اجزای مبلمان شهری باید هماهنگ با محیط باشد

یک دکترای شهرسازی گفت: در طراحی مبلمان شهری علاوه بر شاخصه‌های فیزیکی، معیارهای غیر فیزیکی نیز مدنظر است که رعایت و در نظر داشتن آنها میزان رضایتمندی شهروندان از فضاهای شهری را افزایش داده و موجب استفاده حداکثری آنها از مبلمان شهری می‌شود.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به لزوم هماهنگی مبلمان شهری با محیط اطراف اظهار کرد: اجزای مبلمان شهری باید از نظر محل استقرار، کاربرد و ظاهر با محیط اطراف خود و سایر اجزای مبلمان شهری هماهنگ باشد، زیرا ناهماهنگی موجب بروز مشکلاتی همچون اغتشاش بصری، اغتشاش محیطی (سد معبر) و بلااستفاده ماندن مبلمان خواهد شد.

وی افزود: داشتن احساس ایمنی برای استفاده‌ کنندگان از مبلمان نیز یکی از شروط اصلی در طراحی این عناصر است.

این دکترای شهرسازی با بیان این که ارگونومی در اجزای مختلف مبلمان شهری متفاوت است، خاطرنشان کرد: این پارامترها در اجزایی همچون نیمکت و انواع کیوسک دارای اهمیت بیشتر و در برخی دیگر همچون نرده و تیرک دارای اهمیتی کمتر است.

وی تاکید کرد: دوام مبلمان شهری نیز تابع عوامل دیگری همچون مواد مناسب، سازه، اتصالات قوی، پوشش حفاظتی کامل و پیش‌بینی عوامل تخریبی و به‌کارگیری روش‌های جلوگیری از آن‌ها است و هر یک از این فاکتورها به سهم خود در ازدیاد دوام و طول عمر محصول نقش دارد.

اخگر تصریح کرد: از نظر زیباشناسی، نظم بیش از اندازه در هر طرحی موجب یکنواختی، تنوع افراط‌آمیز و سردرگمی می‌شود و لازم است به ایجاد یک حالت تعادل بین حداکثرها و حداقل‌ها در تنوع و نظم المان‌های فضاهای مختلف شهر توجه شود تا امکان احیای یک وحدت حسی به وجود بیاید.

این دکترای شهرسازی اضافه کرد: بسیار مهم است که طراحی فضاهای سبز عمومی به شیوه‌ای باشد که دسترسی به آن به راحتی صورت بگیرد.

کد خبر 494366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.