جزییات مالیات بر عایدی سرمایه

نمایندگان مجلس طی روز گذشته کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کردند که از این پس طبق مدت تملک، اگر فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

به گزارش ایمنا، پیش از این نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان طرح مالیات بر عایدی سرمایه تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند که سرانجام پس از کش و قوس‌های بسیار، روز گذشته کلیات این طرح به تصویب رسید.

مالیات بر عایدی سرمایه یکی از پایه‌های مالیاتی است که اگرچه می‌تواند به افزایش منابع عمومی بیانجامد اما عمدتاً کارکرد تنظیم‌گری داشته و می‌تواند با تضعیف فعالیت‌های غیر مولد و کاهش انگیزه‌های سوداگرانه نقش مؤثری در تنظیم بازارهای مختلف از جمله مسکن، خودرو، طلا و ارز ایفا کند.

در همین راستا طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه با هدف حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مولد، کاهش نوسانات بازارهای دارایی از جمله خودرو، مسکن، طلا و ارز همچنین جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی این بازارها پیشنهاد شد.

چه دارایی‌هایی مشمول مالیات می‌شوند؟

طبق این طرح، مازاد ارزش دارایی در زمان انتقال آن نسبت ارزش تملکش، عایدی سرمایه محسوب و هر نوع نقل و انتقال دارایی‌های زیر در زمان انتقال در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری اقتصادی و ویژه اقتصادی مشمول مالیات می‌شود:

۱) املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل

۲) انواع وسایل نقلیه موتوری زمینی

۳) طلا، شمش طلا، طلای آب شده، زیورآلات از جنس طلا، پلاتین و جواهر آلات

۴) انواع ارز خارجی

از سوی دیگر، اگر واحد مسکونی یا وسیله نقلیه مورد معامله، تنها واحد مسکونی یا وسیله نقلیه تحت تملک اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال و بیش از یکسال در تملک وی باشد، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه نیست.

چه دارایی‌هایی معاف از مالیات بر سرمایه هستند؟

همچنین، اولین انتقال املاک نوساز و نیمه ساخت، انتقال باغ‌ها و زمین‌های زراعی بیرون از حریم شهری، انتقال بلاعوض به والدین، همسر دائم و فرزندان بالای ۱۸ سال و اعطای وکالت به آن‌ها، انتقال ترکه به صورت ارث یا وصیت، انتقال بمنظور وقف با تأیید سازمان اوقاف امور خیریه و انتقال قهری املاک مسکونی مشمول پرداخت مالیات مذکور نمی‌شوند.

علاوه بر این، هرگونه ارز انتقال یافته از خارج از کشور که منشأ آن به تأیید بانک مرکزی رسیده باشد، به خصوص ناشی از صادرات، در صورتی که عرضه آن در مهلت قانونی مقرر به تأیید بانک مرکزی رسیده باشد، از این مالیات معاف است.

نرخ‌های مالیات بر عایدی سرمایه

آنچه در این زمینه حائز اهمیت است، چگونگی محاسبه این مالیات و نرخ آن است که طبق طرح جدید مجلس، املاک در صورت نگهداری کمتر از یکسال مشمول ۴۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند.

با نگهداری املاک بیش از یکسال، سالانه سه واحد درصد از نرخ مالیات بر عایدی سرمایه کم می‌شود و از سال دوازدهم به بعد با نرخ ثابت چهار درصد مشمول مالیات می‌شوند.

طبق این گزارش، اراضی بایر نیز معادل ۴۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه بپردازند.

همچنین، نگهداری انواع خودرو در کمتر از یکسال معادل ۳۰ درصد مشمول مالیات می‌شود و در صورت نگهداری بیش از یکسال، سالانه ۱۰ واحد درصد از نرخ کم و مالیات مربوطه از سال چهارم به بعد با نرخ ثابت صفر درصد محاسبه می‌شود.

از سوی دیگر، نگهداری سایر دارایی‌هایی (طلا، ارز، جواهرآلات و…) که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند باید به شرح زیر مالیات متعلقه را بپردازند:

۱) با نگهداری کمتر از یکسال معادل ۳۰ درصد

۲) با نگهداری بیش از یک تا دو سال سالانه ۲۰ درصد

۳) بیش از دو سال معادل ۱۰ درصد

مالیات بر عایدی سرمایه کافی نیست!

