چسب بتن چیست؟+ انواع، نحوه استفاده و نسبت اختلاط

چسب بتن نوعی پلیمر امولسیون است که مقاومت خمشی، کششی و دوام بتن، گچ و آهک را افزایش می دهد و باعث بهبود در عملکرد آن ها می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استفاده از چسب بتن مزایای زیادی در ساخت و ساز و همچنین امر مقاوم سازی سازه‌های بتنی دارد. مهم‌ترین کاربرد چسب بتن برای افزایش میزان چسبندگی بتن تازه برای چسبیدن به بتن قدیمی در پروژه‌های تعمیراتی است که میزان چسبندگی بتن را با سطح قدیمی بسیار افزایش می‌دهد همچنین این خاصیت هنگام نماسازی روی بتن قدیمی کاربرد دارد. برای انجام مقاوم سازی سازه‌ها بهتر است که به شرکت‌های بسیار ماهر در این زمینه مراجعه شود تا کار مقاوم سازی را به نحو مطلوب و مهندسی شده انجام گیرد:

انواع چسب بتن

چسب بتن دارای انواع مختلفی است. چسب بتن را می‌توان به دو تیپ چسب بتن اپوکسی و لاتکس یا پلیمری تقسیم کرد. از چسب‌های بتن برای ترمیم بتن‌، آب بندی بتن و افزایش خصوصیات شیمیایی و مکانیکی بتن، اتصال بتن قدیم به جدید و … استفاده می‌شود.

  • چسب لاتکس امولسیونی از کوپلیمر محلول در آب است. این چسب مایعی شیری رنگ است و از ترکیب چسب لاتکس با سیمان پرتلند و ماسه ترکیبی مقاوم در برابر آب و مواد شیمیایی و ساییدگی ایجاد می‌کند که برای چسباندن کاشی، سرامیک، سنگ‌های تزئینی و … به سطوح کاربرد دارد.
  • چسب اپوکسی از پلیمریزاسیون دو جزء اولیه رزین و سخت کننده ایجاد می‌شود. هنگام ترکیب رزین با کاتالیست پخت آغاز می‌شود. در فرآیند پخت زنجیره‌های مولکولی واکنش داده و حرارت ایجاد می‌شود.

چسب بتن اپوکسی E.M.EPOXY BOND: چسب بسیار قدرتمندی بر پایه رزین اپوکسی اصلاح شده است که علاوه بر دوام زیاد، از مقاومت مکانیکی و قدرت چسبندگی بسیار زیادی برخوردار بوده و می‌تواند برای پیوند دادن بتن جدید و قدیم مورد استفاده قرار بگیرد.

چسب بتن مخصوص آب بندی و تقویت ملات SA12: این نوع چسب به صورت مایع بوده و ظاهری شیری رنگ دارند که پس از مصرف (خالص یا ترکیب در ملات) کاملاً بی رنگ می‌شود. این نوع چسب در مقابل رطوبت، سرما، گرما، حریق‌، نور، آتش و ضربه کاملاً مقاوم بوده و عمر آن مانند عمر سیمان در ملات است. استفاده این محصولات در سازه‌ها ضمن صرفه اقتصادی، باعث ایجاد مقاومت و استحکام بیشتر سازه، بالا رفتن سرعت عملیات‌، سبک سازی سازه‌ها و آنتی باکتریال شدن (ضد خزه، جلبک و باکتری‌) سازه خواهد شد.

چسب کاشت میلگرد: چسب کاشت آرماتور و کاشت بولت به صورت دو جزئی است که جزء A بر پایه اپوکسی اکریلات و جزء B به عنوان‌هاردنر بر پایه پلی‌آمین به حساب می‌آید. از این محصول برای کاشت آرماتور و بولت و لایه رابط و پر استحکام برای پیوند دادن بافت قدیمی بتن با بافت جدید بتن استفاده می‌شود.

روش استفاده از چسب بتن

بیشترین استفاده از چسب بتن مربوط به کارهای تعمیراتی است. این افزودنی با ملات، مخلوط هماهنگ و همگنی تشکیل می‌دهد در ضمن این که مانع تراوش آب و تفکیک دانه‌های ریز و درشت می‌شود. قبل از استفاده از چسب بتن و مخلوط کردن آن با سایر مواد، ابتدا باید محل مورد نظر خود را از چربی، ذرات گرد و غبار و سایر موادی که مابین لایه‌های بتن قرار خواهند گرفت و باعث کاهش میزان چسبندگی می‌شود، پاک شود. ابتدا چسب بتن را با آب (یا حلال مورد نظر) حل کرده و پس از رقیق شدن به سیمان و شن و ماسه اضافه شده تا حاصل ملاتی خمیری شکل و روان تهیه شود. میزان و درصد چسب بتن اضافه شده به مواد هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

چسب بتن پودری

چسب بتن پودری سفید رنگ بر پایه کوپلیمر وینیل‌استات است که به مقدار یک به چهار با آب مخلوط می‌شود. این پودر با خاصیت چسبندگی قوی جهت آب بند کردن انواع مصالح ساختمانی بر پایه سیمان و مواد معدنی مورد استفاده است و با استاندارد ACL 503.5 R-92 , BS 6319 مطابقت دارد.

مخلوط چسب بتن و سیمان

چسبندگی کم مخلوط‌های سیمانی جدید به مخلوط‌های سیمانی قدیمی یکی از مسائل کارگاهی قابل توجه و نگران‌ کننده برای دست‌اندرکاران پروژه‌های عمرانی است. محل‌های قطع بتن‌ریزی (درزهای اجرایی و سرد) همواره از این نظر در کانون توجه قرار داشته‌اند. در صورت حفظ نشدن یکپارچگی بتن بنا به دلایل اجرایی در مقاطع تحت بتن‌ریزی، درزهای سردی در بتن به‌وجود آمده که در زمان بهره‌برداری عبور سیال یا بروز نشت از آن‌ها مشاهده می‌شود. از جمله کاربردهای چسب بتن، مخلوط کردن سیمان و چسب بتن برای آب بندی است. این امر می‌تواند فقط با سیمان انجام شود و تشکیل دهنده دوغاب آب بند برای بندکشی باشد یا با ملات سیمان مخلوط شده و به عنوان پوشش آب بند عمل کند.

نسبت اختلاط چسب بتن

چسب بتن، باید بسته به محل مصرف به طور معمول بین پنج تا ۱۰ درصد وزن سیمان مصرفی باشد. برای اختلاط از یک کاردک سفت و یا یک دریل دور کند با هم زن استفاده می‌شود تا مخلوطی همرنگ و یکنواخت به دست آید. این عمل به طور معمول حدود سه دقیقه طول می‌کشد. پس از اختلاط نباید بخشی از آن مخلوط یا رقیق شود.

مواد تشکیل دهنده چسب بتن

  • رزین‌های کوپلیمر پلی وینیل استات
  • رزین‌های اکریلیک
  • مواد پلیمری
  • مواد پایدار کننده در برابر تخریب توسط اکسیژن و اشعه UV
  • مواد نرم کننده که سبب می‌شود انعطاف پذیری افزایش یابد
  • مواد پر کننده معدنی
  • مواد افزایش دهنده غلظت
کد خبر 495011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.