آیا اسلتامیویر برای درمان کرونا مناسب است؟

کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اسلتامیویر داروی مناسبی برای کنترل بیماری و کوتاه کردن دوره بیماری آنفلوانزا است اما شواهدی به دست نیامده که برای درمان و پیشگیری از کرونا نیز موثر است.

عباس آزادبخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: داروی اسلتامیویر با نام تجاری تامیفلو دارویی ضد ویروس است که بیشتر برای کنترل ویروس آنفلوانزا نوع A و B استفاده می‌شود.

وی افزود: نوع ایرانی داروی اسلتامیویر چند سالی است که در کشور تولید می‌شود و اثربخشی بسیار خوبی در کنترل بیماری آنفلوانزا و کوتاه کردن دوره بیماری آن  دارد و گاهاً در پیشگیری از آنفلوانزا مرغی نیز به کار می‌رود.

کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: این دارو با توجه به نزدیکی و شباهت علائم بیماری کرونا و آنفلوانزا گاهاً به اشتباه برای درمان بیماری کووید ۱۹ استفاده می‌شود در حالی که تا به حال ثابت نشده است که این دارو کاربردی در درمان بیماران کرونا داشته باشد.

آزادبخت با بیان اینکه داروی اسلتامیویر عوارض خاص خودش را دارد، تصریح کرد: مصرف این دارو ممکن است عوارضی مثل حالت تهوع، استفراغ، سردرد، ایجاد حساسیت و مشکلات گوارشی، استرس و گیجی برای فرد داشته باشد اما شدت بروز این علائم در افراد مختلف متفاوت است.

وی ادامه داد: مصرف تامیفلو در دوران بارداری باید حتماً زیر نظر پزشک و با توجه به وضعیت بیمار انجام شود و در دوران شیردهی نیز با توجه به اینکه دارو در شیر ترشح می‌شود، نیاز است یک خانم شیرده حتماً برای مصرف آن با پزشک خود مشورت کند تا مشخص شود شیردهی در دوران مصرف اسلتامیویر باید قطع شود یا ادامه پیدا کند.

کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: به طور کلی داروی اسلتامیویر داروی مناسبی برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا نیست و تا به حال شواهدی برای اثبات این نظریه وجود نداشته است.

کد خبر 495161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.