بورس امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

شاخص کل بازار کاهش ۱.۶ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۱.۴۵ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۳۷.۴۸۳ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۱۷ واحدی به سطح ۱۷.۷۹۰ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۰۰.۴۷۰ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۱.۲ میلیارد برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه، را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۱۸.۷۴۶ واحدی به سطح ۱.۱۵۴.۷۶۷ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۵.۸۳۶ واحدی در سطح ۳۹۶.۹۸۱ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۱.۶ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۱.۴۵ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۳۷.۴۸۳ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۱۷ واحدی به سطح ۱۷.۷۹۰ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۰۰.۴۷۰ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۱.۲ میلیارد برگه سهم بود.

طرح مجلس برای جبران زیان اشخاص حقیقی در بورس

این طرح دقیقاً نوش دارو پس از مرگ سهراب است. جمعی از نمایندگان طرح جبران خسارات وارده به اشخاص حقیقی در بازار بورس و اوراق بهادار را تهیه و تدوین کرده‌اند.

در متن طرح آمده: با توجه به اخبار کسب درآمدهای نجومی توسط برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از نوسانات بازار، لازم است متولیان امر اقدام به بررسی سریع نموده و در صورت وقوع تخلفات تمامی درآمدهای نامشروع از اشخاص مذکور مسترد نموده و به تناسب به زیان دیدگان، اختصاص دهند.

آغاز برخورد با سفارش‌گذاری غیرواقعی خودرویی‌ها

محمود گودرزی معاون بازار شرکت بورس، گفته است: قطعاً با این گونه سفارش گذاری برخورد می‌شود و روز گذشته نیز این گونه سفارش‌ها حذف و به کارگزار مربوطه در این باره هشدار و تذکر داده شد. افرادی که بخواهند خلاف مقررات، سفارش چینی کنند و سفارش‌های غیرواقعی بگذارند دسترسی آنلاین آنها را برای مدت محدودی مسدود خواهیم کرد تا متعهد شوند اقدام به تکرار تخلف نخواهد کرد.

وی افزود: شائبه‌ها مبنی بر خرید سهام با کد حقیقی توسط صندوق توسعه بازار به هیچ عنوان صحت ندارد و از اساس کذب است، روی خرید و فروش‌هایی که صورت می‌گیرد نظارت می‌شود و این موضوعات بی پایه است.

اخبار شرکت‌ها

شخارک از پتروشیمی‌ها گزارش داد. حاشیه سود این شرکت طی سال ۹۶ تا ۹۸ به ترتیب ۵۸ درصد، ۶۷.۲ درصد و ۵۷ درصد بوده که طی سال ۹۹ نیز حاشیه سود ۶۴.۱ درصدی محقق شد. درآمد این شرکت عموماً در همه سال‌ها صعودی بوده و طی سال ۹۹ نسبت به ۹۸ رشد ۹۷.۴ درصدی را تجربه کرد. شخارک در پاییز ۱,۳۷۷ میلیارد تومان درآمد و ۸۶۰ میلیارد تومان سود ساخته بود. طی زمستان به درآمد ۲۴۰۴ میلیارد تومانی رسید و ۱,۱۰۱ میلیارد تومان هم سود خالص ساخت. در ۹ ماهه ۳,۸۰۰ ریال EPS داشت و در ۱۲ ماهه به ۵,۶۳۶ ریال رسید یعنی در زمستان ۱,۸۳۶ ریال EPS محقق کرد. در زمستان به لحاظ تناژ فروش از نرمال بالاتر بود چون متوسط فصلی شرکت حدود ۲۴۰ هزار تن است اما در زمستان ۳۰۶ هزار تن محصول فروخته بود.

زاگرس دیگر متانولی بود که ۱۲ ماهه داد. این شرکت دو سالی است که زمستان‌ها درگیر قطعی‌های گاز شده است. طی ۳ فصل ۲.۳۷ میلیون تن متانول تولید کرد یعنی متوسط هر فصل ۷۹۰ هزار تن اما در زمستان ۶۴۷ هزار تن تولید کرد و تنها ۵۵۶ هزار تن متانول فروخت. درآمد زاگرس در ۹۹ رشد ۸۳ درصد نسبت ۹۸ داشت و سود خالص ۱۰۸ درصد رشد کرد. فصلی هم اگر ببینیم، ۱,۱۰۱ تومان سود در پاییز ساخته بود اما در زمستان ۳۶۱ تومان سود ساخت. دو علت اصلی دارد. اول اینکه مقدار فروش کاهش یافت و حاشیه سود از ۶۲ درصد به ۴۹ درصد رسید و دوم اینکه در پاییز ۲۷۰ میلیارد تومان سایر درآمدها داشت اما در زمستان ۴۴۴ میلیارد تومان سایر هزینه‌ها محقق کرد که بخشی از آن به علت نوسان منفی نرخ ارز است. در کل زاگرس با ۲۵,۴۴۱ ریال EPS پروند سال ۱۳۹۹ را بست.

