فضای اقتصاد ایران، سه ماهه آرامش نخواهد یافت

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: مشکلات اقتصاد ایران چندین و چند سال قدمت دارد و فضای اقتصاد ایران، سه ماهه آرامش نخواهد یافت.

مهدی ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اظهارات یکی از نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران مبنی بر بازگشت آرامش به نظام اقتصادی کشور در بازه زمانی سه ماهه، اظهار کرد: فضای انتخابات و لزوم تمرکز بر تغییر افکار عمومی به جهت گزینش نامزدهای مورد نظر همواره با مطالبات اقتصادی و معیشتی از سوی مردم و وعده‌های مبتنی بر نظام اقتصادی و راهبردهای مالی از سوی نامزدها همراه بوده است.

وی افزود: مشکلات نظام اقتصادی ایران، سه ماهه، یک ساله، چهارساله و حتی هشت ساله به وجود نیامده است که یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری بخواهد در صورت پیروزی در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، سه ماهه به نظام اقتصادی، آرامش تزریق کند؛ مشکلات اقتصاد ایران چندین و چند سال قدمت دارد و فضای اقتصاد ایران، سه ماهه آرامش نخواهد یافت.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با بیان این که خواسته اصلی مردم از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، برقراری ثبات و آرامش اقتصادی در کشور است، تصریح کرد: اقتصاد آرام و دارای ثبات به مردم قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌دهد و با توجه به جنبه‌های روانی برقراری ثبات در نظام‌های اقتصادی، اعضای نظام اجتماعی خواهان برقراری یک ثبات نسبی در اقتصاد کشور برای تقویت برنامه و تصمیم‌هایشان هستند.

ابوطالبی اضافه کرد: تثبیت نرخ ارز، افزایش نرخ بهره، کنترل گرانی و نوسانات در بازار کالاهای اساسی، دیگر خواسته اساسی مردم از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است و هیچ یک از خواسته‌های مذکور در شرایط تحریم و در مدت چهار سال به طور کامل عملیاتی و قابل تحقق نخواهد بود.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری غلط در بستر بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دستگاه‌های اقتصادی دولت اعم از بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و وزارت امور اقتصادی و دارایی طی ۲۵ سال اخیر، اقتصاد ایران را دچار مشکلات متعدد و زمینه‌ای کرده است که به صورت مقطعی قابل حل نیست و باید در دراز مدت با استفاده از راهبردهای طولانی و از پیش سیاستگذاری شده، حل شوند.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نوسانات سازمان‌دهی شده نرخ دلار که از سوی دولت به بازار تزریق می‌شود یکی از این سیاستگذاری‌های غلط اقتصادی است زیرا دولت در سال قبل برای اداره امور کشور به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نقدینگی نیاز داشت و با توجه به کاهش درآمدهای نفتی مجبور شد ارزش درآمدهای نفتی قبلاً کسب شده را تا حد زیادی بالا ببرد و کشور را با استفاده از تنها چند میلیارد دلار، اداره کند.

ابوطالبی یادآور شد: دولت بعدی باید بدون هرگونه سردرگمی و تصمیمات غلط، نظام اقتصادی ایران را به سمت افزایش درآمدهای نفتی و استفاده از آنها برای ثبات بخشی به فضای اقتصاد و تولید کشور سوق دهد و در صورتی که خیال رفع وابستگی یک کشور جهان سومی به درآمدهای نفتی را بدون داشتن ظرفیت مناسب در سر داشته باشد، بازارهای مالی و اقتصادی کشور دوباره با مشکل مواجه خواهد شد.

کد خبر 496880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.