۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۴
کارنامه پنجم شهر زنجان

مدیریت شهری نقش مهمی در توسعه شهرها بر عهده دارند که در این راستا مدیران برای پیشبرد اهداف خود در هر دوره‌ای برنامه‌هایی را عملیاتی می‌کنند تا علاوه بر ایجاد امنیت و آسایش برای شهر و شهروندان رضایت آنها جلب شود چراکه رکن اصلی عملکرد مدیریت شهری رضایت مردم از کارکرد آنها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زنجان یکی از شهرهای تاریخی و قدیمی کشور است و خاستگاه اولیه شهر به لحاظ استفاده از امکانات و استعدادهای بالقوه شهری و زیستی در ساحل راست رودخانه زنجان‌رود قرار گرفته است. افزایش جمعیت شهر زنجان به بیش از ۵۰۰ هزار نفر یک پتانسیل برای توسعه این شهر خواهد بود همچنین وجود ظرفیت‌های مختلف در این شهر مدیریت شهری را بر آن خواهد داشت تا افق‌های روشن توسعه را بر این شهر بتابانند.

در دوره پنجم پروژه بزرگی چون سبزه میدان و پل نیمه‌کاره امام حسن مجتبی (ع) و بازگشایی پادگان که همیشه اما و اگرهایی را داشته و دارد از دغدغه‌های این دوره بوده است البته ایجاد آغاز پروژه‌های بزرگ با اجرای کوتاه مدت از برنامه‌های آتی شهرداری زنجان است هرچند شیوع ویروس کرونا مشکلاتی را در ادامه راه ایجاد کرده است اما خللی در روند عمرانی شهر و کارنامه پنجم به وجود نیاورده است در همین رابطه با «حبیب الله یگانه» شهردار زنجان گفت و گو داشته‌ایم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید:

درآمدهای پایدار چه نقشی در توسعه پایدار شهرها دارد؟

ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها سیاستی بوده که از بخشنامه بودجه و سیاست‌های ابلاغی دولت است و لایحه آن سال‌ها پیش تنظیم شده و طی فرایندی که به مجلس مطرح شده فعلاً تعیین تکلیف نشده است. بحث درآمدهای پایدار در دست شهرداری‌ها نیست و باید این موضوع بین دولت و مجلس رفع شود و در آن خصوص تصمیم مقتضی گرفته شود، البته متأسفانه امروز به جای تقویت شهرداری‌ها در لایحه بودجه سال بعد برای منابع کوچک شهرداری‌ها به فکر این هستند که این بخش از درآمدها را در امور دیگری هزینه کنند.

آیا سهم شهرداری زنجان از منابع مختلف تأمین می‌شود؟

سهم جرایم راهنمایی و رانندگی را نمی‌توانیم وصول کنیم حتی سال قبل از کل جرایم، شهرداری زنجان تنها ۱۱۵ میلیون تومان وصول کرد و امسال نیز در تبادل موافقت نامه تنها ۳۶۰ میلیون تومان با اوراق خزانه سه ساله وصول خواهد شد که با این رقم‌ها باید مشکلات ترافیکی شهر رفع شود که در این صورت نمی‌توان حتی یک تقاطع را مجهز به چراغ کرد. رفع نقاط حادثه خیز شهری نیز با این اعداد امکان پذیر نیست حال با توجه به این موضوع باید گفت اگر لایحه در آمدهای پایدار شهرداری و اداره شهرها مهم است باید فکر اساسی شود و شهرداری‌ها را به حال خود رها نکنند.

چه میزان از درآمد از طریق عوارض تأمین می‌شود؟

در بعد محلی و در شهر زنجان در لایحه عوارض درصدد هستیم که در آمد شهرداری صرفاً از عوارض و صدور پروانه ساختمانی نباشد. درآمد شهرداری‌ها غیر از عوارض در بودجه حدود ۱۰ درصد است که در این راستا شهرداری زنجان در بودجه سال ۱۴۰۰ توجه ویژه‌ای به تهاتر، سرمایه گذاری و امور غیر نقدی دارد.

