استقبال خوب سالمندان اصفهانی از واکسیناسیون کرونا

مسجد بزرگ مصلای اصفهان میزبان حضور سالمندان بالای هفتاد سال و بیماران خاصی است که نشسته روی صندلی‌ها در انتظار رسیدن نوبت تزریق واکسن کرونا هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از داخل سالن انتظار، در گوشه درب ورودی ضلع شرقی، می‌توان قسمتی جدا شده با میله‌های سبزرنگ را دید. در همان نزدیکی چندین ویلچر چیده شده بود برای سالمندانی که قادر به راه رفتن نیستند تا بتوانند با کمک همراهشان به قسمت واکسیناسیون برسند. در مجاورت ورودی ضلع شرقی، یک میز پاسخگویی وجود دارد که سه نیروی کادر درمان آماده پاسخگویی به سوالات، انتقادات و پیشنهادات مراجعان هستند.

یکی از جوانان همراه سالمند در خصوص روند واکسیناسیون به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: آدرس درستی درباره محل دقیق تزریق واکسن داده نشده بود و مراجعان باید با پرسش و پاسخ‌های بسیار از محلی‌های اطراف، محل تزریق واکسن را پیدا کنند. یک انتقاد دیگر از سوی یک جوان که والدین خود را برای تزریق واکسن به مصلی آورده، این بود که محلی برای ورود خودرو برای واکسیناسیون سالمندانی که توان سوار و پیاده شدن و راه رفتن نداشتند تعبیه نشده است. بیشتر انتقادات از سوی افراد این مرکز تجمیعی واکسیناسیون رعایت نشدن نظم عمومی بود.

یکی از سالمندان می‌گوید: به کسانی که واکسن دریافت کرده‌اند می‌گویند بیست دقیقه منتظر بمانند تا اگر واکسن عوارض داشت به وضعیت آنها رسیدگی شود حال این سوال مطرح می‌شود که اگر بعد از بیست دقیقه عوارض اتفاق افتاد چه کنیم؟ باید به کجا گزارش یا مراجعه کنیم؟

انتقاد یکی دیگر از سالمندان این بود که برخی بدون نوبت واکسن می‌زنند و این اجحاف در حق کسانی است که نوبت دریافت کرده و در صف هستند. کسانی که واکسن زده بودند و در حال خارج شدن بودند اعتراضی به رفتار و نحوه برخورد کادر درمان با آنها نداشتند و از روند واکسیناسیون و رفتار کادر واکسیناسیون در مصلای اصفهان راضی بودند. افرادی که واکسن دریافت می‌کردند باید به مدت ۲۰ دقیقه در نزدیکی محل تزریق واکسن روی صندلی‌ها می‌نشستند تا اگر واکسن عوارضی داشت و تزریق شدگان با مشکلی مواجه شدند، فوراً به کادر درمان و احیا مراجعه کنند.

استقبال خوب سالمندان اصفهانی از واکسیناسیون کرونا

تاکنون در مرکز بهداشت شماره دو اصفهان حدود ۷۲ هزار نفر واکسینه شده‌اند

منصوره ابوفاضلی، رئیس مرکز بهداشت و درمان شماره دو اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: واکسیناسیون گروه سنی ۸۰ سال به بالا از حدود دو هفته پیش شروع شده و در حال حاضر از شنبه نیز واکسیناسیون گروه سنی ۷۰ سال به بالا آغاز شده است، واکسیناسیون در مراکز تجمعی انجام می‌شود، مرکز تجمعی مصلی وابسته به مرکز بهداشت شماره دو و مرکز تجمعی پل شهرستان وابسته به مرکز شماره یک است، مراکز تجمعی برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون و رعایت فاصله گذاری اجتماعی راه‌اندازی شده اند، همچنین مرکز تجمعی مصلی جمعیت جنوب شهر اصفهان را پوشش می‌دهد.

وی می‌افزاید: افراد از طریق پیامک فراخوان داده می‌شوند که در چه زمانی برای واکسیناسیون مراجعه کنند، اما برخی که ثبت نام نشده‌اند می‌توانند در سایت salamat.gov.ir ثبت نام کنند و افراد بر اساس محل زندگی تقسیم بندی شده و از طریق پیامک فراخوان می‌شوند، مزیت ثبت نام در این سامانه این است که در دوز دوم که زمان تزریق آن مشخص است، برای فرد جهت تعیین زمان و مکان واکسن پیامک ارسال می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت و درمان شماره دو اصفهان، تاکید می‌کند: برخی افراد هنوز پیامک دریافت نکرده‌اند، اما برای انجام واکسیناسیون به مراکز مراجعه کرده و کار ما را سخت می‌کنند و حجم کار افزایش می‌یابد، اما برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که افرادی که حضوری مراجعه می‌کنند نیز واکسن را دریافت خواهند کرد، اکنون واکسن آسترازنکا تزریق می‌شود، اما افرادی که دوز دوم را باید بزنند، همان نوع واکسن قبلی را دریافت می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: بر اساس اعلام وزارت بهداشت احتمالاً در اواخر خرداد واکسن‌های ایرانی به تولید انبوه می‌رسد و دیگر مشکل واکسن نخواهیم داشت، لازم است افراد با در دست داشتن کارت ملی مراجعه کنند، چرا که اطلاعاتشان باید در سامانه ثبت شود. از اسفندماه سال قبل که واکسیناسیون کادر درمان شروع شده تاکنون در مرکز بهداشت شماره دو اصفهان حدود ۷۲ هزار نفر واکسینه شده‌اند که از این تعداد حدود ۶۲ هزار نفر دوز اول و حدود ۱۰ هزار نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده اند.

