کاهش عرضه و تقاضای دخانیات بین جوانان با اجرای قانون جامع کنترل دخانیات

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۱۳ درصد جمعیت کشور دخانیات مصرف می‌کنند که اگر کنترل نشود تا سال ۱۴۰۴ به ۳۰ درصد می‌رسد و باید با اجرای قانون جامع کنترل دخانیات و عدم فروش سیگار به جوانان زیر ۱۸ سال، اخذ مالیات زیاد، اطلاع رسانی و آموزش بتوانیم عرضه و تقاضا را در جامعه کاهش دهیم.

به گزارش ایمنا، عبدالرحمان رستمیان افزود: اکنون ۱۰ میلیون نفر در کشور سیگار مصرف می‌کنند، این آمار نگران کننده است، مبارزه با دخانیات یک وظیفه همگانی است و باید نهادهای مختلف در کنار یکدیگر برای مقابله با این معضل همکاری کنند.

وی اظهار کرد: برای مبارزه با دخانیات باید کاهش تقاضا در جامعه ایجاد شود، مردم اطلاعاتشان در مورد عوارض مصرف سیگار و قلیان از طریق آموزش رسانه‌ها و نهادها افزایش یابد تا به سمت استعمال این مواد نروند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این آموزش در خانواده، مدرسه و دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان با ایجاد کاهش تقاضا در برابر پیشگیری از دخانیات پاسخگو بود.

رستمیان گفت: ۹۰ درصد سرطان‌های ریه ناشی از دخانیات است و بیماری‌های قلبی و عروقی، پوکی استخوان، بیماری‌های خود ایمنی، عوارض جدی بیماری‌های دهان و دندان با مصرف مواد دخانی بروز می‌کند.

وی افزود: متأسفانه در دو دهه گذشته باورهای غلط در مورد مصرف قلیان در خانواده‌ها به وجود آمده است که بی ضرر بوده و عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند در حالی که توتون و تنباکوهایی در قلیان می سوزد و دود می‌شود برای مصرف کننده و اطرافیان خطرناک است و برابر ۱۰ نخ سیگار عوارض ایجاد می‌کند.

این استاد دانشگاه با اظهار تأسف از افزایش مصرف قلیان در میان ایرانیان، تصریح کرد: باورهای غلط در مورد اینکه قلیان وسیله سرگرمی و تفریحی است در خانواده‌ها رواج یافته و این ماده دخانی تا ۱۵ درصد بویژه میان دختران جوان مورد استعمال قرار می‌گیرد.

رستمیان تاکید کرد: شعار امسال روز جهانی دخانیات تعهد من برای ترک قلیان نامگذاری شده و اطلاع رسانی نقش مهم در پیشگیری از مصرف این ماده دخانی دارد.

وی با اشاره به اینکه نهادها و انجمن‌های مردمی باید برای ترک دخانیات، اجتماعی سازی کنند گفت: سالانه ۱۵ میلیارد تومان به علت مصرف سیگار در کشور دود می‌شود و ۴۵ هزار میلیارد تومان برای بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار هزینه می‌شود که بسیار سنگین است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تولید، مصرف و عرضه دخانیات در سال‌های اخیر افزایش یافته در حالی که مالیات این مواد بالا نرفته است.

رستمیان اظهار کرد: دخانیات جز پرسودترین کالاها در کشور بوده به خاطر همین تولید آنها افزایش یافته است اخذ مالیات بیشتر برای دخانیات باعث می‌شود تقاضا کاهش یابد و به دنبال آن هزینه‌های آن در بخش گسترش فضاهای ورزشی جوانان، تغذیه سالم و غیره صرف شود.

وی تصریح کرد: مصرف دخانیات کشنده و ویران کننده است و باید با اجرای قانون جامع کنترل دخانیات و عدم فروش سیگار به جوانان زیر ۱۸ سال، اخذ مالیات زیاد، اطلاع رسانی و آموزش بتوانیم عرضه و تقاضا را در جامعه کاهش دهیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 496978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.