پوششی در لباس رقیب

صف طویل کاندیداهای اصولگرایان برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری گمانه‌زنی‌ها در مورد تعدد کاندیداهای پوششی در این جریان را قوت بخشیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با پایان ثبت نام رقابت‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و شناخته شدن نامزدهای ابتدایی آرایش انتخاباتی جریان‌های سیاسی تا حدودی شکل گرفت و گمانه‌زنی‌ها پیرامون کاندیداهای نهایی و پوششی جریان‌های سیاسی شاخص در کشور آغاز شده است.

ثبت نام چهره‌هایی همچون علی لاریجانی، سید ابراهیم رئیسی، مسعود پزشکیان و اسحاق جهانگیری در عرصه انتخابات ریاست جمهوری تا حدودی وضعیت سیاسی کشور را به کما برد البته علیرغم دعوت همه جانبه اصولگرایان طی یک ماه گذشته از سیدابراهیم رئیسی، در آخرین روز ثبت نام انتخابات سیل کاندیداهای اصولگرا روانه ستاد انتخاباتی شد همین موضوع باعث شد رئیسی در ابتدای بیانیه خود اشاره کند که وام‌دار هیچ جریان و گروهی نیست و نخواهد بود.

ثبت نام چهره‌هایی مانند سعید جلیلی و علیرضا زاکانی به عنوان کاندیداهای جبهه پایداری نیز با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شد. سعید جلیلی که گزینه مصباح یزدی در انتخابات ۹۲ بود، این بار نیز تصمیم گرفت مستقل از جریان اصولگرا به نمایندگی از جبهه پایداری به میدان انتخابات بیاید البته پایداری‌ها گفته بودند اگر سیدابراهیم رئیسی نیاید گزینه‌شان جلیلی است اما جلیلی باز هم آمد تا کاندیدای طیف تندروتر باشد البته برخی گمانه زنی‌ها حاکی است که نقش جلیلی در حد کاندیدای پوششی است.

علی لاریجانی نیز در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری با حضور در وزارت کشور اصولگرایان را آچمز کرد و با بیانیه‌ای سنگین و انتقادی خطاب به برخی کاندیداهای مدعی اصولگرایی ایراد کرد. این موضع چنان برای آنها گران تمام شد که بلافاصله پس از اظهارات لاریجانی، واکنش‌های بسیاری در جبهه‌گیری علیه رئیس سابق مجلس ایراد شد.

بلافاصله پس از ثبت نام لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری شاهد کاندیداتوری‌های عجیب در انتخابات بودیم. این بار علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که قصد واکنش به اظهارات لاریجانی را داشت به وزارت کشور آمد و در انتخابات ثبت نام کرد. زاکانی در اظهاراتی که پس از ثبت نام در خصوص علت کاندیداتوری‌اش آورده، بیان کرده است که «تصمیم اینجانب تا دیروز نیامدن بود و همه تلاش خود را معطوف به تبیین شرایط سخت کشور و انسجام جبهه انقلاب کردم، اما آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته است. تمام نمادهای فساد، اشرافیت سیاسی و ناکارآمدی به صحنه آمده‌اند.»

البته سخنان مصطفی چمران، نایب رئیس شورای ائتلاف در واکنش به تعداد زیاد نامزدهای اصولگرا و موضع وی در حمایت از رئیسی ابعاد جدیدی از صف آرایی اصولگرایان را روشن کرد. چمران در گفت‌وگویی می‌گوید که «ما باید از یک نفر حمایت کنیم، اما رئیسی نباید تنها باشد و باید یک تیم باشد تا بتواند به رئیس جمهوری برود. هر که بوده و پیدا شده در انتخابات شرکت کرده است. برای رئیسی در جبهه اصولگرا به اجماع رسیده‌ایم.»

سخنان مصطفی چمران بیش از پیش احتمال پوششی بودن اکثر کاندیداهای اصولگرا را قوت بخشیده است، اما نکته مهم‌تر این خواهد بود که چرا افرادی مثل رئیسی و جلیلی خود را مستقل یا وابسته به حزبی خاص معرفی کرده و وابسته به جریان اصولگرایی نمی‌دانند.

