه اولیه‌ها با تضمین عرضه می‌شوند؛ یعنی یک اوراق تبعی سهامدار عمده و یا عرضه کننده منتشر می‌کند. بر اساس آن اگر سهامداران این عرضه اولیه، تا آخر سال، سهامدار این سهم بمانند حداقل ۲۵ درصد تضمین شده سود دریافت می‌کنند." این موضوع خبر مسرت بخشی برای بازار سرمایه است زیرا باعث می‌شود عرضه اولیه‌های که در زمان ریزش بازار عرضه می‌شوند زیر از قیمت عرضه نیاید و سهامدار زیان کند، به صورت کلی قوانین بازار سرمایه دارد به سمت حمایت از سهامدار خرد می‌رود که این موضوع اهمیت ویژه ای دارد.

مهرعلیزاده: برنامه دولت در بورس غلط بود

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: هرگاه دولت کوچک‌ترین مداخله‌ای در بورس بکند ضرر و زیان وحشتناکی خواهد زد. مردم نباید ضرر برنامه‌های غلط دولت را بدهند و این برنامه‌ای که سال گذشته در بورس اجرا شد غلط بود. سال گذشته ۱۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی حرام شد. دلار را عده‌ای گرفتند و خوردند و بردند و به ریش دولت و مردم خندیدند. من هدفم این است که رشد اقتصادی ۶ درصدی ایجاد کنم و در نتیجه آن ۴ میلیون شغل را می‌توان ایجاد کرد. کم کم نزدیک به ۱ سال می‌شود که برخی از نمادهای بازار در حال اصلاح هستند و سرمایه‌های مردم زیان وحشتناکی را دید، چرا این مدت مسئولین صحبتی نداشتن و از مردم زیان دیده سخنی نمی‌گفتند و حال نامزدها غمخوار مردمی شده اند که برخی تا ۸۰ درصد سرمایه خود را از دست داده اند.

اخبار شرکت‌ها

شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری از زیرمجموعه‌های غیر بورسی فولاد مبارکه مجمع خود را برگزار کرد. این شرکت ۸۶۰ میلیارد تومان سود ساخته که ۳۱۲ درصد بهتر از سال ۹۸ است. ورق گالوانیزه خودرویی از حدود ۴۶ هزار تن در سال ۹۸ به بیش از ۱۰۵ هزار تن در سال ۹۹ افزایش یافته است.

در مجمع کزغال گفته شد " طرح توسعه اسپیرال شرکت در شهریور ماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. این طرح تولید کنسانتره شرکت ۶۷ هزار تن افزایش می‌دهد. شرکت در سال جاری طرح توسعه دیگری را آغاز خواهد کرد که سبب خواهد شد که تولید کنسانتره به میزان ۲۰۸ هزار تن افزایش یابد. این طرح در ۱۵ ماه آتی به بهره برداری خواهد رسید. قیمت پایه محصول ۲۶.۵ درصد نرخ شمش فخوز در بورس کالا است که با توجه به جدول پاداش کیفی تا ۳۳ درصد هم امکان افزایش دارد. به سهامداران این اطمینان را می‌دهیم که در سال ۱۴۰۰ حاشیه سود شرکت کمتر از سال ۹۹ نخواهد بود. در سال جاری برنامه تولید ۱.۳۰۰ هزار تن زغال خام تولیدی توسط شرکت را داریم. همچنین برنامه‌ریزی شده است که ۲۵۰ هزار زغال خام نیز خریداری کنیم."

پروژه افزایش تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه‌ها کلید خورد

تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه‌ها موضوع مهمی است که چندی پیش از سوی علیزاده نماینده مجلس و عضو شورای عالی بورس مطرح شد. او گفت باید به منظور دریافت تخفیف در نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی تلاش‌هایی صورت گیرد.

از طرفی شرکت‌های پالایشی که به دلیل عدم اعلام نرخ خوراک و فرآورده‌ها از سوی شرکت ملی پالایش و پخش صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی ۹۹ خود را بر اساس نرخ‌های اعلامی آذر ماه ۹۹ محاسبه و منتشر کردند، در اطلاعیه‌ای از توانایی تعدیل مثبت سود پالایشگاه‌ها برای دوره ۱۲ ماهه سال ۹۹ خبر دادند. زیرا نرخ‌های فروش نفت خام در سه ماهه پایانی سال نسبت به ۹ ماهه ابتدایی رشد قابل توجهی داشت. حال اگر این صنعت موفق به دریافت تخفیف بیشتر بر روی خوراک هم شود، رشد سود پالایشگاه‌ها فزاینده‌تر خواهد بود.

ناصر عاشوری قلعه رودخانی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت اظهار کرد: ما همچنان به دنبال دریافت تخفیف بیشتر برای خوراک پالایشگاه‌ها هستیم. با توجه به این که نرخ خوراک پالایشگاه‌ها را دولت تعیین می‌کند و همچنین پس از فرآیند تولید، تعیین کننده قیمت فروش فرآورده‌ها نیز دولت است، صنعت پالایشگاه نمی‌تواند به عنوان یک بنگاه اقتصادی نقش چندانی در تعیین قیمت‌ها داشته باشد. فقط از طریق ارائه و پیشنهاد راهکارهایی به دولت می‌تواند بر آن اثرگذاری داشته باشد.