بنابراین، با اجرای مالیات از عایدی سرمایه، اگر یک فرد خانه‌، طلا، ارز و یا خودرویی را خریداری و سپس براساس زمان تملک اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند که از این طریق تقاضای سوداگرایانه و دلالی کنترل می‌شود تا بازارهای مسکن، طلا، ارز و خودرو از حالت سرمایه محور بودن به مصرف متقاضیان نیازمند تغییر کند.

البته تنها اجرای مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌تواند دلالان را از بازارهای کشور حذف کند و آن‌ها کنترل و به ثبات برساند بلکه در کنار این مالیات باید سیاست و ساختارهای کلان اقتصادی هم اصلاح شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 496503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • میلاد IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    21 2
    حالافرض ،یه نفر دوسال پیش خونه خریده میفروشه تا بزنه کسب وکاری راه بندازه اونوقت شروع نکرده باید ۳۲درصد هم مالیات بده؟؟!!!در حالی که فقط خونه اون نفر افزایش نداشته که، همه چی وهمه خونه ها گرون شدن و اون شخص سود نکرده که تنها پولش به نرخ روز مونده!! نمایندگان همه چیز فهم راجع به این چی نظر دارن
    • محمدرضا خوانساری IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      25 22
      شما متن رو کامل نخوندی، اگر این ملک تنها ملک شما باشه، یعنی مثلا شما فقط یک خانه داشته باشید مالیات بهش تعلق نمیگیری در ضمن این طرح در همه ی کشورهای پیشرفته انجام میشه، یکم مطالعتون رو بالا ببرید
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      6 1
      شاید اونی که چند تا واحد داره مثل پدر من هشت تا بچه داره که همه بالای سی چهل ساله هستند و همه بیکار و تازه نصفشون هم بیماری روانی دارند و از کار افتاده محسوب میشن و اپارتمانها سرمایه شون محسوب میشه نه مازاد نیاز!!!
  • مهدی IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    29 28
    خدا از گناه تصویب کنندگان این طرح نگذره. خدا دست کسانی که مدام به بهانه های مختلف به جیب این مردم فلک زده دراز میکنند رو قطع کنه. این طرح خدمت به مردمه یا خدمت به دولت؟؟؟ برای اعتراض به چنین طرح هایی بکجا باید شکایت برد؟
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    21 25
    تصویب این طرح یعنی سهیم و شریک شدن دولت بر اموال و دارایی مردم... این طرح به هیچ عنوان به نفع مردم نیست!!! بهانه ایست برای سرکیسه کدوم مردم.
  • فرشاد IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    17 1
    اگر شما طلا، یا هر ارزی را خریدید و ضرر کردید . مثال شما ۲۰۰ مبلیون طلا خریدید و بعد از ۹ ما به دلایلی مجبور به فروش کمتر از مقدار اولیه شدید مثال ۱۹۰ میلیون . این ضرر هم شامل مالیات میشود .
  • همدانی IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    18 2
    مالیات برعواید سرمایه! دولتمردان تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی را به جامعه تزریق میکنند و جالبه ملت هم برای حفظ سرمایه و اندوخته های خود حق خرید طلا و ملک و خودرو را ندارند والا باید براساس مدت تملک مالیات سنگین بپردازند؟! نمایندگان مجلس باید بدانند قبلاً با تورم چندین برابری؛ مالیات را از جیپ مردم دریافت کرده اند و اخذ مالیات مجدد و سنگین، مشکل سیاست های غلط اقتصادی دولتمردان را حل نخواهد کرد! قانون باید خردمندانه و پخته و سنجیده باشد تا مشکلات جدید تحمیل نشود! همدانی
  • سید احمد موسوی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    19 11
