از استخدام ۴۶۰ آتش‌نشان تا تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر در اصفهان

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: تجهیزات و تاسیسات سازمان آتش نشانی روز به روز در حال ارتقا و به‌روزرسانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آتشپاد محسن گلابی امروز _سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰_ در نشست خبری آنلاین با اشاره به خرید تجهیزات و تأسیسات برای سازمان آتش‌نشانی اصفهان و ساخت ایستگاه‌های جدید اظهار کرد: ۲۰ دستگاه شاسی ایسوزو، هشت دستگاه شاسی اسکانیا، ۱۰ چرخ فوق سنگین برای امداد و نجات، تعدادی موتورسیکلت و چهار دستگاه خودروی سواری خریداری شده که در مجموع تعداد دستگاه‌های خریداری شده به عدد ۵۰ می‌رسد.

وی با اشاره به خرید یک دستگاه اتوبوس برای آتش‌نشانی اصفهان ادامه داد: این اتوبوس با نصب تجهیزات لازم به ستاد فرماندهی سیار در مواقع بحرانی تبدیل شده و استفاده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بیان این که بازسازی خودروهای فرسوده و از رده خارج سازمان از جمله جرثقیل ۳۰ تن در دست انجام است، گفت: ابتدای سال گذشته برای ضدعفونی معابر شهر نیاز به توربوفن داشتیم از این رو دو دستگاه خریداری کرده و روی خودروها نصب کردیم همچنین تجهیز یک خودرو ویژه آموزش شهروندان از دیگر امکانات سازمان آتش‌نشانی اصفهان است.

وی با بیان این که ۲۰ دستگاه ایسوزو خریداری شده در حال بارگیری است و تا فردا به اصفهان می‌رسد تا در روزهای آینده به سیستم ناوگان آتش‌نشانی شهر اضافه شود، خاطرنشان کرد: قرارداد خرید هشت دستگاه اسکانیا منعقد شده و در حال ساخت تجهیزات و نصب کاربری‌ها روی آن‌ها هستیم؛ یک خودروی نجات نیز در آینده نزدیک به امکانات آتش‌نشانی اصفهان اضافه می‌شود.

گلابی از دیگر اقدامات انجام شده علی رغم شرایط خاص اقتصادی و تحریم‌ها، خرید ۱۱ دستگاه تویوتا هایلوکس شاسی بلند ۲۰۲۰ اعلام کرد و افزود: این خودروها جهت امدادرسانی سریع‌تر و مطلوب‌تر به شهروندان و با هدف کاهش زمان رسیدن به محل حادثه خریداری شده است.

وی با اشاره به خرید تجهیزات فردی برای آتش‌نشانان اصفهانی گفت: از جمله این تجهیزات می‌توان به خرید کلاه، ۵۰۰ جفت دستکش حرفه‌ای، هود، چکمه ۵۰۰ اورشلوار حریق اشاره کرد که تحویل آتش‌نشانان شده است.

افتتاح سه ایستگاه آتش نشانی تا پایان خردادماه

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: به زودی تعدادی کلاه ضد انفجار خریداری شده و به امکانات آتش‌نشانان اضافه خواهد شد؛ همچنین نیم ست‌های هیدرولیک خریداری شده و در انبارهای سازمان مستقر است.

وی از افتتاح ستاد فرماندهی آتش‌نشانی شهر اصفهان تا چند روز آینده خبر داد و اظهار کرد: در این ستاد که در فضایی به وسعت ۴۰۰ متر مربع احداث شده، بیش از ۴۰ مانیتور نصب شده که با استفاده از آن می‌توانیم کل سطح شهر را پوشش دهیم.

گلابی با اشاره به پروژه‌های عمرانی سازمان آتش‌نشانی اصفهان گفت: ۱۷ پروژه عمرانی در دست اجرا داریم که تا پایان خردادماه سال جاری سه ایستگاه آتش‌نشانی افتتاح خواهد شد و ۱۴ پروژه دیگر در حال اجرا است.

وی ادامه داد: بازسازی ایستگاه شماره دو آتش‌نشانی اصفهان در حال انجام است چرا که طبق برنامه قرار است به یک ایستگاه مادر تبدیل شود؛ اهم پروژه‌های انجام شده در حد یک سازمان جدید در کنار سازمان قدیم بوده است.

مجوز استخدام ۴۶۰ آتش نشان دریافت شده است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۲۰۰ نفر پرسنل جدید در این سازمان به کار گیری شده‌اند، گفت: مجوز استخدام ۴۶۰ نفر پرسنل جدید دریافت شده که آزمون ورودی آن به خاطر شرایط کرونایی برگزار نشده است.

گلابی تأکید کرد: قانون مشاغل سخت و زیان آور اجرا شده و ۱۴۶ نفر از کارکنان آتش نشانی اصفهان از این قانون استفاده کرده و بازنشسته شده‌اند.

