۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
بررسی ریسک‌ بازار ارز دیجیتال

نگهداری و امنیت کیف پول‌ها از نکات بسیار مهم در این بازار است؛ آشنایی با ریکاوری کیف پول و نرم افزارهای وابسته از نیازها اساسی است و افرادی تمایل به خرید رمزارز دارند حتماً باید آموزش ببینید. نکات بسیار مهمی در روند انتقال وجود دارد که این موارد هم اگر رعایت نشود دارایی شما از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشت ایمان کرمی، کارشناس ارشد اقتصادی که در اختیار این رسانه قرار گرفته است: در ابتدای این گزارش سعی می‌شود با مفهوم ریسک بیشتر آشنا می‌شویم؛ در طول روز ممکن است چندین مرتبه از واژه ریسک استفاده کنیم اما سوال آن است که ذهن خود ریسک را چگونه تعریف می‌کنیم؟ اگر فردی سرمایه خود را در یک بازار از دست می‌دهد و یا از لحاظ مالی به شدت آسیب دیده است این فرد معنای ریسک را نمی‌داند؛ یعنی ریسک را با قمار اشتباه گرفته است؛ در معنای ساده این کلمه به عبارت خطر کردن یا میزان خطر بر می‌خوریم اما واقعیت آن است که ریسک باید مدیریت شود.

این موضوع یعنی اگر این بخش از سرمایه یک شخص از دست رفت، آن شخص نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد. فرض کنید یک شخص ۱۰۰ میلیون تومان دارایی دارد و آن را وارد یکی از صرافی‌های ایرانی برای مبادله با رمز ارزها می‌کند و مدیرعامل این صرافی به علت جرایم اقتصادی بازداشت می‌شود و دارایی وی سرانجامی نامشخص دارد؛ در این حالت فرد سرمایه گذار معنای ریسک را نمی‌داند زیرا اگر اتفاقی بیفتد کل دارایی وی از بین رفته و مدت زیادی باید درگیر دادگاه و امور مربوط به آن باشد.

حال فرض کنید که از این ۱۰۰ میلیون تومان، ۱۰ میلیون فرد درگیر در بازار رمز ارزها است و در این بازار هم قواعد سبد چینی را رعایت می‌کند و بی‌گدار به آب نمی‌زند؛ برای معاملات خود حد ضرر می‌گذارد و از سرمایه خود حفاظت می‌کند و مابقی دارایی خود را به صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا و بخشی راهم به صورت نقد نگهداری می‌کند.

اگر ۲۰ میلیون تومان دارایی دارید و میگویید من این ۲۰ میلیون را وارد بازار رمز ارزها می‌کنم و ریسک آن را پذیرفته‌ام در واقع شما دارید با دارایی خود قمار می‌کنید، اصل اول، سبد چینی بین دارایی‌های مختلف است سپس سبد چینی در دل یک بازار.

ریسک عدم قطعیتی نامطلوب است به این علت که نمی‌توانیم آن را از بین ببریم. بنابراین در ازای دریافت مبلغی حاضر به تحمل آن هستیم؛ حال برای دوری از آن باید مبلغی پرداخت کنیم.

ریسک‌های موجود در بازار رمز ارزها به زبان ساده

صرافی‌های ایرانی

شما برای اینکه دارایی خود را به صرافی‌های خارجی انتقال دهید نیاز دارید که یک صرافی معتبر پیدا کنید و از آن تتر خریداری کنید، تتر همان دلار آمریکا می‌باشد که به صورت الکترونیکی است، برخی از صرافی‌ها هم هستند که خودشان بستری را فراهم کرده‌اند که در آن‌ها شما رمز ارزها را معامله کنید، ریسک این قسمت دقیقاً از همین قسمت آغاز می‌شود؛ خرید و فروش داخل صرافی‌هایی که مجوزی برای خرید و فروش رمز ارز ندارند و ممکن است تجربه صرافی‌های ترکیه در ایران هم اتفاق بیفتد.

صرافی‌های خارجی

برای اینکه بتوانید به دنیای وسیع رمز ارزها دسترس پیدا کنید نیاز است که به صرافی‌های خارجی مانند بایننس و کوینکس دسترس پیدا کنید؛ صرافی بایننس بزرگ‌ترین صرافی موجود برای ارزهای دیجیتال در دنیاست ولی مشکلی که وجود دارد آن است که ایران در لیست سیاه این صرافی است و اگر شما با ای پی ایران وارد شوید حساب شما بسته می‌شود و اگر قصد ورود به این صرافی را دارید با فیلتر شکن‌ها ای پی ثابت باید وارد شوید نه مدل‌های رایگانی که در پلی استور یا اپل استور است؛ برخی از صرافی‌های خارجی تنها نیاز به فیلتر شکن دارند و فعلاً به سرمایه گذاران ایرانی ایرادی نمی‌گیرند مانند کوینکس که این صرافی هم ممکن است به صورت ناگهانی حساب ایرانی‌ها را مسدود کند و تضمینی بر روند کار آن نیست.

نوسانات قیمتی بسیار شدید

این بازار مانند بورس ایران نیست که در طی ۹ ماه ۴۰ درصد ریزش کند این ریزش را طی ۳ ساعت می‌تواند تجربه کند اگر با اصول معامله گری و مدیریت ریسک آشنا نیستید سرمایه گذاری در این بازار مناسب شما نیست؛ در این بازار دید بلند مدت برای همه رمز ارزها قابل قبول نیست زیرا برخی از آنها هیچ پشتوانه (پروژه) ندارند و قیمت برخی از آنها به صفر میل می‌کند، فریب قیمت ارزان برخی از توکن‌ها را نخورید و حتماً انتخاب خود را بر اساس مطالعه وایت پیپر آن رمز ارز قرار دهید.

پروژه‌های اسکم یا کلاهبرداری

در این بازار نمونه‌های بسیار زیادی وجود دارد که مهارت تشخیص آنها توسط تحیلیگر انجام می‌شود و اگر تمایل به این بازار دارید باید توسط یک استاد مجرب آموزش ببینید که در دام این پروژه‌ها نیفتید.

نیاز به آموزش تحلیل تکنیکال

این بازار همانند سایر بازارهای مالی نیاز به مهارت تحلیل تکنیکال و سپس تمرین دارد اینکه با استفاده از سیگنال‌های افراد مختلف اقدام به خرید و فروش رمزارز کنیم ممکن است جوابگو نباشد و مطمئن باشید شکست خواهید خورد.

عدم مقبولیت این بازار توسط دولت‌ها

بازار رمز ارزها هیچگاه مورد قبول دولت‌ها نبوده است زیرا همواره اختیارات مالی را از دولت‌ها می‌گیرد و به همین دلیل ریسک همیشگی مقابله دولت‌ها با این بازار وجود دارد.

مهارت‌های حفظ و نگهداری

نگهداری و امنیت کیف پول‌ها از نکات بسیار مهم در این بازار است؛ آشنایی با ریکاوری کیف پول و نرم افزارهای وابسته از نیازها اساسی است و افرادی تمایل به خرید رمزارز دارند حتماً باید آموزش ببینید. نکات بسیار مهمی در روند انتقال وجود دارد که این موارد هم اگر رعایت نشود دارایی شما از بین می‌رود و دیگر قابل بازیابی نیست.

کد خبر 494848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.