۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
معرفی و امکانات پلی‌استیشن ۵

پلی استیشن ۵ کنسول نسل نهمی کمپانی سونی است که از پاییز ۲۰۲۰ در سراسر جهان عرضه شده است. قیمت رسمی، قیمت نهایی، خرید بازی، حافظه و امکانات این کنسول بازی در ایران مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت سونی با مسیری که برای کنسول پلی‌استیشن پنج تعیین کرده باز هم کاربلد بودن خود را به رخ رقبایش می‌کشد. در تولید نسل نهم کنسول‌های سونی، این شرکت همانند نسل قبلی قدم‌های محکم و با اطمینان بر می‌دارد. کنسول پلی‌استیشن ۳ ویژگی‌های جدید بسیاری داشت اما بعضی از این قابلیت‌ها دردسرهای متعددی برای توسعه‌ دهندگان ایجاد کرد. در نسل قبلی نیز با وجود اینکه کنسول پلی‌استیشن چهار، به یکی از موفق‌ترین کنسول‌های تاریخ تبدیل شد اما نوآوری‌های چشمگیری نداشت و تنها قدرت محض بیشتری نسبت به کنسول قبلی ارائه می‌کرد. در این نسل جدید شرکت سونی تعادل بسیار خوبی میان خلاقیت‌های بی‌سابقه و از سوی دیگر ارتقای قدرت و قابلیت‌های قدیمی ایجاد کرده است. سونی همیشه در هر نسل کنسول‌هایی خارق‌العاده باکیفیت و صد البته بازی‌های محشر را به همگان ارائه داده و بر اساس چیزی که تا به حال دیده‌ایم پلی‌استیشن پنج نیز از قاعده ساخت کنسول‌های سونی استثنا نخواهد بود.

معرفی و امکانات پلی‌استیشن ۵

معرفی پلی استیشن ۵

پلی‌استیشن پنج قابلیت‌های فراوانی دارد که تجربه بازیکنان را دگرگون خواهد کرد. کنسول جدید شرکت سونی قدرتی بسیار بالایی دارد که مخاطبان تشنه به وضوح تصویر و نرخ فریم بالا را راضی می‌کند. اواخر نسل قبل، بازی‌هایی با گرافیک بسیار بالا عرضه شدند که انتظار بازیکنان را تا حد زیادی از صنعت بازی‌سازی بالا بردند. در نسل جدید، شرکت سونی تلاش کرده تا بتواند این انتظارات را برآورده کند؛ البته این بلندپروازی‌ها ارزان نیست و باعث بالا رفتن قیمت کنسول پلی‌استیشن پنج شده و در نتیجه شرکت سونی یک نسخه ارزان‌تر و بدون درایو خواندن دیسک‌های نوری از این کنسول عرضه کرده تا افراد بیشتری توانایی خرید پلی‌استیشن پنج را داشته باشند.

قیمت پلی‌استیشن ۵

قیمت ۵۰۰ دلاری کنسول پلی‌استیشن پنج ممکن است بالا به نظر برسد؛ اما به ازای امکاناتش واقعاً ارزش هزینه کردن دارد. برخلاف شرکت مایکروسافت که برای کاهش هزینه تمام شده کنسول ارزان‌تر تغییرات اساسی بسیاری در سری اس اعمال کرده است؛ شرکت سونی تنها به محدود کردن بازیکنان برای استفاده از بازی‌های دیجیتالی بسنده کرده است. هزینه اضافه کردن درایو بلو_ری به کنسول‌ها چیزی حدود ۲۰ دلار است اما کم شدن این قطعه از کنسول، ۱۰۰ دلار کاهش قیمت در پی داشته و قیمت نسخه دیجیتالی کنسول پلی‌استیشن پنج را به ۴۰۰ دلار رسانده است.

شاید این حرکت شرکت سونی در ابتدا چندان هوشمندانه به نظر نیاید و ضررهای مالی برای آن‌ها داشته باشد؛ اما حذف سخت‌افزار خواندن دیسک حتی ممکن است در طولانی مدت به سوددهی نیز برسد. تهیه و فروش بازی‌های دیسکی هزینه‌های اضافه برای شرکت سونی دارند که نبود این هزینه‌ها به نوعی برای این شرکت می‌توانند سوددهی تلقی شود.

بسته‌بندی و دیسک‌های بازی‌ها، هزینه‌ای جداگانه دارند و سونی نیازی به پرداخت این هزینه‌ها برای دارندگان نسخه تمام دیجیتال کنسول پلی‌استیشن پنج ندارد. از سمت دیگر واسطه‌های میانی حذف خواهند شد و شرکت سونی به طور مستقیم بازی‌ها را به خریداران ارائه می‌کند در نتیجه سودی که قرار بود به فروشگاه‌های واسطه برسد به جیب‌های سونی بازمی‌گردد. بعضی بازیکنان به خرید بازی‌های دست‌ دوم گرایش دارند و یا مجموعه عظیمی از بازی‌های دیسکی پلی‌استیشن چهار دارند و در صورت محدود شدن به خرید دیجیتالی، مجبور به خرید بازی‌ها با قیمت کامل خواهند شد.

