تأثیر قطعی برق بر روند تولید و حفظ زنجیره سرد واکسن کرونا

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: مسلماً قطعی برق تأثیر منفی خواهد داشت، اما با توجه به تمهیدات اندیشیده شده ما برق اضطراری برای بحث تولید واکسن و حفظ مواد اولیه داریم.

به گزارش ایمنا، محمدحسین فلاح مهرآبادی، در نشست خبری آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا کووپارس، گفت: مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس از امروز با ۵۰۰ داوطلب در ۲ گروه ۲۵۰ نفره آغاز شده است.

وی افزود: یک گروه ۲۵۰ نفره واکسن با دُز ۱۰ میکرولیتر و گروه دیگر با عنوان گروه کنترل قرار دارند و واکسن دریافت می‌کنند. پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲ ماه مطالعه فاز دوم زمان ببرد و پس از آن نتایج برای سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود تا در صورت رضایت بخش بودن نتایج فاز سوم مطالعات آغاز شود.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: در فاز اول مطالعه ۱۳۳ نفر داوطلب در ۴ گروه داشتیم. ۳ گروه واکسن را با دُزهای ۵، ۱۰ و ۲۰ میکروگرم دریافت کردند و یک گروه هم گروه کنترل بودند. بر اساس آنالیز بینابینی که نتایج آن به سازمان غذا و دارو ارسال شد از نظر بی خطر بودن واکسن مشکلی نداشتیم و عوارض معمول که در اکثر واکسن‌ها انتظار داریم مشاهده شد و این واکسن جزو کم عارضه‌ترین واکسن‌های رایج در دنیا است و در فاز اول این موضوع تأیید شد.

فلاح مهرآبادی گفت: از نظر دُز منتخب و ایمنی زایی دُز ۱۰ میکروگرم در آنالیز بینابینیِ حدود ۶۰ نفر با بیش از ۸۰ درصد تیتر آنتی بادی در آزمون خنثی سازی وارد فاز دوم شدیم و در فاز دوم علاوه بر ارزیابی بی خطری در گروه مطالعه میران ایمنی زایی را هم بررسی می‌کنیم و بر این اساس وارد فاز سوم می‌شویم.

فلاح در پاسخ به سوالی درباره تأثیر قطعی برق بر روند تولید و حفظ زنجیره سرد واکسن، گفت: مسلماً قطعی برق تأثیر منفی خواهد داشت، اما با توجه به تمهیدات اندیشیده شده ما برق اضطراری برای بحث تولید واکسن و حفظ مواد اولیه داریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 496651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.