بورس امروز چهارشنبه ۵ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۳.۹۱۵ واحدی به سطح ۱.۱۰۹.۳۷۰ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۲۹۸ واحدی در سطح ۳۸۳.۱۴۰ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۳۵ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۰۸ درصدی را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز- چهارشنبه ۵ خردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۳.۹۱۵ واحدی به سطح ۱.۱۰۹.۳۷۰ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۲۹۸ واحدی در سطح ۳۸۳.۱۴۰ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۳۵ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۰۸ درصدی را تجربه کردند.

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۲۹ واحدی به سطح ۱۷.۵۸۲ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۴.۳۱۰ و ۱۴.۵۵۸ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴.۵B و ۹۰۶m بود.(B به معنای میلیارد و M به معنای میلیون است)

نگاهی به گزارش فولاد امیر کبیر کاشان

بورس امروز چهارشنبه ۵ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

این شرکت در ۱۲ ماهه سال گذشته توانسته است دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محصولات خود را به فروش برساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳۱ داشته است، در این بین هزینه‌های شرکت تنها رشد ۶۰ درصدی را تجربه کرده‌اند و در نهایت شاهد رشد سود ناخالص ۴۰۰ درصدی بوده‌ایم.

پس از اضافه و کسر شدن سایر درآمدها و هزینه‌ها به سود ناخالص هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی می‌رسیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۸۱ میلیارد تومان بوده است رشد ۵۴۳ درصدی را ثبت کرده است.

این شرکت به ازای هر برگه سهم هزار و ۳۰۰ تومان سود خالص ساخته است و در حال حاضر یک پی بر ای ۴.۵ واحد را به خود گرفته است که در گروه نمادهای ارزنده بازار به شمار می‌رود.

رشد ۳۴۳ درصدی سود انباشته شرکت

بورس امروز چهارشنبه ۵ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

دولت با تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها موافقت کرد

عبدالعلی رحیمی مظفری دبیر کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ضرورت توسعه پتروپالایشگاه‌ها گفت: آقای زنگنه اعلام کردند در جلسه هیأت امنای صندوق توسعه ملی موضوع تنفس خوراک واحدهای پتروپالایشگاهی بررسی شده و مجوز آنها صادر شده است. بنابراین مشکل این واحدها نیز حل شد و برای ابلاغ فرستاده شده است. با توجه به اینکه کار عملاً انجام شده و پتروپالایشگاه‌ها و بی‌اثر کردن تحریم‌ها وارد فاز اجرایی شده‌اند، نیاز به اعمال ماده ۲۳۴ به منظور شکایت از دولت به خاطر استنکاف از اجرای قانون وجود ندارد.

حذف محدودیت‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری و پرسنل آن‌ها

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: شورای عالی بورس در جلسه عصر روز سه‌شنبه، در راستای شفافیت معاملاتی شرکت‌های کارگزاری و پرسنل آن‌ها و همچنین استفاده شرکت‌های کارگزاری از منابع مازاد خود در سرمایه گذاری در اوراق بهادار با پیشنهاد هیأت مدیره سازمان مبنی بر حذف محدودیت‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری و پرسنل آن‌ها موافقت کرد.

اخبار شرکت‌ها

درخواست پذیرش شرکت گروه مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا از شرکت‌های زیرمجموعه گروه مپنا، در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۷ هیئت محترم پذیرش فرابورس مطرح و با پذیرش این شرکت در بازار دوم فرابورس ایران موافقت شد.

رئیس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران می‌گوید "باید تعرفه‌های مخابرات تغییر کند تا بتوانیم پاسخگوی هزینه‌هایمان باشیم در غیر این صورت اداره مخابرات مشکل می‌شود." رئیس هیأت مدیره مخابرات از توافق اولیه رگولاتوری و شورای رقابت بر سر تعرفه حداقل پرداخت ۱۶ هزار تومانی به ازای هر خط تلفن ثابت خبر داد. احتمال افزایش نرخ در تعرفه‌های مخابرات وجود دارد.

