مهرعلیزاده: اصلاح اقتصاد نیاز به ارائه برنامه‌ای منظم دارد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید برنامه منظمی برای اصلاح اقتصاد داشت،گفت: البته همه از کلمه برنامه استفاده می‌کنند، اما برنامه‌ای موفق است که دقیق  باشد.

به گزارش ایمنا، محسن مهرعلیزاده، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اولین برنامه تبلیغاتی خود در رادیو با عنوان «دومین گام» که امروز (شنبه) از رادیو اقتصاد پخش شد، به تبیین برنامه‌ها و دیدگاه‌های اقتصادی خود در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و اظهار کرد: من اعتقاد دارم که امروز فقر، تنگدستی، رکود، شکاف اجتماعی و فاصله طبقاتی، رنجی بیش از حد بر مردم وارد کرده است.

وی افزود: حذف اقلام بسیار زیادی از سفره مردم گرچه مسئله اقتصادی تلقی می‌شود، اما در واقع ضعف عملکرد و نداشتن استراتژی باعث این مشکلات شده است. صحنه داخلی ایران امروز شاهد کشمکش‌های بیهوده و خط و نشان کشیدن‌هایی است که هم منافع مردم و هم منافع جمهوری اسلامی را نشانه گرفته است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من بر این باور هستم که اصلاح اوضاع اقتصادی، رونق تولید حاصل هم‌اندیشی سلایق و حذف کشمکش‌های بیهوده خواهد بود. در این راستا برای انجام حرکتی موفق در اقتصاد، باید برنامه منظمی برای اصلاح امور داشته باشیم.

مهرعلیزاده تاکید کرد: البته همه از کلمه برنامه استفاده می‌کنند اما برنامه‌ای موفق است که مبتنی بر دیدگاهی دقیق و بر مبنای اسوه‌ای تعریف شده، استاندارد و تجربه شده در سطح دنیا باشد. چنین برنامه‌ای یا دیدگاهی در دراز مدت می‌تواند در کشور اجرایی شود.

وی تاکید کرد: با داشتن چنین دیدگاه پایداری می‌توان برنامه‌های اقتصادی را برای مقاطع مختلف در بلند مدت طراحی کرد مثل چشم‌انداز ۲۰ ساله، تا بر اساس این برنامه‌ها و مبتنی بر محوریِ مشخص مسیر طی شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری به بیان تحصیلات و تجربیات خود پرداخت و گفت: من در رشته مهندسی تحصیل کرده‌ام و دکتری مدیریت مالی و اقتصاد مهندسی خوانده‌ام و این تحصیلات با تجاربی ۴۲ ساله در پست‌های مختلف که هرکدام از آنها از معاونت ریاست‌جمهوری تا استانداری، حوزه‌های مختلفی از مدیریت را در بر می‌گرفته همراه شده است.

مهرعلیزاده ادامه داد: به عنوان فردی که هم رده‌های مدیریتی و هم سطوح کارشناسی را طی کرده‌ام این را می‌گویم که یکی از عمده مشکلات کشور این است که تمام برنامه‌های اقتصادی که تولید شده بر محور الگوی مشخص توسعه‌ای طراحی نشده است.

وی «دیدگاه اقتصاد اجتماعی» را از جمله دیدگاه‌های اصولی اقتصادی برشمرد و اظهار کرد: در اقتصاد دیدگاهی هست به اسم «توسعه اقتصاد اجتماعی» که در آن توسعه در حوزه‌های مختلف مثل سرمایه گذاری، بخش خصوصی، تولید و عمران وجود دارد، اما بار و هزینه‌های این توسعه بر مردم و جامعه تحمیل نمی‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: تعبیر عام این موضوع را شنیده‌ایم که می‌گویند مردم زیر بار چرخ توسعه له می‌شوند که معمولاً در نظام‌های لیبرالیستی و بازار آزاد دیدگاه این است که توسعه اتفاق بیفتد حتی اگر به قیمت نابود شدن گروهی از جامعه باشد.

مهرعلیزاده با بیان اینکه در مدل «اقتصاد اجتماعی» در کنار توسعه به مسائل اجتماعی توجه ویژه‌ای می‌شود، خاطرنشان کرد: «اقتصاد اجتماعی» مردم را از نظر حمایت‌های اجتماعی مثل بیمه و بازنشستگی و حداقل حقوق و حتی در مقاطعی کمک نقدی به مردم دادن تأمین می‌کند و مراقبت می‌کند که مردم زیر چرخ توسعه له نشوند.

وی با اشاره به اینکه همراهی دو موضوع توسعه اقتصادی و مراقبت اجتماعی در کنار هم دیدگاه «اقتصاد اجتماعی» را شکل داده است، تصریح کرد: این برنامه را هم در سال ۸۴ داشتم و آن دوره مطلب دولت رفاه را مطرح کردم. البته با مطالعاتی که انجام دادیم متوجه شدیم که نسخه اصلاح شده دولت رفاه همان است که امروز در آلمان در حال اجرا است.

منبع: مهر
کد خبر 496894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.