سیاست اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

اصلاح‌طلبان همیشه یکی از طرف‌های انتخابات ریاست جمهوری هستند و در این دوره با اتخاذ رویکردهایی نو در مسیر انتخابات گام برداشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جبهه اصلاحات ایران سال ۱۴۰۰ را با قدرت شروع کرد و به فعالیت‌های انتخاباتی خود سامان بخشید و در بزنگاه تصمیم‌گیری برای نحوه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، فهرستی ۱۴ نفره از کاندیداهای انتخاباتی خود معرفی کرد، اما عملاً با انصراف برخی کاندیداها، تنها ۹ نفر از آنها در کارزار انتخابات ثبت نام کردند.

مصطفی تاج‌زاده، مسعود پزشکیان، محمود صادقی، محسن هاشمی، عباس آخوندی، محمد شریعتمداری، اسحاق جهانگیری و زهرا شجاعی از جمله ۹ کاندیداهای اصلاح طلبی بودند که در عرصه انتخابات حضور پیدا کردند که اکنون پرونده آن‌ها روی میز شورای نگهبان است.

در حالی که به نظر می‌رسید اصلاح‌طلبان پیش از مشخص شدن نتایج تأیید صلاحیت شورای نگهبان، با انجام رأی‌گیری دیگری در جلسه جبهه اصلاحات ایران، کاندیدای واحد خود در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را معرفی کنند، اما سخنگوی این جبهه اعلام کرد که رأی گیری برای انتخاب کاندیدای نهایی به بعد از مشخص شدن نتایج صلاحیت‌ها موکول شده است.

اصلاح طلبان بر این باورند که تنها دو نفر از کاندیداهای آنها یعنی زهرا شجاعی و مصطفی تاج‌زاده رد صلاحیت می‌شوند، اما شواهد نشان می‌دهد که احتمال کمی وجود دارد تا هفت کاندیدای دیگر اصلاح‌طلب بی‌دردسر از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند.

در حالی که جریان اصولگرا از هم اکنون استراتژی خود برای شرکت در انتخابات را مشخص کرده و خود را پیروز انتخابات می‌داند، هنوز کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشده و این جریان سیاسی منتظر تصمیم‌گیری نهایی شورای نگهبان است.

کاندیدای نهایی اصلاح طلبان از طریق نظرسنجی انتخاب خواهد شد

محمود صادقی، عضو جبهه اصلاحات ایران در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سازوکار جبهه اصلاحات برای تعیین کاندیدای ریاست جمهوری اصلاح طلبان مشخص است؛ در ابتدا احزاب ۱۴ نفر را به عنوان کاندیدا معرفی کردند که از این تعداد حدود ۹ نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند. در مرحله بعدی قرار است با توجه نتایج تأیید صلاحیت‌ها کاندیدای نهایی از طریق نظرسنجی ملی و رأی‌گیری در جبهه اصلاحت ایران انتخاب خواهد شد.

به گفته وی، جو انتخابات از جمله مهم‌ترین متغیرها در سازوکار انتخاب کاندیدای نهایی جبهه اصلاحات ایران است همچنین میزان ارتباط و اقبال کاندیداها نیز نقش به سزایی در تصمیم‌گیری‌های جبهه اصلاحات ایران دارد.

بعید است از کاندیدای ائتلافی حمایت کنیم

این عضو جبهه اصلاحات ایران در ادامه گفت که نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نسبت به نتایج تأیید صلاحیت‌ها و شرایط سیاسی کشور کاندیداهای نهایی خود را برای حضور در مناظره‌های انتخاباتی معرفی خواهد کرد.

صادقی در خصوص حمایت اصلاح طلبان از کاندیدای ائتلافی گفت: برنامه‌های انتخاباتی را نمی‌توان پیشگویی کرد زیرا ممکن است بر اساس شرایط، تصمیمات متفاوتی گرفته شود، اما تا به این لحظه بر اساس آئین نامه جبهه اصلاحات ایران بر اصلاح طلب بودن کاندیدا تاکید شده است. بعید است اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به سراغ کاندیدای ائتلافی بروند.

اشتباهات انتخابات ۸۴ تکرار نخواهد شد

به گفته وی، تعدد کاندیداهای اصلاح طلب در سال ۸۴ باعث شکست در انتخابات ریاست جمهوری شد. با توجه به تجربه تلخ رقابتی آن دوره، هوشیاری لازم در بین اصلاح طلبان وجود دارد به همین منظور تمامی کاندیداهای اصلاح طلبی که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند به همکاری و پذیرش تصمیم نهایی جبهه اصلاحات متعهد شده‌اند.

به عقیده این عضو جبهه اصلاحات ایران، به دلیل اینکه که در سال ۸۴ تشکیلات واحدی برای هماهنگی اصلاح طلبان وجود نداشت و چندین حزب اصلاح طلب کاندیدای مجزا ارائه کردند، اصلاح طلبان در انتخابات شکست خوردند.

صادقی در ادامه می‌گوید که من نیز حاضرم به نفع کاندیدای نهایی جبهه اصلاحات ایران کنار بروم و برای پیروزی آن همکاری کنم. مابقی کاندیداهای این جبهه نیز متعهد به همکاری و کنارگیری به نفع کاندیدای نهایی هستند.

زهرا شجاعی از شرایط جدید شورای نگهبان برخوردار است

به گفته وی، همه نهادهای تصمیم گیر در نظام جمهوری اسلامی از جمله شورای نگهبان با توجه به ماهیت نظام که مبتنی بر آرای مردم است باید زمینه را برای نقش آفرینی آرای عمومی فراهم کنند.

به گفته این عضو جبهه اصلاحات ایران، با توجه به مصوبه اخیر شورای نگهبان، خانم زهرا شجاعی از شرایط جدید برخوردار است زیرا تجربه معاونت رئیس جمهور را نیز در کارنامه خود دارد و می‌تواند تأیید صلاحیت شود.

کد خبر 495682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.