"وقفنامه مدرسه چهارباغ" به موزه دانشگاه اصفهان اهدا شد

صبح امروز_ سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه_ به مناسبت روز جهانی موزه، سند تاریخی"وقفنامه مدرسه چهارباغ" به موزه دانشگاه اصفهان اهدا شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان در حاشیه رونمایی از وقفنامه مدرسه چهارباغ در موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان، گفت: دانشگاه اصفهان از مناسبت‌های مختلف، عکس‌ها و فیلم‌هایی دارد که بسیاری از آنها احیا شده و در دو مجلد تاریخ دانشگاه اصفهان در آینده نزدیک منتشر می‌شود. اشیای بسیار نفیسی که جزء میراث فرهنگی شهر هستند نیز در دانشگاه اصفهان وجود دارد، این اشیا را افراد مختلف به موزه دانشگاه اهدا کرده‌اند.

وی افزود: در بسیاری از کشورها مردم اشیای تاریخی خود را برای محافظت به موزه‌ها می‌سپارند چه بسا موزه دانشگاه مناسب‌ترین مکان برای مراقبت از این اشیا باشد. در رم بسیاری از کلیساهای کاتولیک تبدیل به موزه شده‌اند این مسئله در اصفهان و در دانشگاه‌های هنر این شهر رخ داده است.

رئیس دانشگاه اصفهان ادامه داد: در اصفهان خانه‌های میراثی داریم که متأسفانه گمان کرده‌اند اگر واگذار کنند از بین رفته است. فضای جدیدی برای موزه دانشگاه آماده شده که تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود.

رسول رکنی‌زاده، استاد این دانشگاه گفت: همیشه این سوال مطرح می‌شود که این اسناد به چه دردی می‌خورند و اساساً تاریخ چه کارکردی دارد؟ حفاظت از تاریخ حفاظت از هویتی است که آینده را پیش روی انسان باز می‌کند. گذشته ستونی است برای ایستادن روی آن و دیدن آینده. تاریخ به ما می‌گوید که انسان‌ها در دوره‌های گذشته چگونه به یکدیگر نگاه می‌کردند و این امر مشخص می‌کند که نگاه ما به جهان بر اساس چه گذشته‌ای است.

وی تصریح کرد: ما به شدت به حفظ میراث فرهنگی در تمام حوزه‌ها نیاز داریم. کسانی که در این زمینه کوشش می‌کنند خدمت بزرگی ارائه می‌دهند. امیدوارم تاریخی نگاه کردن به جهان در دانشکده تاریخ دانشگاه اصفهان به عنوان یک مأموریت تلقی شود.

در ادامه این برنامه مسعود بنکدار، استاد تاریخ دانشگاه اصفهان اظهار کرد: تعدادی آثار چوبی برای موزه مرمت کردیم. این آثار به شدت آسیب دیده بود برخی پنجره‌ها به حدی آسیب دیده بود که نمی‌توانستیم به آن دست بزنیم. برخی آثار فلزی مشبک را نیز در انبارهای دانشگاه پیدا کردیم که برای نمایش در موزه دانشگاه قرار خواهیم داد.

وی افزود: با کمک سازمان اسناد اصفهان تصاویری که در اسناد دانشگاه بود را مرمت کردیم. طی دو سال گذشته کارهایی از جمله جمع‌آوری اسناد، آرشیو عکس‌ها و ساماندهی مهرهای دانشگاه انجام شد علاوه بر این سعی کردیم اسناد را دیجیتالی کنیم تا از گزند آسیب‌ها در امان بمانند. روند اهدای آثار نیز توسط افرادی که مایل به حفاظت از آثار تاریخی بودند ادامه دارد. از طرفی توانستیم اساسنامه موزه را تنظیم کنیم و برای پایدار ماندن آن اساسنامه را به هیئت امنای دانشگاه نیز ارائه دادیم.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: از اسفند سال گذشته کار ساختمان‌سازی موزه شروع شد و به سرعت جلو می‌رود. در حال حاضر بنایی مناسب به موزه اختصاص داده شده است. ویترین‌های موزه را نیز چند تن از متخصصان جانمایی و بررسی کرده‌اند. سعی کردیم بستر مناسبی برای حفاظت از آثار ایجاد کنیم به همین دلیل پاکسازی و قراردادن کاغذها در محفظه مناسب و مجهز کردن موزه به دوربین را نیز در دستور کار قرار دادیم.

بنکدار درباره سند موقوفه مدرسه چهارباغ، تصریح کرد: موقوفه به خط زیبای محمد صالح و طول آن پنج متر است. این سند در سال ۱۱۲۳ نوشته شده است. یک تکه از این سند بریده شده و به نظر می‌رسد قسمت مربوط به موقوفه را از آن بریده‌اند. پس از بررسی متوجه شدیم که بخش بریده شده درباره ده قمشه مهیار بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در کنار این سند چند حاشیه‌نویسی وجود دارد از جمله امضای شاه سلطان حسین، محمد باقر ابن اسماعیل حسینی خاتون آبادی، محمدصالح حسینی و احمد حسینی لاهوت ضمیمه است و به همین دلیل اهمیت تاریخی بسیاری دارد.

گفتنی است در پایان این مراسم "وقفنامه مدرسه چهارباغ" به موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان اهدا شد.

کد خبر 494460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.