بورس ایران، غیردولتی نخواهد شد!

یک کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: بورس ایران به دلیل فضای حاکم بر نظام اقتصادی و علاقه صاحبان بنگاه‌های خرد و کلان صنعتی و اقتصادی به شبه دولتی شدن، هیچ‌گاه غیردولتی نخواهد شد.

عباس ثابتی راد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در واکنش به وعده غیردولتی شدن بورس که در روزهای اخیر از سوی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، اظهار کرد: نفس و ذات بازار سرمایه به عنوان یک ظرفیت مهم اقتصادی و مالی در هر کشوری، غیردولتی و خصوصی بودن آن است و اغلب کشورهای توسعه یافته یا طراز اول در حال توسعه می‌کوشند تا نقش دولت در بازار سرمایه را کمرنگ کنند.

وی افزود: بورس ایران به رغم ذات بازار سرمایه در کشورهای توسعه یافته که شفاف و غیردولتی است، کاملاً از سوی دولت هدایت می‌شود و بدون پشتیبانی حاکمیت از این بازار، بورس لحظه‌ای در میان فعالان اقتصادی اعتبار نخواهد داشت زیرا اقتصاد ایران دولتی است و هدف اصلی برخی شرکت‌های خصوصی شاخص در صنعت و اقتصاد نیز تبدیل شدن به بنگاه‌های بزرگ اقتصادی شبه دولتی است.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه تصریح کرد: بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری، بیش از ۹۰ درصد از بازار سرمایه از سوی دولت هدایت می‌شود و با توجه به وعده این نامزد برای هدایت غیردولتی بورس در دولت احتمالی‌اش باید بگوییم؛ بورس ایران به دلیل فضای حاکم بر نظام اقتصادی و علاقه صاحبان بنگاه‌های خرد و کلان صنعتی و اقتصادی به شبه دولتی شدن، هیچ‌گاه غیردولتی نخواهد شد.

ثابتی راد با تاکید بر اینکه پشتیبانی نکردن دولت، از هم پاشیدن بازار سرمایه را در پی خواهد داشت، اضافه کرد: بسیاری از شرکت‌های حقوقی سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر در بازار سرمایه دولتی هستند و به همین دلیل خروج دولت از بازار سرمایه می‌تواند تبعات انفجاری و نابودکننده‌ای برای بازار سرمایه ایران و فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در آن داشته باشد.

وی ادامه داد: هدایت غیردولتی و تخصیص فرایندهای مدیریتی مرتبط با بازار سرمایه به بخش خصوصی باید به صورت دراز مدت و بر اساس راهبردهای جدید اقتصادی که در کشورهای توسعه یافته استفاده می‌شود صورت بگیرد تا بتوانیم شاهد ثبات بازار سرمایه و حتی رشد محسوس آن پس از تفویض فرایندهای مدیریتی به بخش خصوصی باشیم.

کد خبر 496869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.