    عالی بود کیف کردم ، دوستان مردمو خر فرض نکنید چرت پست کنید ، قانون خوبیه به شرط اجرای تمامو کمالش ، اول خب شرایط سخت میشه واسه کاسبین کالای اساسی مردم دوم حتما به مردمی که تکو توک معامله ای از سر اجبار انجام میدن فکر شده نگرانی نداره سوم اونکه نداره خوب میدونه بدردش میخوره این طرح یا نه و اونکه داره حتما میسوزه از این طرح و حرف اخر دوستان عزیز حتما تو بخش تولید مالیات کمتری گرفته میشه یا شاید اصلا گرفته نشه خب عقل داشته باشید میرید اون سمت
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
      10 2
      مرد حسابی تو فکر کردی کسی که میخواد سود کنه مالیاتش رو خودش میده قیمت رو افزایش میده که مالیاتش بیوفته گردن خردیدار مفلوک با طرح قطعا همه چی افزایش قیمت میخوره چه خونه چه خودرو
    • محمد IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
      8 0
      تورم را دولت باچاپ پول بدون پشتوانه ایجاد میکند وباعث افزایش قیمت میشود واز کنار این معضل برای خودش درآمد کسب میکند
  • حمید IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    11 17
    با این کار باعث افزایش بیش از حد قیمت ها میشن مثلا طرف خونش یک میلیارد قیمت داره و باید حداقل ۴ درصد که ۴۰ میلیون میشه مالیات بده میاد قیمت میبره بالا ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون افزایش میده که مالیات را از خریدار بگیره و این همینجوری ادامه دار میشه چجوری میخوان کنترل کنن
  • جهانبخش IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    13 0
    این طرح شریک شدن دولت در اموال مردم فقیروکارمندان دولت است .یکنفر با هزار بدبختی طی عمر بربادرفته خودباهزاردغدغه ملکی برای آینده نامطمین خود وفرزندانش ذخیره کرده حال باید بخشی از آن رابه دولت بدهد بدین روش نمایندگان مردم را به فقر وفلاکت وتنبلی ونامیدی سوق میدهند بجای کمک دولت به مردم حق مردم را برداشته به دولت میدهند خدا خصمشان شود.
  • مسعود IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    15 0
    اون اسگولایی که میگن این طرح در همه کشورهای پیشرفته اجرا میشه اینو نمیدونن که تورم تو اون کشورها ۲ درصده نه مثل کشور ما پنجاه درصد ، در ضمن اونا مالیات میگیرن برلی رفاه مردم نه مثل اینجا که فقط جیب مردم رو خالی کنن، مهمترین نکته اینه که وقتی تورم شدید در همه حوزه ها وجود داره دیگه کسی سودی نمیکنه که بخواد مالیاتشو بده ، مثلا من اگه یه پراید بخوام بفروشم مدل بالاتر بخرم ۳۰ درصدشو مالیات بدم دیگه با اون پول ۳ مدل پایین ترم نمیتونم بخرم
  • محمد IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    12 2
    بااین طرح رکود شدیدی دربازارمسکن حاکم میشه وخیلی از کارگرهای ساختمانی بیکار میشوند چون خرید وفروشی انجام نمیشه وکسی دیگه سرمایه گذاری نمیکنه واینکه میگن سرمایه ها به بخش تولید روانه میشه یک حرف کاملا چرت ومزخرفه واقعا متاسفم برای این مجلس
  • فاطی پلنگه IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 0
    چرا نظر من قطع شد؟ مگه محدودیت کاراکتر دارین؟ چرا اعلام نکردین؟
    • حسین IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
      6 0
      با این طرح ملک گران می‌شود دیگر سازندگان ساخت ساز نمی کنند چون تراکنش خرید زمین میلگرد سیمان ووووو مالیات دارد
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      0 0
      روی کاراکترها و حروف هم باید مالیت ببندن
  • ali IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    2 0
    هر کسب از دید خودش و کسب و کارش و نوع زندگیش به این قانون نگاه میکنه و تاثیرش رو تخمین میزنه .....از نظر من یک راه برای کسانی که میخوان ارزش دارایی خودشون رو حفظ کنن میتومه ورود به بازا های جهانی و خرید ارز دیجیتال باشه.بجای خرید خونه دوم خرید رمز ارز رو پیشنهاد میکنم.اینجاست که دست دولت کوتاهه
  • مردم غارت شده IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    3 0
    همینه که 43 ساله سرمایه ها دارن فرار میکنن