شهرداری برای سال ۱۴۰۰ چه برنامه‌های عمرانی را در دستور کار دارد؟

پیش‌بینی شده که در تفکیک اراضی تبصره ۳ ماده ۱۰۱ اصلاحی، حقوقی از تفکیک اراضی به شهرداری تعلق گیرد همچنین شهرداری از پروژه‌های سرمایه گذاری نیز بهره‌مند خواهد شد. در بودجه سال جاری اولویت، اتمام پروژه‌های نیمه تمام است. اعتبار لازم برای اجرا و اتمام تعدادی از پروژه‌های سال‌های گذشته، به دلیل بیشتر شدن هزینه‌ها افزایش یافته است. پروژه سبزه میدان به عنوان پروژه نیمه‌کاره اولویت‌دار سال ۱۴۰۰ بوده و تغییراتی که در حین اجرا به وجود آمد و افزایش قیمت‌ها، هزینه اجرای پروژه را افزایش داد از این رو از بودجه ۷۹۰ میلیارد تومانی سال جاری بیش از ۱۰ درصد اعتبار پیش‌بینی شده برای تکمیل سبزه میدان اختصاص خواهد یافت.

پروژه تقاطع غیرهمسطح امام حسن مجتبی (ع)، بازگشایی معابر پادگان و پارکینگ طبقاتی سعدی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

تقاطع غیر همسطح امام حسن مجتبی (ع) به عنوان دیگر پروژه نیمه‌کاره اولویت‌دار شهرداری است که با پیگیری‌های مکرر شورای فنی استان و کشور توانستیم مسائل این پروژه را رفع کنیم و در نشستی با پیمانکار تعدیلی که از طرف شورا فنی ابلاغ شده بود به پیمانکار پروژه اعلام کردیم. طی تبادلی که با پیمانکار پروژه امام حسن مجتبی داشته‌ایم این پروژه از زمان ابلاغ شش ماه بعد به بهره‌برداری برسد و پایان مرداد سال ۱۴۰۰ با ایجاد پل عابر پیاده یوترن (دور برگردان) و تابلوهای راهنمایی رانندگی تکمیل خواهد شد.

در بازگشایی معابر پادگان نیز پیمانکار پروژه که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است در حال اجرای پل در محور شرقی و غربی است که امیدواریم در کار تسهیل کند تا شاهد بهره‌برداری سریع‌تر از این پروژه باشیم. قرارداد دیگری منعقد شده مبنی بر ایجاد دیوار پیش ساخته پادگان که قرار داد آن هم منعقد شده و امیدواریم پیمانکار پروژه نسبت به ایجاد دیوار اقدام کند. سر در پادگان و محور شرقی آن نیز که بنیاد مسکن پیمانکار آن است زمان ابلاغ به مدت چهار ماه نسبت به احداث سر در و بنای جایگزین در بازگشایی پادگان مقرر شده تا همزمان دو محور شرقی غربی طی چهار ماه ابتدای سال جاری به بهره‌برداری برسد.

از دیگر پروژه‌هایی که طی سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید پارکینگ طبقاتی سعدی است که مشکلات قرار دادی در این پروژه داشتیم که قرارداد مربوطه با پیمانکار منعقد شد و پیمانکار پروژه از زمان ابلاغ به مدت شش ماه فرصت خواهد داشت تا نسبت به تکمیل واحدهای تجاری اقدام کند البته قسمت پارکینگ پروژه که ۱۵۰ واحد است در حال اتمام بوده و تا پایان سال بخش پارکینگ آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

چه پروژه دیگری در شهر زنجان در بودجه ۱۴۰۰ تعریف شده است؟

سالن مدیریت بحران پارک بانوان زنجان دیگر پروژه شهرداری است که این سالن جز پروژه‌هایی است که در سامانه ستاد برای جذب پیمانکار آگهی شد و طی شش ماهه اول سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. آسفالت‌ریزی معابر و خیابان‌های سطح شهر از دیگر مباحث مورد توجه شهرداری است و حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تن آسفالت در ترمیم نوارهای حفاری و روکش آسفالت در سطح معابر شهر زنجان در دستور کار داریم.

با توجه به اینکه در تکمیل و تجهیز آرامستان زنجان با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم بودجه‌ای به این منظور پیش‌بینی شده است.

برای اجرای چند پروژه جدید و خاص برنامه‌ریزی کردیم و به دنبال تعیین پیمانکار برای آن هستیم تا بتوانیم این پروژه‌ها را در مدت زمان کوتاه و با روش سهم نقدی کمتر و تهاتر و غیر نقدی اجرا کرده که البته مذاکرات اولیه با چند پیمانکار بزرگ در این خصوص صورت گرفته است.

