افزایش ۱۰ برابری یارانه نقدی یک خطای جبران ناپذیر است!

یک کارشناس و پژوهشگر اقتصاد پول و بانک گفت: افزایش ۱۰ برابری یارانه نقدی که به تازگی از سوی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده، یک خطای جبران‌ناپذیر اقتصادی است.

ستار عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وعده اقتصادی یکی از نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران مبنی بر افزایش ۱۰ برابری یارانه‌ها، اظهار کرد: یارانه انرژی و دیگر اقسام یارانه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و پادشاهی‌های حاشیه خلیج فارس پرداخت می‌شود اما هیچکدام از دولت‌هایی که در جهان به مردم خود یارانه می‌دهند، نرخ آن را ثابت نگه نمی‌دارند و این در حالی است که اقتصاد اغلب کشورهایی که یارانه پرداخت می‌کنند از اقتصاد ایران باثبات تر است.

وی افزود: متأسفانه دولت نهم و دهم، معنی و مفهوم یارانه را به صورت دقیق نمی‌دانست و سعی کرد تا با تزریق پول در جامعه برای خود سرمایه اجتماعی ایجاد کند و بدون توجه به محورهای تأمین مالی مورد نیاز دولت، منابع نقدینگی کشور را به صورت نقدی و اعتباری در اختیار عموم مردم قرار داد.

این کارشناس و پژوهشگر اقتصاد پول و بانک با بیان اینکه یارانه هدفمند در ایران وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هیچیک از یارانه‌هایی که از سوی دولت به مردم یا فعالان اقتصادی پرداخت می‌شود، هوشمند و هدفمند نیست و پرداخت یارانه از سوی دولت‌های مختلف در ایران تنها نوعی پول پاشی برای کسب سرمایه اجتماعی و هدر دادن منابع مالی و اعتباری مورد نیاز دولت بعدی در روند اجرای پروژه‌های مختلف است.

عزیزی اضافه کرد: دولت یازدهم و دوازدهم از ابتدای فعالیت خود با یارانه نقدی و دیگر اقسام یارانه که در دولت احمدی نژاد وارد نظام اقتصادی و معیشت مردم شده بود، مخالف بود اما متأسفانه نتوانست روند یارانه‌ای اداره شدن کشور را متوقف کند و به همین جهت شاهد تداوم پرداخت یارانه نقدی و دیگر کمک‌های معیشتی به مردم تحت عناوین مختلف در دولت یازدهم و دوازدهم بودیم.

وی ادامه داد: افزایش ۱۰ برابری یارانه نقدی که به تازگی از سوی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده، یک خطای جبران‌ناپذیر اقتصادی است و می‌تواند نظام اقتصادی ایران را با مشکلات متعددی در روند تأمین مالی و اعتباری پروژه‌های دولتی و خصوصی مواجه کند.

این کارشناس و پژوهشگر اقتصاد پول و بانک تصریح کرد: حذف یارانه نقدی و اداره کشور بر اساس راهبردهای غیریارانه‌ای، معیشت مردم را بهبود می‌بخشد و از نظر روانی نیز تأثیر به سزایی بر کاهش قیمت کالاهای اساسی خواهد داشت؛ یارانه نقدی بلای جان دستگاه‌های اقتصادی در همه دولت‌ها است و دولت بعدی باید بلافاصله پس از سرکار آمدن تصمیمات جدی برای حذف یارانه نقدی و تثبیت قیمت کالاهای اساسی بگیرد.

عزیزی یادآور شد: سیستم پرداخت یارانه‌های نقدی و غیرنقدی در ایران، غیرهوشمند و غیر هدفمند است و تداوم وجود این سیستم در نظام اقتصادی می‌تواند ضربات مهلک و فلج‌کننده‌ای به آینده تقریباً سیاه و تاریک اقتصاد ایران وارد کند.

کد خبر 496866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.