۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۶
مزایای مزارع عمودی شهری

با توجه به مهاجرت روزافزون جمعیت روستایی به شهرها و نیاز به زمین‌های بیشتر برای اسکان این جمعیت زیاد، زمین‌های کشاورزی هر روز بیش از پیش به تصاحب شهرنشینی در می‌آید و ساکنان جهان را با مشکلات بسیاری هم‌چون برهوت غذایی مواجه می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشاورزی عمودی می‌تواند اثرات منفی ناشی از گسترش زمین‌های مسکونی به جای مزارع کشاورزی را محدود کند. ایجاد مزارع شهری در واقع به بازگشت محصولات و تولیدات زراعی به زمین‌هایی کمک می‌کند که با ورود حجم بالای جمعیت به این مناطق، پتانسیل تولید هر نوع محصولی را از دست داده‌اند. با این‌ حال راه‌اندازی یک مزرعه شهری معمولاً کار ساده‌ای نیست و پیدا کردن فضای کافی با قیمت مناسب می‌تواند مانع قابل‌توجهی برای کشاورزان بالقوه محسوب شود از سوی دیگر کشاورزان عمودی باید با چگونگی استفاده از فن‌آوری‌هایی هم‌چون سیستم‌های کنترل‌ کننده عناصری نظیر آلاینده‌های خاک و دسترسی به آب آشنا شوند که در مزارع سنتی توسط طبیعت انجام می‌گیرد.

مزایای مزارع عمودی شهری

به همین دلیل شرکت‌های بسیاری در این زمینه مشغول به فعالیت شده‌اند تا در استفاده از تسهیلات نوین کشاورزی به این دسته از کشاورزان کمک کنند. بعضی از این شرکت‌ها برای بررسی بازار و ارائه تحلیل‌های اقتصادی، طراحی و مهندسی برنامه‌های زراعت و غیره به افراد و سازمان‌هایی که تمایل به راه‌اندازی مزارع عمودی دارند برنامه‌ریزی می‌کنند بعضی دیگر نیز با ایجاد امکان به‌اشتراک‌گذاری تجربیات کشاورزان گوناگون در به‌کارگیری سنسورهای هوشمند، نور مصنوعی، تکنیک‌های نوین رشد بهتر محصولات و سایر موارد مورد نیاز برای داشتن بهترین کشت، این امکان را به‌وجود آورده‌اند که فعالیتی سنتی هم‌چون کشاورزی بتواند با ابزارهای مدرن در حال پیشرفت باشد و متناسب با نیازهای دنیای حاضر به فعالیت خود ادامه دهد.

بدین ترتیب مشکلات ناشی از کمبود غذا که در بسیاری از مناطق سراسر جهان دیده می‌شود، در حال مرتفع شدن است. البته فواید حاصل از کشاورزی شهری بسیار فراتر از جنبه‌های ملموس رشد ارائه مواد غذایی در مناطق محروم است و حتی می‌تواند برای جوامع پرورش‌ دهنده، سلامتی و شادی به‌ارمغان آورد. این جنبه از کار بسیار مورد توجه شرکت‌های ارائه‌ دهنده رویکردهای توسعه پروژه‌های کشاورزی شهری و مشاوران تولید محصولات ارگانیک شهری قرار دارد تا جایی که بسیاری از این شرکت‌ها کل یک محله یا ساختمان را به آزمایش شیوه‌های نوین کشاورزی در شهرها اختصاص داده‌اند.

مزایای مزارع عمودی شهری

برای مثال یک شرکت مشاوره محصولات ارگانیک در مینه‌سوتا با احیای یک کارخانه متروکه و تبدیل آن به مزرعه کشاورزی، همچنین افزودن یک سالن صرف غذا و اقامتگاه مخصوص، اقدام به افتتاح تأسیسات جدیدی برای پرورش ماهی تازه و محصولات گیاهی خوراکی کرده که پتانسیل بالا و تأثیر بسزایی بر این منطقه در حال رشد داشته است. این مجموعه جدید علاوه بر ایجاد فعالیت‌هایی که تا پیش از آن در منطقه مذکور دیده نمی‌شد، مشاغلی باکیفیت و دارای درآمد بالا و محصولاتی با فواید پزشکی به‌وجود آورده است. تولید غذا و ایجاد اشتغال در کنار هم در پیشرفت جوامع محروم نیز نقش بسزایی دارد علاوه بر این در دنیای حاضر توانمندسازی افراد برای کشاورزی شهری از جمله مهم‌ترین بخش‌های تشکیل‌دهنده یک جامعه محسوب می‌شود زیرا مزارع شهری امکان تغییر چشم‌انداز کشاورزی جهان را دارند.

مزایای مزارع عمودی شهری

البته مسلم است که جهان، سیاره‌ای مملو از ساختمان‌هایی سر به‌ فلک‌کشیده از زمین‌های کشاورزی را دوست ندارد و بیشتر تمایل دارد مزارعی در مناطق کوچک‌تر با بازده بالاتری داشته باشد که دسترسی به گزینه‌های سالم را در برهوت غذایی شهری افزایش داده و تبعات زیست‌محیطی تغذیه جهان را کاهش دهند بنابراین دلایل کافی برای ادامه روند توسعه، گسترش و دگرگونی شیوه‌های کشاورزی در دست است.

کشاورزی عمودی و به طور کلی کشاورزی شهری می‌تواند مناطقی را که دارای منابع بالقوه برای سرمایه‌گذاری، تغذیه ساکنین و تقویت اقتصاد محلی است با رونق چشمگیری روبه‌رو کند؛ جمع‌آوری اطلاعات درباره تأثیر مستقیم مزارع شهری بر جوامع محلی، قانون‌گذاران را به سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش سوق می‌دهد.

با این وجود، دانستن این نکته مهم است که کشاورزی شهری تنها راهکار موجود برای رفع مشکلات بزرگی هم‌چون کمک به مردم برای دسترسی داشتن به مواد مغذی کافی نیست زیرا امکان پرورش محصولات زراعی مهمی هم‌چون سویا، ذرت یا گندم در محیط‌های بسته یا محدود وجود ندارد بنابراین هرچند کشاورزی عمودی بخشی از راهکار رفع گرسنگی در سراسر جهان است ولی راه‌حل قطعی به‌حساب نمی‌آید.

مزایای مزارع عمودی شهری

در این راستا و برای مقابله با گرسنگی جهان، با دادن اعتبار یا ایجاد سیاست‌های درآمدزایی عمده برای مردم کشورهای فقیر، تلاش‌های دیگری صورت گرفته است که استقلال اقتصادی بیشتری به آن‌ها می‌بخشد. این اقدامات شامل آموزش، توسعه و تحولات اجتماعی و توانمندسازی زنان می‌شود که به افراد بیشتری کمک می‌کند تا بتوانند به مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ خود و خانواده‌شان دسترسی پیدا کنند.

کد خبر 496458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.