مدیرعامل شستا از رشد ۲.۳ برابری فروش دو ماهه پکرمان نسبت به دوره مشابه سال قبل خبر داد. رشد ۵ درصدی تولید تناژی و تحقق تولید ۱۸/۵۰۰ تن انواع تایر رادیال سواری و باری و غیره در دوماهه اول سال ۱۴۰۰ را نشانه‌ای از افق مثبت و پیش رونده در این مجموعه تولیدی می‌دانم. رضوانی فر با اشاره به دستیابی به رکورد تولید روزانه ۳۸۰ تن تایر در سال جدید، گفت: دو ماه سودآور در لاستیک بارز شاهد بودیم و اطمینان داریم که گزارش شش ماهه بارز اخبار امیدوار کننده تری برای ذی‌نفعان خواهد داشت.

روز گذشته جلسه بررسی قیمت گذاری خودرو در کمیسیون صنایع برگزار شد. خودروسازان در این نشست پیشنهاد دادند، خودروهای تولیدی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم شود؛ قیمت خودروهای پرتیراژ از مجموع بهای تمام شده تولید و ۵ درصد سود و با تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شود. در پیشنهاد خودروسازان آمده بود که قیمت خودروهای اختصاصی که مشتری خاصی دارند نیز توسط هیئت مدیره خودروسازان و با تأیید وزارت صمت تعیین شود. این خبر بر روند معاملاتی ایران خودرو و سایپا مؤثر است.

شرکت ملی مس ایران بر اساس آخرین آمار تولید، تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری موفق به تولید ۵۰ هزار تن کاتد و ۲۱۶ هزار و ۷۱۰ تن کنسانتره مس شد که به ترتیب نسبت به برنامه رشد ۷ و ۵ درصدی نسبت به برنامه داشت.

تپمپی: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۷۴ درصدی از محل سود انباشته، همراه در فروردین با درآمد ۲۰ هزار و ۹۵۴ میلیارد ریالی مواجه شده. ۲۱ هزار و ۹۸۶ میلیارد ریال درآمد داشته است. همچنین درآمد دو ماهه ۴۲ هزار و ۹۵۲ میلیارد ریال بوده و درآمد کل سال قبل شرکت ۲۳۴ هزار و ۳۷۳ میلیارد ریال بود.

کمنگنز: شرکت معادن منگنز ایران در اردیبهشت با رشد ۴۰ درصدی نسبت به فروردین درآمد فروش بیش از ۲۱ میلیارد تومانی به دست آورد. میانگین فروش ماهانه شرکت در سال ۹۹ برابر ۱۶ میلیارد تومان و فروش دوره مشابه سال گذشته برابر ۱۳ میلیارد تومان بود.

وگردش: این بانک قصد فروش درصدی از بیمه آرمان را با قیمت پایه ۳۳۹ میلیارد تومان را دارد.

رمپنا: با درخواست پذیرش شرکت گروه مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا از شرکت‌های زیرمجموعه گروه مپنا در فرابورس موافقت شد. ۹۹ درصد سهام شرکت گروه مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا برای رمپنا است

فالوم: در مجمع ۶ تومان سود تقسیم کرد. این شرکت در اردیبهشت ماه ۱۱ میلیارد تومان فروش داشت در حالی که فروش فروردین ماه شرکت ۱۵ میلیارد تومان بود.

سخوز: مقدار فروش داخلی سخوز نسبت به سال گذشته ۳۸ در صد افزایش و در بخش صادراتی ۱۰ درصد نزول داشته است. همچنین با افزایش ۷۹ درصدی در مبلغ فروش روبرو بوده است

چکاوه: رشد ۱.۸ درصدی فروش کاغذ قهوه‌ای نسبت به سال گذشته و رشد مبلغ فروش از ۱۰۶ میلیارد به ۲۱۹ میلیارد تومان به میزان ۱۰۷ درصد. با توجه به افزایش نرخ فروش ۱۰۳ درصدی سود هر سهم سه هزار و ۵۰۰ درصد نسبت سال گذشته افزایش داشته است.

گزارش اردیبهشت هرمز: فولاد هرمزگان در فصل اول تا سوم ۹۹ به طور متوسط هر ماه فروش ۵۵۷، ۸۷۱ و هزار و ۱۳۰ میلیاردی را روانه کدال کرده بود در دی و بهمن ماه یک فروش خارق‌العاده ۱.۶۰۰ میلیاردی را دارد و در اسفند یک سوپر فروش دو هزار و ۶۰۰ میلیاردی زد.