وی از افزایش ۲۵۳ درصدی حقوق کارکنان خبر داد و گفت: بیش از ۲۱ هزار حکم کارگزینی صادر شده و «فوق‌العاده ویژه» برای ۱۵۰ نفر از کارکنان این سازمان صادر شده است همچنین ارزشیابی‌ها انجام شده و نیروها در شرایط خوبی به سر می‌برند، بنابراین باید اعلام کنم که با کمبود نیروی آتش نشانی در بخش عملیات مواجه نیستیم.

کاهش زمان رسیدن به محل حادثه

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: مدت زمان رسیدن آتش نشانان اصفهانی به محل حریق و حوادث از چهار دقیقه و ۲۴ ثانیه به سه دقیقه و ۵۳ ثانیه رسیده است، البته مشکل اساسی ما آدرس دهی نامناسب به دلیل شرایط اضطراب و نگرانی شهروندان حادثه دیده است.

وی با بیان اینکه نجات جان چهار هزار نفر فقط در سال گذشته از دیگر اقدامات ارزشمند آتش نشانی اصفهان به شمار می‌آید، افزود: روزانه بیش از دو هزار تماس امداد خواهی با آتش نشانی اصفهان برقرار می‌شود که از مجموع آن ۶۰ مورد منجر به انجام عملیات می‌شود.

گلابی تأکید کرد: آمار مزاحمت‌های تلفنی سازمان آتش نشانی اصفهان پنج درصد کاهش داشته اما هنوز تعداد زیادی از افراد مزاحم تلفنی این سازمان هستند.

وی با بیان اینکه آتش نشانی علاوه بر انسان‌ها به حیوانات گرفتار در حوادث نیز امدادرسانی می‌کند، خاطرنشان کرد: آتش نشانان برای دفاع از جان و مال مردم از هیچ تلاشی فروگذار نیستند به طوری که با توجه به اینکه اطراف شهر روستاهایی واقع شده سرویس دهی به روستاها و مکان‌های خارج از محدوده شهر را نیز انجام می‌دهد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه‌های پژوهشی آتش نشانی اصفهان اظهار کرد: برای بافت قدیمی و بازار اصفهان قراردادی منعقد شده و تفاهم نامه‌ای نیز با سازمان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش منعقد شده است.

وی با بیان اینکه بازدید از مراکز پزشکی و اصناف در حال انجام است، گفت: خوشبختانه برای افزایش ایمنی شهر و شهروندان تاکنون اقدام خوبی انجام شده و امیدواریم هر روز شاهد بهتر شدن شرایط باشیم.

گلابی با بیان اینکه سال گذشته ۹ درصد کاهش حادثه، سه درصد کاهش حریق و ۳۰ ثانیه زمان کمتر برای حضور نیروهای آتش نشان در محل حوادث را شاهد بودیم، گفت: ارزش ریالی اقلام خریداری برای آتش نشانی اصفهان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود که ارزش فعلی آنها به بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

بانوان متقاضی امتیاز لازم را کسب نکردند

وی با اشاره به موضوع به‌کارگیری آتش نشانان زن در اصفهان گفت: درخواست ۲۰ نفر از بانوان ثبت نام کننده ارائه و در آزمون‌های برگزاری شده شرکت کردند، اما امتیازات مورد نظر را کسب نکرده و جذب سازمان نشدند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تأکید کرد: سازمان آتش نشانی اصفهان هیچ دخالتی در تست‌های ورزشی و آزمون‌های کتبی نداشته است.

وی با اشاره از استفاده از پهباد در آتش نشانی اصفهان گفت: در حال حاضر استفاده‌ای از پهباد نداریم، اما فراخوانی در این زمینه اعلام شده تا از طریق واحد آموزش پیگیری لازم انجام شود تا توسط جوانان بومی نسبت به ساخت پهباد اقدام کنیم.

آتشپاد گلابی با اشاره به حقوق و مزایای کارکنان آتش نشانی اصفهان اظهار کرد: امسال در بخش کارمندی ۲۵ درصد و در بخش کارگری ۳۰ درصد افزایش حقوق داشتیم همچنین آزمون تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی هفته گذشته برگزار و تعداد پست‌های سازمانی اعلام شد که در ادامه طرح طبقه بندی در حال انجام است و می‌توان گفت تغییرات خوبی در وضعیت حقوقی آتش نشانان ایجاد خواهد شد.

تأمین ایمنی بازار اصفهان با کمک دستگاه‌ها

وی در خصوص وضعیت ایمنی بازار اصفهان تصریح کرد: برای تأمین ایمنی بازار مجموعه‌ای از دستگاه‌های مختلف همچون شرکت‌های آب، برق، اداره کل اوقاف و امور خیریه، اداره کل میراث فرهنگی و مجمع امور صنفی باید به میدان بیایند؛ بازار میراث فرهنگی شهر است و هرگونه دخل و تصرف در آن باید با اجازه میراث فرهنگی انجام شود.