وجود نامزدهای پوششی هیچ سالی به اندازه امسال به وضوح برای مردم و سیاست‌مداران واضح نبوده است. در دوره‌های قبل می‌شد چشمه‌هایی از رقابت را بین نامزدهای پوششی دید و از قبل مشخص نبود که کدام نامزدها می‌خواهند به نفع دیگری کنار بکشند، اما امسال نامزدهای پوششی تعداد بیشتری دارند و کنار رفتنشان برای همه مشخص است تا جایی که هم در گمانه‌زنی‌های انتخاباتی و تحلیل‌های سیاسی به نامشان اشاره می‌شود و هم حتی خودشان از سوی رسانه‌ها در مورد پوششی بودن مورد سوال قرار می‌گیرند.

آرایش سیاسی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ از همیشه پیچیده‌تر است و برای روشن‌تر شدن ماجرا باید منتظر نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان ماند.

زاکانی و جلیلی برای شلوغ کردن کارزار انتخابات وارد عرصه شده‌اند

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اکثر کاندیداهای اصولگرا که روز آخر در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری ثبت نام کردند تا لحظات پایانی تصمیمی برای ثبت نام نداشتند و برخی از آنها مانند زاکانی و جلیلی از جمله کاندیداهای نمایشی هستند که جهت شلوغ کردن کارزار انتخابات وارد عرصه شده‌اند.

به گفته وی، برخی از این کاندیداها که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند بیش‌تر از ۲۰۰ رأی ندارند و تنها با هدف شلوغ کردن فضای انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

اصولگرایان حاضر به پذیرش انتقاد نیستند

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، لاریجانی در سخنرانی قاطع خود هنگام ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، انتقاداتی را به تندروهای اصولگرا و دولت وارد کرد اما به جهت این که تحمل نیروهای اصولگرا کم است و حاضر به پذیرش انتقاد نیستند واکنش‌های متعددی را به اظهارات لاریجانی داشتند و برای ثبت نام در انتخابات به وزارت کشور لشکرکشی کردند.

به عقیده مهاجری، جناح اصولگرا باید به دلیل احساس خطر از حضور پزشکیان، جهانگیری و لاریجانی بر سر اجماع روی کاندیدای واحد مانند ابراهیم رئیسی به وحدت برسند، اما به نظر می‌رسد طی روزهای آینده میزان رأی ابراهیم رئیسی کاهش یابد.

تندروها به دنبال سهم خواهی از رئیسی هستند

وی معتقد است که جریان تندرو اصولگرا برای حمایت از رئیسی به دنبال سهم خواهی بوده و قصد دارد سهم خود را از وی بگیرد، اما قطعاً در انتخابات از وی حمایت می‌کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه درباره وضعیت سیاسی کشور می‌گوید که در انتخابات ریاست جمهوری شاهد چهار ضلعی لاریجانی، رئیسی، جهانگیری و پزشکیان خواهیم بود. لاریجانی و پزشکیان شانس جذب آرای خاموش را خواهند داشت، اما سبد رأی رئیسی برای جذب آرای جدید پر شده و شاهد کاهش رای‌ وی خواهیم بود.

رئیسی در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۲ میلیون رأی دارد

مهاجری معتقد است که در حال حاضر دوستان اصولگرا تمایلی به ایجاد امیدواری در بین مردم نسبت به انتخابات ندارند و با ادبیات تهدیدآمیز و تند اظهارنظر می‌کنند.

وی با اشاره به نظرسنجی‌های انتخاباتی خاطرنشان می‌کند: مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد خواهد بود و بر اساس این آمار، تمامی آرای این دوره برابر است با تعداد آرای حسن روحانی در انتخابات ۹۶؛ یعنی ۲۴ میلیون رأی در انتخابات اخذ خواهد شد به همین دلیل اگر ابراهیم رئیسی بتواند ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۲ میلیون رأی خواهد داشت.

بخشی از اصولگرایان قصد دارند انتخابات را تحریم کنند

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه می‌گوید که در صورتی که جریان اعتدالی و اصلاح طلبان تلاش کنند مشارکت در انتخابات را افزایش دهند، ممکن است آرای رئیسی تغییرات اندکی داشته باشد.

مهاجری خاطرنشان می‌کند: باید به این نکته توجه کرد که تنها رای‌های خاکستری نیستند که قصد شرکت در انتخابات را ندارند، بلکه بخشی از اصولگرایان نیز قصد تحریم انتخابات را دارند. متأسفانه جریانی که مدعی شعار وابستگی به انقلاب است به سمت قهر انتخاباتی گام برداشته است.

کد خبر 494585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.