آرایش انتخاباتی اصلاح طلبان اصفهان چگونه است؟

اصلاح طلبان اصفهان با حدی از رد صلاحیت ها مواجه شده اند که عملا امکان ارایه لیست انتخاباتی از آنها گرفته شده و در حال حاضر تصمیمی برای بستن لیست ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از گذشت ۱۴ سال از عمر کاری آخرین تیم مدیریت شهری اصولگرایان اصفهان، اصلاح طلبان توانستند با پیروزی در انتخابات شوراهای شهر در سال ۹۶، مدیریت شهری را برای چهار سال بر عهده بگیرند و بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام شهر را تکمیل کنند و خدمات فراوانی را در این مسیر از خود به جای بگذارند.

اصلاح طلبان برای ادامه روند رو به رشد خود در مدیریت شهری، باید بتوانند بار دیگر لیست منتخب خود را به شورا برسانند، اما بر اساس اخبار رسیده از روند بررسی صلاحیت‌ها، وضعیت به گونه‌ای است که آنها به هیچ عنوان توان ارائه لیستی ۱۳ نفره را ندارند.

برای بررسی دقیق‌تر وضعیت فعلی اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر و عملکرد مدیریت شهری طی چهار سال گذشته با حسین فائضی، رئیس ستاد انتخابات اصلاح طلبان اصفهان در انتخابات شوراهای شهر و روستا به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

اصلاح طلبان اصفهان پس از ۱۴ سال دوری از صحنه مدیریت شهری، برای دوره‌ای چهار ساله بر سر کار آمدند؛ عملکرد آنها را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به آمار و ارقام، عملکرد شهرداری و شورای شهر اصفهان در طی چهار سال گذشته موفق بوده است و رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات شورای ششم هم از ترس ادامه این عملکرد موفق بوده است. طی چهار سال گذشته بسیاری از پروژه‌های شهری که سال‌ها معطل مانده بود تکمیل شد و مدیریت در این دوره عملکرد خوبی را از خود به جای گذاشت. به دلیل ترس از پیروزی این تیم مدیریت شهری در انتخابات شوراها، طی هفته‌های گذشته شاهد رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات شوراها بودیم.

تا چه میزان جوان‌گرایی در مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفت؟

مؤلفه جوان‌گرایی در بستن لیست انتخابات شورای شهر دوره پنجم مورد توجه اصلاح طلبان قرار گرفته و به نظر می‌رسد یکی از عوامل پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات، توجه به این موضوع بود. شهرداری اصفهان طی چهار سال گذشته در زمینه به کارگیری جوانان و بانوان گام‌های مثبتی برداشته است.

امیدواریم با پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات شورای ششم، مبحث جوان‌گرایی و به کارگیری بانوان بیشتر تحقق یابد. تسلط و مدیریت بر شهری که مدیریت آن حدود ۱۵ سال بر عهده اصولگرایان بوده، کار آسانی نبود، اما طی چهار سال حرکت رو به جلو و سیاست‌های خوبی اجرا شد.

باید به جوانان اعتماد شود و در عرصه‌های مختلف تکنولوژی و فضای مجازی به کار گرفته شوند، زیرا نسل‌های دهه ۴۰ و ۵۰ با تکنولوژی بیگانه‌اند و به سختی با آن ارتباط برقرار می‌کنند. بر همین اساس لازم است با حضور جوانان در مسائل اداری از به‌روزترین تکنولوژی‌ها استفاده شود.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان چه قدم‌هایی برای بسته شدن لیست شورای شهر انجام داده است؟ آیا مانند انتخابات مجلس دوره دهم فراخوانی برای نیروهای متخصص جهت معرفی خود به شورای هماهنگی داده است؟

هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده، درست است که نهاد شورای شهر نهادی غیر سیاسی است، اما در هر صورت انتخابات شوراها سیاسی شده و اگر نبود با این رد صلاحیت‌های گسترده مواجه نمی‌شدیم. زمانی که اشخاصی مانند آقای نصراصفهانی که چندین دوره عضو شورای شهر بوده و آشنا به امور مدیریت شهری است، رد صلاحیت می‌شود متوجه می‌شویم که ردصلاحیت‌ها بر اساس مسائل سیاسی انجام شده است.

