تجارب شهرداری اصفهان در مقابله با ناهنجاری‌های مالی

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان از ایجاد انضباط مالی، خزانه‌داری متمرکز، افزایش سهم درآمدهای پایدار در بودجه شهرداری، تصویب عوارض برای جبران کمبودهای شهر و اخذ اوراق مشارکت و تسهیلات به عنوان مهم‌ترین اقدامات مالی و اقتصادی مدیریت دوره پنجم شهر اصفهان نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی طهرانی در جلسه انتقال تجربیات مدیریت شهری اصفهان به مدیریت شهری زاهدان که در جریان سفر مدیران شهری اصفهان به استان سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار کرد: در دوره مدیریت‌های شهری سابق در تهران و به تبع آن در دیگر شهرها ناهنجاری‌هایی وجود داشت که نخبگان و مردم نسبت به آن اعتراض داشتند و یکی از دلایلی که مردم به تیم‌های جدید به‌ویژه اصلاح طلبان برای شورای دوره پنجم روی آوردند، رفع این آشفتگی‌ها بود.

وی افزود: جای خرسندی است که شعارهایی که در ابتدای دوره پنجم مدیریت شهری دادیم، محقق شد و این موضوع را با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم؛ این تنها ادعای مدیریت شهری نیست، بلکه دستگاه‌های نظارتی می‌توانند بر صحت این ادعا تصریح کنند.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه شورای شهر بر عملکردهای مالی شهرداری نظارت می‌کند و تمام اقدامات، مورد نظارت دستگاه‌های نظارتی بیرونی است، تصریح کرد: گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور از شهرداری با دوره‌های گذشته قابل مقایسه نیست و نمی‌توان تخلفات عمده مالی را میان آن‌ها یافت بدین سبب به صراحت اعلام می‌کنم که انضباط مالی در شهرداری محقق شده است.

وی ادامه داد: بر اساس یکی از گزارش‌های معاونت عمرانی شهرداری میزان ترک تشریفات از ۶۷ درصد در دوره گذشته به کمتر از ۱۸ درصد رسیده است که این به معنای فرصت مشارکت مالی بیشتر برای تمام پیمانکاران است.

طهرانی اضافه کرد: ترک تشریفات هم می‌تواند اجرا شود هم اجرا نشود که اگر استفاده نشود، افزایش فرصت حضور برای پیمانکاران و انضباط مالی و کاهش هزینه‌ها را برای شهرداری به دنبال دارد.

صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری

وی با اشاره به وجود صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری شهرداری از ابتدای دوره پنجم، خاطرنشان کرد: بی‌انضباطی موجب انعکاس پیامدهای منفی به بیرون است که باید مدیریت شود؛ به‌طور مثال ما در ابتدا با تعداد زیادی خودرو در اختیار افرادی که نیاز نداشتند و اضافه‌کاری‌های بدون قاعده روبه‌رو بودیم، اما اکنون اضافه‌کاری‌ها و تشویقی‌ها قاعده‌مند و مدیریت شده است.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان افزود: البته ابتدای اعمال این تصمیمات، از سوی کارکنان هجمه‌های زیادی علیه مدیریت شهری بود اما آن‌ها نیز به تدریج پذیرفته و خیلی‌ها حتی استقبال کردند چون ناعدالتی‌ها برطرف شد.

وی تاکید کرد: گزارش سال ۹۷ نشان می‌داد که ۱۷۰ میلیارد تومان در هزینه‌های شهرداری صرفه‌جویی کرده‌ایم؛ این گزارش به تأیید حسابرس رسید و در تفریغ بودجه نیز ذکر شد. از طرف دیگر اکنون از ورودی یزد به اصفهان پروژه‌ای به نام مجموعه پل‌های شهید سلیمانی احداث شده است، پروژه‌ای عظیم که ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه صرف آن شد. دقت کنید که با همین صرفه‌جویی‌ها توانستیم یک پروژه به این بزرگی را احداث کنیم.

طهرانی ادامه داد: باید پیمان‌ها در حدود فهرست‌بها انجام شده و این رویه از سازمان‌های وابسته به شهرداری آغاز شود تا الگوی غلط برای پیمانکار به وجود نیاید.

وی افزود: سختی‌های زیادی در معاونت مالی و اقتصادی متحمل شدیم تا این فرآیندها اصلاح شود اما باید ادامه آن با جدیت انجام شود تا فرصت‌ها ازدست نرفته و با بکارگیری روش‌های نوین، بهره‌وری نیز بالاتر رود.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه انضباط هر سازمانی را معاونت مالی مشخص می‌کند و اگر این بخش منضبط باشد سایر بخش‌ها نیز دارای انضباط کافی خواهند بود، گفت: معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان نیز همکاری خوبی با ما داشت و اکنون تا پروژه‌ای تعریف نشده و شرح نداشته و زمین در اختیار پیمانکار نباشد، تخصیص اعتبار آن انجام نمی‌شود.

