تاسیس ۴ آزمایشگاه اینترنت اشیا در دانشگاه اصفهان

رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان با بیان این که نقشه راه توسعه شبکه اینترنت اشیا تهیه شده است، گفت: در جهت توسعه امکانات دانشکده کامپیوتر با کمک مسئولان دانشگاه اصفهان توانستیم سرمایه‌گذاری خوبی انجام دهیم که به ایجاد چهار آزمایشگاه اینترنت اشیا در آینده نزدیک منجر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز ترک‌لادانی، امروز _چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه_ در آئین افتتاح پنجمین کنفرانس اینترنت اشیا و کاربردها که به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد با بیان این که نقش اینترنت اشیا در توسعه اقتصادی، صنعتی و جهش تولید بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: اینترنت اشیا فرصتی برای آشتی دانشگاه و صنعت است. در سال‌های گذشته شرایط به سمتی پیش رفته است که دانشگاه از نیاز واقعی جامعه و بخش صنعت دور شده و صنعت نیز تنها به رفع نیاز روزمره خود پرداخته است.

وی با تاکید بر این که بعضی مواقع در توسعه فناوری فرصت‌هایی پیش می‌آید تا میانبرهایی ایجاد کنیم، گفت: همیشه لازم نیست راه دیگر کشورها را برویم. فراموش نکنیم دانش ایجاد جهش می‌کند.

رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان با تاکید بر این که اینترنت اشیا فرصت طلایی برای جبران عقب‌ماندگی‌هاست، خاطرنشان کرد: این شبکه فرصتی برای همگرا کردن طیف زیادی از تجربیات و تأمین آسایش مردم است.

ترک‌لادانی با اشاره به ظرفیت‌های استان اصفهان در زمینه توسعه صنعتی، ادامه داد: دانشگاه اصفهان بر روی اینترنت اشیا تمرکز کرده است که این اقدام می‌تواند به تولید علم و رفع نیازهای جامعه و ارتباط دانشگاه با صنعت منجر شود.

وی ادامه داد: سر فصل‌های آموزشی دانشگاه را بر اساس ارتباط اینترنت اشیا و صنعت تدوین کرده‌ایم و در بعد پژوهشی تلاش شده تا پژوهش‌ها را به پنج لایه کلی و هفت خوشه پژوهشی برای توسعه این شبکه تقسیم کنیم.

رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان با بیان این که نقشه راه توسعه شبکه اینترنت اشیا تهیه شده است، گفت: در جهت توسعه امکانات دانشکده کامپیوتر با کمک مسئولان دانشگاه اصفهان توانستیم سرمایه‌گذاری خوبی انجام دهیم که به ایجاد چهار آزمایشگاه اینترنت اشیا در آینده نزدیک منجر خواهد شد.

وی با اشاره به این که فولاد مبارکه پیشتاز صنعت توسعه چهار است، تاکید کرد: فعالیت در حوزه اینترنت اشیا فقط نباید به مباحث تئوری ختم شود. خوشبختانه مرکزی با هدف توسعه این شبکه در دانشگاه اصفهان ایجاد شده که فولاد مبارکه یکی از حامیان اصلی آن است.

آینده صنایع در انحصار ابزارهای آی. تی

رسول رکنی‌زاده، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان نیز در این کنفرانس اظهار کرد: اینترنت اشیا پدیده‌ای چند بخشی است که مهمترین عناصر تشکیل دهنده آن، اینترنت و شبکه است.

وی با بیان این که اینترنت اشیا مربوط به جامعه پسا اطلاعات است، ادامه‌ داد: اینترنت اشیا زیرساخت ویژه‌ای برای تولید و توزیع محصولات صنعتی است. با توسعه این شبکه سلطه جدیدی بر نظام ماشینی ایجاد شده و زمینه پیوستگی بیشتر جامعه بشری فراهم می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با بیان این که بشر به این نکته پی برده که با کار شبکه‌ای بسیار قدرتمندتر می‌شود، عنوان کرد: در جامعه پسا اطلاعاتی باید با مفهوم "حاکمیت آی. تی" بیشتر آشنا شویم، زیرا امکانات حاصل از رشد فناوری به زندگی بهتر منجر خواهد شد.

وی با اشاره به سخن یکی از اساتید بین‌المللی که گفته بود "آموزش مکانیک کوانتومی را باید از مهد کودک‌ها آغاز کنیم" ادامه داد: وقتی از شبکه انسانی صحبت می‌کنیم ابزارها و شبکه‌های آی. تی قابل چشم پوشی نیست. "ابزار آی. تی" باعث می‌شود شیوه مواجهه انسان‌ها با دنیا دستخوش تغییر شود.

رکنی زاده با اشاره به این که باید بررسی‌هایی صورت بگیرد و مشخص شود که آیا انسان سبب انحلال شبکه اطلاعات خواهد شد؟ تصریح کرد: همه این مسائل اطلاعات مورد نیاز جهت هستی شناسی است و نیاز به مطالعات عمیقی دارد.

وی ادامه داد: واقعیت‌های مستقل از انسان وجود دارد؛ واقعیت‌های علمی محصول جستجوی علمی است وگرنه به خودی خود واقعیت مستقل از انسان نیست. اگر شبکه فرو بریزد بسیاری از واقعیت‌ها از بین می‌رود.

کد خبر 494633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.