معرفی و امکانات پلی‌استیشن ۵

نسخه استاندارد و دیجیتال PS5 چه تفاوتی دارند؟

شرکت سونی در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۹ از کنسول نسل نهم پلی استیشن با ظاهری خاص و متفاوت رونمایی کرد. کنسول پلی استیشن ۵ مانند رقیب خود در دو نسخه استاندارد و دیجیتال به بازار عرضه شده که نسخه دیجیتالی آن فاقد درایو نوری Blu-ray است و قیمت پایین‌تری دارد.

برخلاف نسل نهم ایکس باکس، نسخه استاندارد و نسخه دیجیتالی پلی استیشن پنج از نظر سخت‌افزاری هیچ تفاوتی ندارند و تنها تفاوت آن‌ها در طراحی ظاهری و درایو نوری است. نسخه دیجیتالی پلی استیشن پنج به لطف حذف درایو نوری طراحی یکپارچه و جذاب‌تری دارد و وزن آن به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

وزن نسخه استاندارد پلی استیشن پنج حدود ۴.۵ کیلوگرم و وزن نسخه دیجیتال آن حدود ۳.۹ کیلوگرم است همچنین ضخامت نسخه دیجیتال حدود ۱.۲ سانتی متر کمتر است. در مقایسه با کنسول ایکس باکس، وزن و ارتفاع پلی استیشن پنج بیشتر است اما ضخامت کنسول ایکس باکس بیشتر از نسخه رقیب است.

تفاوت قیمت پلی استیشن ۵ استاندارد و دیجیتال

شرکت سونی برای نسخه استاندارد پلی استیشن پنج قیمت ۴۹۹ دلاری و برای نسخه دیجیتالی قیمت ۳۹۹ دلاری را در نظر گرفته است اما به دلیل موجودی محدود این کنسول‌ها، افراد سودجو کنسول‌های پیش خرید شده را با قیمت بالاتری در وبسایت‌های آمازون و Ebay به فروش می‌رسانند.

این موضوع تأثیر مستقیمی بر روی قیمت نسل نهم کنسول‌های گیمینگ در کشور ما داشته است. در هنگام نگارش این مطلب، پلی استیشن پنج در کشور ما قیمت مشخصی ندارد اما نسخه استاندارد آن بین ۳۹ تا ۴۴ میلیون تومان و نسخه دیجیتال آن بین ۲۹ تا ۳۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. بدون شک پس از افزایش موجودی نسل نهم کنسول‌های گیمینگ در سال آینده میلادی، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود که در صورت ثبات قیمت دلار، در آینده نه چندان دور قیمت کنسول پلی استیشن ۵ در کشور ما به حدود ۱۲ میلیون تومان برسد.

معرفی و امکانات پلی‌استیشن ۵

پلی استیشن بخریم؟

کنسول دیجیتال و استاندارد پلی‌استیشن پنج تنها تفاوتشان مربوط به درایو نوری است. اگر علاقه دارید آرشیوی از بازی‌ها به صورت دیسک تهیه کنید و یا دانلود بازی‌ها آن هم با حجم‌های زیاد برای شما مقدور نیست نوع استاندارد برای شما مناسب است. اما اگر می‌خواهید بازی‌ها را به صورت دیجیتالی خریداری کرده و از نظر اینترنت و دانلود هم مشکلی ندارید، بهتر است این نوع دیجیتال را خریداری نمائید چرا که قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به نسخه استاندارد دارد.

برای تجربه بهتر و استفاده از حداکثر توان این کنسول بهتر است از تلویزیون و یا مانیتور ۴K با نرخ بروز رسانی ۱۲۰ هرتز استفاده نمائید و آن زمان است که می‌توانید تفاوت را بیش از پیش احساس کنید. در غیر این صورت بسیاری از قابلیت‌های این کنسول را از دست خواهید داد.

همچنین در مقایسه این کنسول با XBOX series X همانطور که در بالا گفته شد، از نظر سخت افزاری مقداری ضعیف بوده و حافظه داخلی کمتری نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد اما تجربه ثابت کرده که هیچ موقع قدرت سخت افزاری در کنسول‌ها باعث برتری آن نشده و تنها خدمات بهتر و ارائه بازی‌های بیشتر و باکیفیت‌تر توانسته نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. پس باید منتظر ماند و دید که این دو شرکت در آینده چه کار خواهند کرد.

کد خبر 495620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.