فروس در ۱۲ ماهه ۶۴۳ ریال سود ساخته است. درآمد نسبت به سال ۹۸ رشد دو برابری داشته و سود ناخالص عملیاتی بیش از سه برابر رشد کرده که علت آن رشد حاشیه سود است. حاشیه سود فصلی نیز صعودی است و از ۵۵ درصد پاییز به ۶۰.۶ درصد طی زمستان رسیده است. درآمد فصلی نیز روند صعودی داشته و شرایط نسبتاً خوب است. نرخ‌های فروش زمستان از پاییز بهتر است. نرخ فروش فروردین از متوسط زمستان نیز بهتر بوده لذا در کل شرایط فروس خوب است. طی ۴ فصل به ترتیب ۸۵ ریال، ۱۳۳ ریال، ۱۶۱ ریال و ۲۶۵ ریال سود ساخته است.

خوز گزارش ۱۲ ماهه خود را منتشر کرده است. این سیمانی در سال ۹۸ با ۵۱۸ میلیارد تومان درآمد، ۱۰۳ میلیارد تومان سود داشت. در سال ۹۹ توانست ۸۰۸ میلیارد تومان درآمد به دست آورد و به سود ۳۶۸ میلیارد تومانی برسد. حاشیه سود ۴۰ درصدی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ۵۲.۶ درصد طی سال ۹۹ رسید. ثبات نسبی بهای تمام شده، شتاب رشد سودآوری را بالاتر از درآمد قرار داده است. سخوز ۱۷۰ ریال در بهار، ۱,۰۹۴ ریال در تابستان، ۷۳۲ ریال در پاییز و ۶۳۵ ریال در زمستان سود ساخته که جمع EPS به دو هزار و ۶۳۱ ریال رسیده است. مقدار فروش فصلی در تابستان ۷۰۸ هزار تن، در پاییز ۶۲۴ هزار تن و در زمستان ۶۶۶ هزار تن بوده است.

آریا در مجمع گفت"امسال افزایش سرمایه در برنامه داریم. در بخش عملیات نسبت به سال ۹۹، ۶۵ هزار تن فروش بیشتر خواهیم داشت. حداقل ۵۰ هزار تن اتیلن صادراتی است که برای کشتی آن هم هماهنگ کرده‌ایم. در حوزه فروش پیش بینی می‌کنیم متوسط نرخ فروش محصولات ما ۱۰۰ دلار بیش از سال ۹۹ باشد. در واحد اولفین یکم در سال ۱۴۰۰ امیدواریم به ۱ میلیون و ۷۰ هزار تن برسیم. یک پلنت ۳۰۰ هزار تنی پلی اتیلن و پلنت ۱۶۵ هزار تنی C3+ در جریان ساخت است."

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص ورود شرکت‌های سیمانی به بورس کالا گفت " هلدینگ شرکت‌های سیمانی از جمله فارس و خوزستان و سیمان تأمین در تلاش هستند که محصو لات شرکت‌های تابعه این دو هلدینگ در بورس کالا پذیرش شود. با توجه به قانون جدید بورس کالا بخشی از محصولاتی که در بورس کالا معامله شوند، از شمول قیمت گذاری خارج می‌شود."

بازارهای جهانی

نیویورک تایمز: صادرات نفت ایران در پی گفتگوها برای بازگشت آمریکا به برجام افزایش یافته است. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به افزایش صادرات نفت خام ایران همزمان با گفتگوهای احیای توافق برجام در وین پرداخت.

در این گزارش آمده است: آغاز روند گفتگوها میان طرفین برای بازگشت آمریکا به تعهدات هسته‌ای خود در قبال ایران موجب شد در ماه‌های اخیر صادرات نفت در ایران شیبی صعودی داشته باشد. این اتفاق به خوبی می‌تواند اثربخشی تحریم‌های آمریکا را زیر سوال ببرد چرا که خریداران نفت بدون اعتنا به تحریم‌های بین الملل دوباره به سوی بازار نفت و گاز ایران بازگشته‌اند. ایران هر روز صدها هزار بشکه نفت صادر می‌کند؛ این در حالیست که فعلاً مذاکرات برای بازگشت آمریکا به تعهدات خود به توافقات هسته‌ای در جریان است و در حال حاضر هیچ نتیجه‌ای از آن اعلام نشده است. این رفتار ایران نقض آشکار تحریم‌های آمریکا در سطح بین‌المللی است که نه ایران و نه شریکان تجاریش به آن اعتنایی نمی‌کنند. شرکای تجاری ایران در حال حاضر و در میانه مذاکرات برای توافق در حال آزمون و خطای تحریم‌های آمریکا علیه این کشور هستند که در زمان ریاست جمهوری ترامپ اعمال شده است.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 494755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.