احزاب به عنوان نهادی مدنی برای تحقق مشارکت سیاسی ساخت می‌شود و اگر فردی وابستگی فکری با احزاب سیاسی داشته باشد، باید در مقطعی این وابستگی را نشان داده باشد؛ زیرا دارد با تابلوی حزب وارد عرصه انتخابات می‌شود و تمامی عملکرد و اقداماتش با عنوان جریانی سیاسی قضاوت می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان فراخوانی برای بستن لیست منتشر کرد. اگر قرار باشد فراخوانی منتشر شود که افراد متخصص اعلام آمادگی کنند، در جریان اصولگرایی افراد متخصص بیشتری یافت می‌شود.

اگر قرار باشد افراد ناشناسی را تحت فراخوان وارد لیست کنیم، اصولگرایان بهترین گزینه هستند؛ زیرا اگر در لیست امید تهران اشخاصی مانند مصباحی مقدم و احمد توکلی در لیست قرار می‌گرفتند بهتر بود تا برخی اشخاص که در حال حاضر در شورای شهر تهران هستند.

با توجه به شرایط سیاسی اصفهان باید کاندیدای شناخته شده‌ای را در لیست قرار داد. اینکه برخی چهره‌های ناشناس به واسطه فراخوان اعلام می‌کنند اصلاح طلب هستند، پذیرفته نیست؛ زیرا قرار است مدیریت شهر اصفهان را با چندین میلیون جمعیت عهده بگیرند که وظیفه بسیار مهمی است. بنابراین نیاز است نیروهای شناخته شده و با برنامه وارد عرصه شوند.

اگر اصلاح طلبان در لیست‌های انتخاباتی از نیروهای ناشناخته استفاده کننده و عملکرد مناسبی نداشته باشند، هزینه آن به نام جریان اصلاحات تمام می‌شود، اما اگر برای بستن لیست کامل ۱۳ نفره در انتخابات شورای شهر با مشکل مواجه شویم و از طرفی دیگر اشخاصی شناخته شده و متخصص اعلام آمادگی کنند، باید از آنها استفاده شود.

برای تأیید صلاحیت نیروهای خود با هیئت‌های نظارت رایزنی داشته‌اید؟

شورای هماهنگی نسبت به رد صلاحیت‌های کاندیدای اصلاح طلب با هیئت‌های نظارت استانی و مرکزی در حال رایزنی است. انتظار می‌رود اشخاصی که در هیئت‌های نظارت استانی و مرکزی قرار دارند بی تدبیرهایی که هیئت نظارت شهرستان با فشارهای بیرونی انجام داده‌اند را طبق قانون اصلاح و بر اساس قانون عمل کنند. متأسفانه برخی ردصلاحیت‌های صورت گرفته از سوی هیئت‌های نظارت انجام شده و مبتنی بر شرع و قانون نبوده و سلیقه‌ی است. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان رایزنی با اشخاص پر نفوذ و هیئت‌های نظارت استانی را ادامه خواهد داد.

در صورتی که شورای هماهنگی نتواند لیست کاملی برای انتخابات شوراها منتشر کند، دست به ارائه لیستی با اعضا کمتر خواهد زد؟

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان هنوز به جمع بندی نهایی برای ارائه لیست نرسیده و بر اساس شرایط در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد. ممکن است اگر شرایط هموار نباشد شورای هماهنگی با لیستی ۱۰ نفره وارد عرصه انتخابات شورای شهر شود.

