۵ خرداد؛ روز مسجدسلیمان و نفت + تاریخچه و معرفی

پنجم خرداد هر سال و همزمان با سال روز اکتشاف نفت در ایران، روز مسجد سلیمان نامیده می شود.

به گزارش ایمنا، پس از شنیدن نام مسجد سلیمان اکثر افراد به فکر چاه نفت و متعلقات آن می‌افتند چرا که اولین چاه نفت خاور میانه در این شهر کشف شد.

تاریخ روز مسجد سلیمان

در تقویم ایران ۵ خرداد ماه و ۲۶ مه به روز مسجد سلیمان نام گذاری شده است.

۵ خرداد؛ روز مسجد سلیمان و نفت + تاریخچه و معرفی

تاریخچه روز مسجد سلیمان

پنجم خرداد سالروز اکتشاف نفت در ایران و مسجد سلیمان است، از سال ۱۳۹۴ این روز به نام روز مسجد سلیمان نامیده می‌شود.

تاریخچه مسجد سلیمان

مسجد سلیمان یکی از شهرستان‌های بختیاری نشین ایران استان خوزستان و دارای قدمتی دیرینه است که پیش تر انشان، پارسوماش، تلغر و سرمسجد نامیده می‌شد؛ این شهرستان از شمال به استان چهارمحال و بختیاری و دزفول، از خاور به استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان ایذه، از باختر به شهرستان‌های شوشتر و اهواز و از جنوب به شهرستان رامهرمز محدود می‌شود. شهر مسجدسلیمان ۶/۲۷ کیلومتر مربع مساحت و بیش از ۷۷۵ هزار نفر جمعیت دارد.

مسجد سلیمان شهر اولین‌ها

مسجد سلیمان علاوه بر کشف نفت در بسیاری از مسائل دیگر نیز رتبه اول را به نام خود ثبت کرده است که از جمله آنها اولین مسابقه فوتبال کشور، اولین استخر شنا، زمین تنیس، زمین گلف ایران، اولین فرودگاه و اولین راه آهن است.

تاریخ کشف نفت در ایران

صبح روز پنجم خرداد سال ۱۲۸۷ نفت برای نخستین بار در خاورمیانه از محله دره خرسان شهر مسجد سلیمان ایران فوران کرد.

۵ خرداد؛ روز مسجد سلیمان و نفت + تاریخچه و معرفی

میدان نفتی مسجد سلیمان

میدان نفتی مسجد سلیمان از میدان‌های نفتی ایران است، که در استان خوزستان و در جنوب‌غربی ایران قرار دارد. این میدان در سال ۱۳۰۶ کشف شد و هم‌اکنون به‌عنوان نخستین و قدیمی‌ترین میدان نفتی در خاورمیانه شناخته می‌شود.

شهر تاریخی مسجد سلیمان در سال ۱۹۲۸ میلادی تنها منبع استخراج نفت در ایران به شمار می‌رفت؛ در همین سال در میدان نفتی هفتگل فوران عظیمی از نفت رخ داد و این شهر از انحصار استخراج نفت خارج شد اما تولید در این منطقه به شدت افزایش یافت به طوری که در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی مصادف با ۱۹۳۵ میلادی به ۱۲۷.۰۰۰ بشکه در روز رسید.

۵ خرداد؛ روز مسجد سلیمان و نفت + تاریخچه و معرفی

عملیات استخراج نفت در ایران

در تاریخ ۲۸ می ۱۹۰۱ میلادی، در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، ویلیام ناکس دارسی، بازرگان بریتانیایی، امتیاز کشف نفت ایران را از دولت وقت ایران دریافت کرد و برای این منظور جورج برنارد رینولدز را استخدام کرد.

رینولدز در پایان سال ۱۹۰۲ عملیات حفاری اولین چاه در چاه‌سرخ واقع در منطقه قصر شیرین و همچنین شاردین در نزدیکی شهر رامهرمز را آغاز کرد و همزمان مقدمات حفاری یک حلقه چاه اکتشافی دیگر را در منطقه نفتون واقع در محدوده کنونی مسجدسلیمان را مهیا کرد. پس از دو سال حفاری در منطقه شاردین، گروه عملیات حفاری رینولدز به این نتیجه رسیدند که در این نقطه نمی‌توانند به مخزن نفت برسند. سرمایه شرکت که از انگلیس تأمین شده بود تا در ایران به نفت دست یابد، به علت طولانی شدن دوره عملیات حفاری، به پایان می‌رسید و ویلیام ناکس دارسی که از اکتشاف نفت در این منطقه قطع امید کرده بود، طی تلگرافی از رینولدز خواست تا عملیات حفاری را متوقف کند. اما علائم موجود و وجود آتشگاه و نیز حوضچه‌ای که خود به خود قیر از آن می‌جوشید و یادداشت‌های مورخین و باستان‌شناسان که تصریح کرده بودند در ناحیه نفتون، نفت فراوان به دست می‌آید، رینولدز را که از مدتی پیش در آنجا به کار عملیات حفاری مشغول بود، امیدوار کرد و به همین علت وسایل و تجهیزات را به منطقه نفتون در مسجد سلیمان کنونی منتقل کرد و در پایان ماه ژانویه سال ۱۹۰۸ میلادی، عملیات حفاری چاه شماره یک در مخزن آسماری این میدان آغاز شد.

در ساعت چهار صبح روز پنجم خرداد ۱۲۸۷ (معادل ۲۶ می ۱۹۰۸) مته حفاری از ضخامت زمینی به قطر ۳۰۰ متر عبور کرد و آخرین ضربه خود را به صخره عظیمی که روی مخزن نفتی قرار داشت، فرود آورد، در نتیجه در عمق ۱۱۸۰ پا (۳۶۰ متری) نفت با فشار زیادی تا ارتفاع ۵۰ پا (۱۵ متر) بالاتر از نوک دکل حفاری فوران کرد.

از چاه شماره یک، روزانه ۳۶ هزار لیتر (معادل ۸۰۰۰ گالن) نفت استخراج می‌شد. در طول دهه‌های بعدی در این میدان بالغ بر ۳۰۰ حلقه چاه نفت، در راستای توسعه مخازن و بهره‌برداری از نفت خام آن، حفاری و تکمیل شد. امروزه هم‌چنان تولید نفت خام از این میدان با نرخ پایین انجام می‌گیرد. میدان مسجدسلیمان همچنین دارای ذخایر قابل‌توجه گاز طبیعی است.

کد خبر 496365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.