تحقق خزانه‌داری متمرکز

وی با بیان این که شهرداری‌ها طبق دستورالعمل وزارت کشور باید خزانه‌داری متمرکز ایجاد کنند که در بعضی شهرها صوری عمل کردند، اما در شهرداری اصفهان به‌صورت واقعی این اتفاق رخ داد، گفت: تمام اتفاقات در شهر برحسب تخصیص اعتبار مصوب آن انجام می‌شود. اینگونه نیست که درآمد یک منطقه در یک مقطع زیاد باشد و مدیریت منطقه اجازه داشته باشد فراتر از تخصیص عمل کند.

طهرانی ادامه داد: از سوی دیگر پروژه‌های بزرگ معطل اعتبار نمی‌ماند و از محل خزانه اعتبار مورد نیاز آن را تخصیص می‌دهیم؛ فرایند خزانه‌داری متمرکز، اتفاقی شبه بانکی است که کمک می‌کند پروژه‌های عمرانی طبق زمان‌بندی مناسب پیش برود چون همیشه یکی از مقصران عقب ماندگی پروژه‌ها معاونت مالی بود اما اکنون هیچ قصوری از لحاظ مالی در شهرداری اصفهان وجود ندارد.

وی افزود: همچنین صندوق ذخیره در شهرداری اصفهان ایجاد شده و هر بخشی که صورت وضعیت درآمد دارد، شش درصد آن برداشته شده و در این صندوق گذاشته می‌شود؛ این صندوق اکنون به بخش‌های مختلف وام چند ماهه می‌دهد که بسیاری از گره‌های مالی را رفع کرده است.

تصویب لوایح ۵۲ گانه

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که سبب شد درآمدهای شهرداری به سمت پایدار شدن حرکت کند، ارائه ۵۲ لایحه درآمدی به شورای شهر در سال ۹۸ بود؛ بعضی پایه‌های درآمدی دچار عقب‌ماندگی بود که به‌روز شد و در کنار آن بعضی لوایح جدید دادیم که شورا همه آن‌ها را تصویب کرد.

وی ادامه داد: برای مقابله با مشکل آلودگی هوا و توسعه فضای سبز، پنج درصد عوارض ساخت‌وساز در اصفهان به "تولید اکسیژن" اختصاص یافته و برای توسعه فضای سبز ناژوان هزینه می‌شود.

طهرانی اضافه کرد: یکی از نقاطی که در شهرداری در ابتدای دوره پنجم به شدت دچار عقب‌ماندگی بود، تجهیزات آتش‌نشانی بود که عوارضی برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی مصوب شده است همچنین در پروانه‌های ساخت‌وساز سه درصد نیز برای عوارض مدیریت مترو گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تقریباً ۷۰ درصد بودجه سال ۹۶ شهرداری اصفهان از محل فروش تراکم تأمین می‌شد که این رقم اکنون با اصلاح وضع عوارض و درآمدهای سنتی به ۳۲ درصد رسیده است و با رویه‌ای که در مدیریت مالی شهرداری دنبال شده، فکر می‌کنم بودجه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومانی را بتوانیم تأمین کنیم.

اخذ تسهیلات و اوراق مشارکت

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان گفت: مدیریت گذشته بنا بر هر دلیلی، اعتقادی به گرفتن اوراق مشارکت برای پروژه‌های خود نداشت، اما این بخش را اکنون فعال کرده‌ایم و چند صد میلیارد تومان سهم شهر خود از منابع دولتی را اخذ کردیم و اصفهان اولین شهری بود که توانست اوراق مشارکت را برای خرید اتوبوس بگیرد.

وی با بیان این که در شرایطی که تورم نقطه به نقطه کشور ۴۶ درصد است، گرفتن وام حتی با کارمزد بالا به نفع شهرداری است، گفت: وام‌هایی که برای انجام امور عمرانی گرفته می‌شود، بسیار مقرون به صرفه است چون شهرداری این پول‌ها را در بانک سپرده نمی‌کند بلکه تبدیل به کالای مصرفی در پروژه‌های عمرانی شهر می‌شود.

طهرانی افزود: ۲۶ هزار تن میلگرد برای قطار شهری و هفت هزار تن میلگرد برای سازمان عمران پیش‌تر خریداری شده که اکنون قیمت آن چهار برابر شده است، بنابراین اخذ تسهیلات به صرفه‌جویی در هزینه‌های شهرداری کمک بسیاری کرد.

وی تصریح کرد: درصد تحقق بودجه شهرداری در سال ۹۹ نسبت به اصل بودجه، ۱۰۱ درصد بود که اخیراً با ثبت‌های جدید به ۱۱۰ درصد رسید همچنین این رقم نسبت به اصلاح بودجه‌ای که در پایان سال گذشته با مبلغ حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ارائه شد به ۹۰ درصد می‌رسد.‌

کد خبر 494852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.