الزامات دستیابی به شهر دوستدار زنان

یک دکترای شهرسازی گفت: زمانی که صحبت از شهر دوستدار زنان می‌کنیم، منظور تخصیص صرف منابع برای قشر خاصی از جامعه نیست بلکه نشان از توجه به رعایت عدالت اجتماعی در تخصیص فضاهای شهری دارد تا این قشر از جامعه با امنیت بیشتری در شهر حضور پیدا کند.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تامین امنیت یکی از شاخص‌های اساسی در تحقق شهر پایدار و سالم است که باید از سوی بخش‌های مختلف اعم از مدیریت شهری و شهروندان مورد توجه باشد.

وی با بیان این که توجه به تامین امنیت تمامی اقشار جامعه از جمله زنان، کودکان و سالمندان اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: در این میان توجه صرف به ابعاد روانشناختی و اجتماعی شهر دوستدار زنان نمی‌تواند کافی باشد و نیاز است این موضوعات در حوزه برنامه ریزی شهری و طراحی شهری نیز مورد توجه قرار بگیرد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: نیاز است در حوزه کالبد و فیزیک شهر بسترسازی مناسبی بشود و مولفه‌هایی مانند نور، ازدحام، دسترسی به حمل و نقل عمومی، فرم فضا، اطلاعات محیطی گمراه کننده، آسایش بصری و محیطی، کنترل نفوذپذیری، کیفیت فعالیت‌ها و کاربری زمین در این خصوص مدنظر قرار بگیرد.

وی با بیان این که حضور زنان در شهرها و فضاهای شهری موجب تکوین و تعالی فضای شهر می‌شود، تصریح کرد: زمانی که صحبت از شهر دوستدار زنان می‌کنیم منظور تخصیص صرف منابع برای قشر خاصی از جامعه نیست بلکه نشان از توجه به رعایت عدالت اجتماعی در تخصیص فضاهای شهری دارد تا این قشر از جامعه با داشتن امنیت بیشتری در شهر حضور پیدا کند.

اخگر اضافه کرد: حضور بانوان در فضاهای شهری نیازمند الزاماتی است که باید مدیران و برنامه ریزان شهر آن‌ها را در برنامه‌ها و طرح‌های توسعه شهری مدنظر قرار دهند.

وی با تاکید بر این که مشارکت زنان در ساخت فضاهای شهری، مدیران و برنامه‌ریزان را در اجرای بهتر برنامه‌های خود یاری می‌کند، گفت: برنامه‌ریزان و طراحان شهری باید به تسهیل دسترسی و تامین امنیت زنان در حمل و نقل شهری بیشتر توجه کرده و زیرساخت‌های شهری را متناسب با نیازهای این قشر از جامعه ایجاد کنند.

کد خبر 495422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.