چالش‌های پیش روی گسترش بام‌های سبز

مزایای گسترش بام‌های سبز بر هیچ کس پوشیده نیست، اما این که چرا تنها بخش کوچکی از سازه‌های سراسر شهرها پوشیده از گل‌ها و گیاهان سبز است و صاحبان سایر ساختمان‌ها از این قابلیت بهره نمی‌گیرند، برای بسیاری از مردم یک پرسش است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، استفاده از پشت بام خانه‌ها برای گسترش فضاهای سبز به یک جنبش تبدیل شده است. بسیاری از کمپانی‌ها حتی خود مردم عادی نیز در تلاشند از بام خانه‌ها برای کشت محصولات کشاورزی استفاده کنند و از مزایای بیشمار آن بهره ببرند. بدیهی است که وجود بام‌های سبز به کاهش مصرف انرژی شهری، به حداقل رساندن احتمال وقوع سیل، افزایش تنوع زیستی، بهبود کیفیت هوا، کاهش اثرات جزایر گرمایی و تولید محصولات کشاورزی منجر می‌شود.

چالش‌های پیش روی گسترش بام‌های سبز

گزارشات حاکی است که هر ساله به میزان حدود ۱۷ درصد بر درآمد کسب و کارهای مربوط به بام‌های سبز افزوده می‌شود و به نظر می‌رسد که این پوشش‌ها در رونق اقتصادی یک شهر می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

در سال ۲۰۲۰ بزرگترین بام سبز جهان در پایتخت فرانسه ساخته شد و پس از آن نیز، مقامات شهرهای نیویورک و شیکاگو به ایجاد فضاهای سبز در بام سازه‌های عظیم شهر پرداختند. بام سبز اشتوتگارت به عنوان بهترین پوشش گیاهی مرتفع اروپا شناخته شده است و این در حالی است که مقامات سنگاپوری پا را فراتر نهاده و به ایجاد باغ‌های سبز در سقف اتوبوس‌ها پرداخته‌اند.

تغییراتی که این روزها در طراحی شهرها صورت می‌گیرد، می‌تواند چالش‌های پیش روی زندگی ساکنان نظیر دسترسی به منابع و کمبود فضاهای سبز بر اثر ساخت و سازها را به طور چشمگیری حل کند. البته در رسیدن به این هدف، نهادهای دیگر نیز باید همکاری کنند و پا به پای مقامات شهری برای سرمایه‌گذاری در توسعه فضاهای سبز و عمومی بکوشند.

چالش‌های پیش روی گسترش بام‌های سبز

تمایلات رایج مدیران شهری در توسعه فضاهای سبز

به نظر می‌رسد که مردم و برنامه‌ریزان بریتانیا به تازگی توسعه بام‌های سبز را در برنامه‌های خود قرار داده که در این بین، همکاری نهادهای مختلف، نقش مهمی در گسترش این فضاها ایفا کرده است. امروزه لندن میزبان بیشترین بام سبز در سراسر بریتانیاست که پس از تصویب "طرح لندن ۲۰۱۸" مبنی بر افزایش بام‌ها و دیوارهای سبز، میزان پوشش گیاهی در آن به حدود دو برابر رسید. البته مقامات در سایر شهرهای کشور مانند شفیلد و سالفورد نیز در تلاشند فضاهای سبز را افزایش دهند و در واقع، شهرهای خود را به آزمایشگاه‌هایی زنده شبیه کرده‌اند که در هر گوشه از آن، فضای سبزی هر چند کوچک در حال گسترش است. به عنوان مثال، برنامه‌ریزان کلانشهر منچستر، پروژه‌ای به نام IGNITION را آغاز کرده‌اند که طی آن قرار است آزمایشگاهی در دانشگاه سالفورد ایجاد شود که به توسعه‌دهندگان شهری و سرمایه‌گذاران نحوه گسترش بام‌های سبز را آموزش می‌دهد. در این دوره‌های آموزشی، چگونگی پرورش گل‌ها و گیاهان روی دیوارهای عمومی و بام‌ها همچنین نحوه آبیاری پوشش سبز به شرکت‌کنندگان آموزش داده می‌شود.

چالش‌های پیش روی گسترش بام‌های سبز

در شهرهای آمریکای شمالی نیز، بام‌های سبز به طور گسترده‌ای ترویج یافته است که البته نوع گیاهان کاشته شده در آن‌ها از تنوع بالایی برخوردار است و سبزیجات و گل‌های زینتی را در بر می‌گیرد. البته در ایالات متحده آمریکا، گسترش بام‌های سبز به نوعی اجبار از سوی دولت تبدیل شده به این صورت که ساختمان‌های جدید باید هر یک پوششی سبز را در بر گیرد.

چالش‌های پیش روی گسترش بام‌های سبز

اگرچه پرورش گل‌ها و گیاهان طبیعی بر بام یا دیوار خانه‌ها از مزایای بسیاری برخوردار است با این حال پیاده‌سازی آن‌ها راحت نیست. اول اینکه دولت‌ها باید مردم و سرمایه‌گذاران را برای سبزسازی شهر تحت حمایت خود در آورند و حتی نیروهایی را برای آموزش نحوه گسترش بام‌های سبز به کار گیرند از سوی دیگر، نصب سیستم‌های آبیاری به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود و حتی بعضی از سازه‌ها قابلیت تحمل این سیستم‌ها روی دیوار و پشت بام‌های خود را ندارد. از همه مهم‌تر اینکه ایجاد پوشش‌های سبز در سازه‌های قدیمی مستلزم صرف هزینه زیادی است چرا که باید زیرساخت‌های آن‌ها تغییرات قابل توجهی را متحمل شود تا مقاومت کافی را در مقابل لایه سنگین گیاهان به دست آورد.

چالش‌های پیش روی گسترش بام‌های سبز

کد خبر 495538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.