استقبال خوب سالمندان اصفهانی از واکسیناسیون کرونا

قطعی متناوب برق مشکل ثبت اطلاعات ایجاد می‌کند

ابوفاضلی در خصوص مشکلات قطعی برق اظهار می‌کند: در صورت نبودن برق اضطراری، قطعی برق باعث می‌شود یخچال‌های نگهداری از واکسن دچار مشکل شود یخچال‌ها به freeze eye مجهز هستند که سیستم هشدار آن به موبایل کادر درمان متصل است و اگر دمای یخچال کاهش پیدا کند سریعاً به موبایل‌ها هشدار می‌فرستند و کادر مسئول را آگاه می‌کند که با قطع متناوب برق این سیستم با مشکل مواجه می‌شود و حساسیت سنسورها کاهش پیدا می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت و درمان شماره دو اصفهان، تاکید می‌کند: در صورت نبود برق اضطراری زمانی که برق قطع می‌شود مسئولان نگهداری از واکسن مجبور می‌شوند واکسن‌ها را در آی پک و در داخل کلدبار بگذارند که این‌ها نمی‌توانند به خوبی دما را حفظ کنند. یکی دیگر از مشکلات قطعی برق خاموش شدن سیستم‌ها است چرا که اطلاعات فرد و زمان دهی تزریق بعدی واکسن برای مراجعان را با اختلال مواجه می‌کند. این اطلاعات مراجعان باید در سامانه سیب ثبت شود که با قطعی برق باید این اطلاعات به صورت دستی مکتوب شوند که با وجود جمعیت بسیار این امر دشوار است.

اضافه شدن دو مرکز تجمیعی دیگر تا هفته آینده

رئیس مرکز بهداشت و درمان شماره دو اصفهان می‌گوید: استقبال اصفهانی‌ها از واکسیناسیون بسیار خوب بوده و اصفهان بیشترین تزریق واکسن را در گروه سنی خود نسبت به دیگر استان‌ها داشته است و روزانه در اصفهان بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر واکسن تزریق می‌کنند. جهت تسریع و خدمت رسانی بیشتر و بهتر به مردم برای واکسیناسیون تا هفته آینده دو مرکز تجمیعی دیگر در شهر اصفهان افتتاح می‌شود.

وی با بیان این که هنوز واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال کامل محقق نشده، تصریح کرد: با توجه به ابلاغیه وزارت بهداشت، همه برای تزریق واکسن باید در سامانه مربوطه ثبت نام کنند و با توجه به اینکه فعلاً هر فردی برای تزریق واکسن مراجعه کند به او واکسن زده می‌شود.

استقبال خوب سالمندان اصفهانی از واکسیناسیون کرونا

معلمان و دانشجویان تا شهریورماه واکسینه می‌شوند

رئیس مرکز بهداشت و درمان شماره دو اصفهان در رابطه با زمان واکسیناسیون جوانان گفت: هرقدر که میانگین سنی پایین آید، جمعیت آماری بیشتر می‌شود و زمان واکسیناسیون طولانی‌تر می‌شود. احتمالاً تا شهریور ماه معلمان، دانشجویان و کادر درمان واکسینه شوند همچنین تا شهریورماه واکسیناسیون ۶۰ سال به بالا هم آغاز می‌شود. چهار نوع واکسن در حال حاضر در چرخه واکسیناسیون استفاده می‌شود که این واکسن‌ها عبارتند از استرازانکا، اسپوتنیک، بهارات و سینوفارم که افراد هر نوع واکسنی که بزنند حتماً باید برای نوبت بعدی همان واکسن را تزریق کنند، واکسیناسیون عمومی به طور طبقه‌بندی شده بر اساس گروه سنی انجام می‌شود و هر گروه سنی حتماً باید در زمان ابلاغ شده به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

واکسن‌ها تا به حال عوارضی نداشته‌اند

فیروزه راشدی، ناظر مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا مصلی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: برای بیماران سرطانی، ام اس، بیماران پیوندی و بیمارانی که معرفی‌نامه از آنکولوژی و پاتولوژی دارند، چهار غرفه جدا برای خدمت رسانی به آنها در نظر گرفته شده است.

وی در رابطه با عوارض واکسن، اظهار می‌کند: به طور کلی واکسن‌ها هیچ عوارضی ندارند و تا به حال حتی یک نمونه هم وجود نداشته است که از واکسن دچار عوارض جانبی جدی شده باشند.

کد خبر 496085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.