وی در ادامه افزود: با توجه به این که هدف ما گران شدن نرخ خوراک صنایع پایین دستی مان مانند سوخت هواپیما، سوخت ماشین‌ها، بنزین و گازوئیل نیست، بنابراین انتظار داریم تا دولت بر روی قیمت خوراک پالایشگاه‌ها که همان نفت خام و میعانات گازی است، تخفیفاتی را در نظر بگیرد.

درباره علت درخواست تخفیف پالایشگاه‌ها بر روی قیمت خوراک آنها تصریح کرد: پالایشگاه‌ها علاوه بر هزینه‌های جاری با هزینه‌های تعمیرات، حقوق و دستمزد، طرح‌های توسعه‌ای، طرح‌های کیفی سازی و سازوکارهای ساخت انبار برای شرایط سخت، روبرو هستند. بنابراین با توجه به افزایش هزینه‌های این صنعت دولت باید تخفیفات بیشتری را بر روی نرخ خوراک پالایشگاه‌ها اعمال نماید.

عاشوری با اشاره به میزان تخفیف درخواستی پالایشگاه‌ها اذعان داشت: در حال حاضر میزان تخفیفی که به خوراک پالایشگاه‌ها داده می‌شود پنج درصد زیر قیمت فوب خلیج فارس است. تقاضای صنعت پالایش این است که میزان این تخفیف از ۵ درصد حداقل به ۸ تا ۱۰ درصد افزایش یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در تلاشیم تا به زودی میزان تخفیف دریافتی نرخ خوراک پالایشگاه‌ها را افزایش دهیم. در همین راستا به مجلس و دولت نامه ارسال و درخواست خود را مطرح کرده‌ایم. ضمن این که از اعضای کمیسیون انرژی دعوت کردیم تا در روز جمعه هفتم خرداد ماه از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایشگاه نفت بندرعباس جهت بازدید میدانی حضور یابند. در این دیدار نیز مجدداً درخواست صنعت پالایش را مطرح خواهیم کرد.

وضعیت گروه پالایشی پس از خبر تخفیف خوراک

بورس امروز شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

عملکرد شاراک در اردیبهشت

شاراک در سال گذشته فروش ۱۱،۱۵۵ میلیاردی را داشته است. در فروردین ماه فروش ۱،۲۴۷ میلیارد تومانی داشت و در اردیبهشت فروش ۱،۴۰۴ میلیارد تومانی را ثبت کرده است. شرکت در فروردین ۶۰ هزار تن از محصولات اول زنجیره تولید داشت که این مقدار در اردیبهشت برابر ۵۹ هزار تن است. قابل ذکر است که میانگین تولید ماهانه شاراک در سال گذشته برابر با ۵۹ هزار تن بود.

این تولیدکننده در سال گذشته به طور میانگین هر ماه ۷۳ هزار تن محصول به فروش رسانده است. در اولین ماه از سال جاری نیز فروش ۵۶ هزار تنی داشت که در اردیبهشت فروش خود را ۶۰ هزار تن گزارش کرده است. متوسط نرخ فروش فروردین هر کیلو محصول ۲۲،۱۲۳ تومان بوده که در اردیبهشت ماه با ۵ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته به ۲۳،۳۲۲ تومان رسید.

فولاژ در اردیبهشت

شرکت در اردیبهشت ماه ۳۹.۷۶۶ تن تولید داشته است. میانگین تولید ماهانه سال ۹۹، ۳۹ و سال ۳۶,۹۸ هزار تن بوده است. در اردیبهشت ۳۸.۴۹۲ تن فروش گزارش شده است. در سال ۹۸ میانگین فروش ۳۶ هزار تن بوده و در سال ۹۹ این عدد به ۳۹ هزار تن رسیده است. فروش شرکت در اردیبهشت ۷۶۸ میلیارد تومان گزارش شده، فروش فروردین ۵۶۵ میلیارد تومان و میانگین فروش ماهانه سال قبل ۵۳۳ میلیارد تومان بوده است.

نرخ فروش محصول آلیاژی در ماه مورد گزارش ۲۲۰.۴۶۰ ریال گزارش شده، در فروردین محصول آلیاژی با نرخ ۲۱۵.۳۸۹ ریال به فروش رسیده است. میانگین نرخ فروش سال ۹۹ و ۹۸ به ترتیب ۱۴۲.۸۷۰و ۶۹.۶۴۶ ریال می‌باشد.

بازارهای جهانی

بازار کامودیتی در خصوص تحولات سرکوب قیمت چین … به این نتیجه رسیده که تمرکز دولت بروی فولاد خواهد بود و لذا فنر قیمت سایر کامودیتیها مثل مس و روی و آلومینیوم آزاد شده است. در کنار موضوع فوق، احتمال اعتصاب در بزرگترین معدن مس دنیا در شیلی به نام اسکوندیدا Escondida با تولید ۱.۱۹ میلیون تن در سال گذشته نیز محرک بازار است"

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 496985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.