در حال حاضر اصلاح طلبان مخالف حمایت از چهره‌های اعتدالی یا حمایتی هستند، ممکن است شرایط به گونه‌ای پیش برود که دست به ائتلاف با نیروهای دیگر بزنند؟

من با هرگونه حمایت از چهره‌های ائتلافی در انتخابات مخالف هستم. حتی در جمع یکدل و از یک جریان سیاسی هم اختلافات زیادی رخ می‌دهد. جامعه ایران که جامعه‌ای سیاست زده‌ای تلقی می‌شود، در تخصصی‌ترین محفل‌ها نیز اقدامات بر اساس جناح بندی‌های سیاسی انجام می‌شود؛ بهتر است جمعی که قرار است مسئولیتی را بر عهده بگیرد، از یک جریان سیاسی و متحد باشند.

اصل شورا در نظر مرحوم طالقانی بر اساس تخصص شکل گرفته، اما در جامعه‌ای سیاسی این موضوع امکان پذیر نیست؛ زیرا هر جناحی منافع مردم و شهر را در راستای منافع حزبی خود در نظر می‌گیرد. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان از ۲۰۰ چهره برای ثبت نام در انتخابات شورای اسلامی شهر دعوت کرد که حدود ۷۰ درصد از این تعداد حاضر به ثبت نام نشدند و افراد باقی مانده نیز با رد صلاحیت‌های گسترده مواجه شدند.

هیئت‌های نظارت شهرستان اعلام کرده بودند چون در جلسات بررسی صلاحیت‌ها توسط هیئت‌های اجرایی حضور داشتند، نتیجه بررسی آنها را ملاک قرار خواهند داد؛ زیرا نظارت در این هیئت‌ها استصوابی نیست و تنها وظیفه دارد که بر اساس قانون بر بررسی صلاحیت‌ها نظارت کند.

متأسفانه هیئت‌های نظارت شهرستان علی‌رغم بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی، تعدادی دیگری از کاندیداها را بر اساس سلایق سیاسی رد صلاحیت کردند. به نظر می‌رسد که هیئت‌های نظارت التزام عملی به ولایت فقیه ندارد؛ زیرا ولایت فقیه فصل خطاب تأیید صلاحیت‌ها را قانون قرار داده است. بر اساس قانون اساسی، هیئت‌های نظارت باید بر اجرای قانون نظارت کنند نه اینکه مانند یک جریان سیاسی سعی کنند جریان رقیب را حذف کنند.

به نظر شما وعده‌های کاندیداهای انتخاباتی تا چه میزان می‌تواند بر هویت یک جریان خدشه وارد کند؟

جریان‌های سیاسی هستند که برنامه‌های کاندیداها را مشخص می‌کنند و در صورت پیروزی، باید پاسخگوی عملکرد کاندیدای خود باشند. و در صورتی که جریانی سیاسی، برنامه‌های خود را ارائه کرد، باید کاندیداهایی را در لیست انتخاباتی خود قرار دهد که ملزم به اجرای برنامه‌های این جریان باشند.

شعارهایی که جریان اصلاح طلبی در چهار سال گذشته در انتخابات شورای اسلامی شهر مطرح کرد، علیرغم مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، بیش از حد انتظار محقق شده است. طی چهار سال گذشته که مجموعه مدیریت شهری کلانشهرها بر عهده اصلاح طلبان بود، هیچ‌گونه تخلف مالی سیستماتیکی رخ نداد.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شورای شهر اصفهان در این دوره، انتخاب قدرت الله نوروزی به عنوان شهر دار اصفهان بود؛ زیرا بر مسائل اشرافیت کامل داشته و انسان سالمی است. اگر شهردار سالم نباشد امور شهر به خوبی پیش نمی‌رود. امیدواریم در صورتی که زمینه برای حضور و ارائه لیست اصلاح طلبان فراهم‌شود، پیروز انتخابات باشند تا شاهد اصفهانی متفاوت باشیم.

کد خبر 495406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.