ماجرای سقوط نارون ۴۰ ساله خیابان سپه چه بود؟

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان دلایل سقوط درخت نارون ۴۰ ساله خیابان سپه در پی وزش باد شدید روزهای اخیر را تشریح کرد.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: درخت نارون خیابان سپه، اولین درخت ضلع جنوبی این خیابان بود، ظاهر این درخت حدود ۴۰ ساله سالم و کمتر دچار آفت شده بود اما با توجه به آبیاری‌های سطحی، ریشه‌های آن بیشتر در سطح زمین گسترده شده بود.

وی با بیان اینکه ریشه‌های عمقی درختان معادل اندام‌های هوایی آنها باید شکل بگیرد تا نقش مکانیکی داشته باشد و درخت را محافظت و اندام‌های هوایی آن را نگه دارد، افزود: کنترل وزن درخت از تعادل بین حجم ریشه‌ها و سرشاخه‌ها تشکیل شده است اما ریشه‌های نارون خیابان سپه در سطح قرار داشت و ریشه‌هایی که وظیفه نگهداری اندام‌های هوایی درخت را بر عهده داشته به صورت عمقی نبوده است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: تحقیقات اساتید دانشگاه و کارشناسان این سازمان نشان می‌دهد که حجم سرشاخه‌های نارون ۴۰ ساله خیابان سپه بیشتر از ریشه‌های مکانیکی نگهدارنده درخت بوده و به همین دلیل با وزش باد شدید، درخت از سطح زمین خارج شده و سقوط کرده است.

وی با ابراز تأسف از سقوط درخت نارون خیابان سپه، گفت: علیرغم ظاهر خوب این درخت، حالت مکانیکی ریشه‌های آن کاملاً حذف شده بوده و ریشه‌های سطحی آن نتوانسته درخت را به طور کامل حفظ کند و حجم و وزن زیاد اندام‌های هوایی نسبت به اندام‌های زیرزمینی باعث سقوط آن شده است.

کد خبر 495730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.