انگیزه برای سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد در کشور افزایش یافته است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: با توجه به بازدهی بالای بازار مسکن و ارز، انگیزه برای سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد افزایش داشته است.

به گزارش ایمنا، مسعود خوانساری در بیست و سومین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به واردات واکسن کووید ۱۹ توسط بخش خصوصی، اظهار داشت: به علت بروکراسی حاکم و اولین تجربه برای واردات این دارو تأخیر رخ داد و به همین دلیل نتوانستیم به موقع ۶ میلیون دوز واکسن سفارش داده شده را وارد کنیم. سه شرکت وارد کننده واکسن کرونا گزارش داده‌اند که منابع جدیدی برای تأمین محصول یافته‌اند.

وی با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی در کشور گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۹۵۰ کارآفرین در خصوص بزرگترین موانع فعالیت‌های اقتصادی نظرسنجی کرده است که عدم ثبات اقتصادی مهمترین عامل اعلامی از سوی این افراد شناخته شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تاکید کرد: انگیزه سرمایه‌گذاری در کشور کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر فرار سرمایه و انتقال آن به کارهای غیر مولد افزایش داشته است زیرا با وجود تورم ۳۶.۴ درصدی بیشترین ضرر را سپرده‌گذاران با سود ۱۶ درصد داشتند در حالی که در همین مدت دلار ۶۰ درصد و مسکن ۸۰ درصد بازدهی داشت.

خوانساری با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: در چند سال گذشته با پژوهشکده دانشگاه شریف برای انجام کارهای پژوهشی قراردادی داشتیم که پنج شاخص رشد اقتصادی، فقرزدایی، مقابله پایدار با تورم، مقابله با فساد و ارتقای جایگاه ایران در اقتصاد جهان مهمترین چالش‌های پیش روی کشور است.

وی با طرح سوال از نامزدهای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: طی ۱۶ سال گذشته ۱۰ میلیون نفر به سن کار اضافه شد اما میزان اشتغال مفید در این مدت تنها سه میلیون نفر افزایش داشته است و نامزدهای ریاست جمهوری باید برنامه‌های خود را در این زمینه ارائه دهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: ریزش سرمایه اجتماعی در اقتصاد تأثیرگذار داشته، میانگین ۱۰ ساله رشد اقتصادی کشور تقریباً صفر بوده است، مشکلات منطقه و تحریم‌ها همچنان پابرجاست و ماهانه ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه غیر هدفمند داده می‌شود بنابراین باید برنامه‌های مناسب برای این مشکلات از سوی نامزدهای ریاست جمهوری ارائه شود.

خوانساری تصریح کرد: در ۴ سال آینده مشکلات اقتصادی بسیاری وجود خواهد داشت، مشکلاتی که در ۱۰ سال گذشته طلب شده در ۴ سال آینده سرریز خواهد شد و نامزدها باید برنامه‌های خود را برای این موضوعات اعلام کنند.

کد خبر 494504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.