در فروردین فروش ۹۷۵ میلیاردی را داشت و در اردیبهشت دو هزار و ۳۳۳ میلیارد فروش دارد. متوسط تولید در دو سال گذشته به طور متوسط هر ماه ۱۲۶ و ۱۲۱ هزار تن بوده است. در فروردین و اردیبهشت هم تولید ۱۴۵ و ۱۳۱ هزار تن است. موجودی اول سال شرکت در سال ۹۹ برابر ۱۶۷ هزار تن بوده است که با فروش ۷۱ و ۱۶۱ هزار تنی دو ماه ابتدایی در انتهای اردیبهشت به ۲۱۰ هزار تن رسیده است. نرخ فروش اسلب فولاد هرمزگان در سال ۹۹ برابر ۹ هزار و ۱۰۰ تومان برای هر کلو بوده است که در فروردین ۱۳ هزار و ۸۰۰ و اردیبهشت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان است.

کاوه: شرکت فولاد کاوه در اردیبهشت ماه توانسته است مبلغ ۲۱ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۷۹۹ میلیون ریال فروش محقق کند که رشد ۹۶ درصدی را نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که عمدتاً ناشی از افزایش ۹۰ درصدی مقدار فروش شمش فولاد می‌باشد. در این ماه حدود ۱۸۱ هزار و ۵۹۸ تن شمش رشد ۹۰ درصد، به نرخ حدود ۱۱۸.۷۱۷.۱۶۱ ریال (۳ درصد افزایش) به فروش رسیده است. در مجموع فروش ۲ ماهه شرکت در سال جاری رشد ۲۱۴ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل داشته است.

بازارهای جهانی

انجمن سنگ آهن و فولاد چین در جدیدترین تحلیل‌های خود اظهار داشته که انتظار می‌رود قیمت فولاد چین در کوتاه مدت به ثبات برسد چرا که تقاضا کاهش می‌یابد و بازرسی‌های دولت برای مقابله با عدم رعایت مقررات ادامه خواهد داشت.

آنطور که منابع به پلنر گفته‌اند، اقدامات اخیر دولت چین در کنترل قیمت‌ها بیشتر جو روانی بر روی تریدرها و فعالان بازار فیوچرز داشته و فولادسازان زیاد از این تمهیدات تأثیر نپذیرفته‌اند. قیمت‌های داخلی تقریباً تثبیت شده و یا بین ۲۰ تا ۳۰ یوان افت داشته‌اند، اما تقاضا برای ورق گرم مجدداً قوت گرفته است‌.

تجارت نفت در خصوص اوره نوشت "قیمت‌های FOB ایران با افزایش حدود ۲۵ دلاری نسبت به هفته گذشته در محدوده‌ی ۲۹۰ تا ۳۰۰ دلار بود. پیشنهادات جدید قیمتی برای محموله‌های ایرانی در محدوده‌ی ۳۵۰ تا ۳۶۰ دلار CFR ترکیه گزارش شد. این قیمت از قیمت محموله ۳۳.۰۰۰ تنی هفته گذشته ۲۰ دلار بالاتر بود. خریداران و تجار برزیلی معتقد بودند قیمت‌ها تا ماه اکتبر صعودی و یا ثابت باشد. پیش بینی می‌شود خرید هندی‌ها به ۱.۵ میلیون تن برسد. افزایش مصرف داخلی و کاهش سطح تولید هندی‌ها از عوامل افزایش واردات می‌باشد.

پلتس نوشته است که "ایران همزمان با آغاز دور پنجم مذاکرات غیرمستقیم هفته جاری در وین برای احیای برجام، در حال آماده سازی افزایش سریع تولید و صادرات نفت است. نفتکش‌های ایران حدود ۳۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات را از ۲۴ ماه مه در ایران نگهداری می‌کنند. ایران تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا که مانع خرید مشتریان شده بود، در اواسط سال ۲۰۱۹ تقریباً ۶۰ میلیون بشکه نفت و میعانات در ذخایرش داشت."

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۵ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۵ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز چهارشنبه ۵ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 496345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.