آتشپاد گلابی افزود: رسیدگی به شبکه تارعنکبوتی برق بازار اصفهان باید توسط اداره برق انجام شود؛ البته جلسه‌ای با مجمع امور صنفی برگزار و برخی تقسیم وظایف انجام شده است؛ چنانچه مجمع امور صنفی هنگام صدور یا تمدید پروانه کسب متصدیان واحدهای صنفی را ملزم به دریافت تأیید ایمنی اماکن از آتش نشانی کند بسیاری از حوادث کاهش خواهد یافت، اما متأسفانه این اقدامات انجام نشده در حالی که هزینه کارشناسی ایمنی تا ۳۰ مترمربع رایگان بوده و سایر موارد با متراژ بالاتر مبلغ ناچیزی در نظر گرفته شده است.

وی با قدردانی از توجه دادستان اصفهان به موضوع ایمنی بازار گفت: پیشنهاد احداث هشت ایستگاه آتش نشانی در طول هشت کیلومتر بازار مطرح شده که امیدواریم با در اختیار قرار دادن زمین مورد نیاز نسبت به احداث آن اقدام کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: رعایت فرهنگ ایمنی در سال‌های اخیر خوب بوده و کاهش حریق و حوادث را رقم زده است. اگر آتش نشانی هنگام صدور گواهی پایان کار برای ساختمان‌ها موارد سختگیرانه را مورد توجه قرار می‌دهد به جهت حفظ مال و جان افراد است.

گلابی با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین حریق و حادثه در منطقه هشت شهرداری با توجه به تراکم جمعیت و وسعت زیاد آن اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: تا دو ماه آینده یک ایستگاه آتش نشانی در خیابان خداداد امینی (محله خانه اصفهان) مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

نقشه پهنه بندی خطر اصفهان در حال تهیه است

وی با بیان اینکه آتش نشانی اصفهان در تعالی سازمانی در سطح ملی امسال سه ستاره شد، گفت: نقشه پهنه بندی خطر اصفهان در حال تهیه است و بر اساس این نقشه، ایستگاه‌های جدید احداث خواهد شد؛ در شهر اصفهان بر اساس استانداردها باید ۴۰ ایستگاه آتش نشانی وجود داشته باشد که در حال حاضر ۲۵ ایستگاه داریم و به زودی سه ایستگاه جدید مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار امیدواری کرد: تا دو سال آینده تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی اصفهان به حد استانداردهای خود برسد.

وی با بیان اینکه آموزش کارکنان آتش نشانی روزانه در حال انجام است و آموزش‌های کلی نیز توسط اداره آموزش سازمان انجام می‌شود، گفت: تا قبل از شرایط کرونایی آموزش‌های رایگان در مهدهای کودک انجام می‌شد، اما در حال حاضر با تعطیلی مهدها و مدارس درخواستی برای ارائه آموزش نداریم.

گلابی ادامه داد: در شرایط عادی آموزش‌های آتش نشانی اصفهان از سطح مهدکودک تا کارخانجات، ادارات و نهادها ارائه می‌شود.

رونمایی از وب‌سایت سازمان آتش نشانی

وی از رونمایی وب‌سایت جدید این سازمان به نشانی www.۱۲۵.isfahan.ir خبر داد و گفت: در این وب‌سایت بخش‌های مختلف سازمان (معاونت‌ها، ادارات، مناطق عملیاتی، ایستگاه‌ها و …) معرفی شده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به خدمات الکترونیک شهروندی وب‌سایت جدید سازمان افزود: از جمله خدمات قابل ارائه سایت درخواست ملاقات با مدیرعامل، درخواست کارشناس علت‌یابی حریق، ثبت نام بررسی ایمنی مدارس، مراکز آموزشی، مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها، ارائه همه فرم‌ها و مدارک مرتبط با حوزه پیشگیری و ایمن‌سازی ساختمان و سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و جذب نیروی وظیفه است.

گلابی با بیان اینکه اخبار به‌روز سازمان به همراه آرشیو کامل خبرها در سایت جدید قابل مشاهده است، تصریح کرد: ارائه به‌روز آمار حریق و حوادث به همراه آرشیو کامل خبرهای قبل، ارائه مقالات و هفته نامه‌های آموزشی، ایمنی و آتش نشانی همراه با بانک کامل اطلاعاتی، گالری چند رسانه‌ای شامل جدیدترین محتواهای چندرسانه‌ای (ویدئو، صوت، تصاویر) از دیگر قابلیت‌های سایت جدید سازمان است.

وی با تقدیر از شهروندان قدرشناس و حمایت آنها از فعالیت آتش نشانان گفت: گاهی یک پیام تشکرآمیز به آتش نشانان انرژی مضاعف می‌دهد و انگیزه آنها را برای انجام خدمت چند برابر می‌کند.

کد خبر 494394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.