«باغ هاشم‌نژاد» به عنوان پروژه خاص عمرانی در شهر زنجان است و به دنبال این هستیم که مصوبه ماده ۵ و تغییر کاربری به شهرداری ابلاغ شود تا بتوانیم با بنیاد مستضعفان توافق لازم را انجام دهیم و زمین شهرداری را که به صورت فضای سبز است تحویل بگیریم و برای اجرای پروژه در نیمه اول سال اقدام کنیم.

احیا و ساماندهی «زنجان رود» دیگر پروژه با اولویت‌دار است و این پروژه نیاز به کار کارشناسی و تهیه طرح لازم در قالب کلی در کنار ساماندهی و زهکشی آب‌های جنوب شهر زنجان و جلوگیری از ورود فاضلاب و زباله دارد که حضور پیمانکار بزرگ و انجام آن به صورت طراحی و اجرا از الزامات آن است.

آیا ویروس کرونا بر درآمدهای شهرداری تأثیری داشته است؟

هزینه‌هایی که کرونا بر شهرداری تحمیل کرد و اثرات سو که بر درآمد شهرداری‌ها داشته انکار ناپذیر است سازمان حمل و نقل به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش مسافران حمل و نقل عمومی دچار زیان قابل توجهی شد و مبلغ یارانه‌ای که برای اتوبوسرانی پیش‌بینی کرده‌ایم قریب به دو و نیم تا سه برابر مبلغی بوده که امسال پرداخت شده است.

برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و استقبال شهروندان از این ناوگان چه برنامه‌هایی در دستور کار دارید؟

نوسازی و توسعه ناوگان اتوبوسرانی از جمله برنامه‌های شهرداری زنجان است و خرید اتوبوس به وسیله اوراق مشارکت انجام خواهد شد که مجوز یکصد میلیارد تومان از شورا اخذ شده و سهمیه‌ای که وزارت کشور با آن موافقت کرده است و برای نوسازی ناوگان حمل و نقل اختصاص داده است مبلغ ۶۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت است و با وجود محدودیت زمانی و مقاومتی که بانک‌های عامل نسبت به آن دارند این موضوع طولانی‌تر می‌شود.

بازسازی ۴۰ دستگاه اتوبوس و خرید اتوبوس‌های درون شهری جدید قدم‌های مثبتی است که شهرداری برای جلب رضایت شهروندان زنجانی برداشته است.

مطالبات شهرداری زنجان چقدر است؟

هر ساله تحقق بخشی از مطالبات خود را از دستگاه‌های مختلف به صورت تهاتر و اوراق عملیاتی می‌کنیم البته مطالبات قطعی شده شهرداری از دستگاه‌های اداری و اجرایی رقم بالایی نیست، رقم این مطالبات کمتر از ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان است که حدود پنج تا شش میلیارد تومان در سال ۹۹ تهاتر شد.

شهرداری در زمینه رونق مسکن چه اقداماتی انجام داده است؟

شهرداری‌ها از جمله نهادهایی هستند که در تولید مسکن نقش اساسی دارند در سال گذشته لایحه‌ای را در شورای اسلامی شهر زنجان مصوب کردیم تا در طرح اقدام ملی مسکن برای پروژه‌های مسکن ملی ۵۰ درصد تخفیف اعمال کنیم حتی در برخی پروژه‌ها این تخفیف به ۱۰۰ درصد نیز رسید.

در صدور مجوز در بافت‌های ناکار آمد شهری شامل بافت فرسوده و تاریخی و اسکان غیر رسمی تخفیف‌های ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی را از شورای شهر درخواست کردیم که این تخفیف‌ها نیز در آن زمان مصوب شد. هدف شهرداری از اعمال این تخفیف‌ها افزایش تولید مسکن و کمک به این بخش است و با وجود شیوع ویروس کرونا و شرایط رکود حاکم آمارها حکایت از افزایش صدور پروانه ساختمانی در شهر زنجان دارد و سیاست‌هایی که در این زمینه اتخاذ شد بسیار کارساز بود.

در صدور پروانه ساختمانی برای واحدهای تولیدی نیز از شورا مصوبه‌ای گرفتیم تا برای صدور مجوز تخفیف ۸۰ درصدی را به واحدهای تولیدی اعمال کنیم و کمک‌های زیادی را در عوارض کسب و پیشه در فروردین و اردیبهشت سال گذشته اعمال کردیم. در راستای حمایت از کسب و کارها نیز تمامی کانکس‌ها و غرفه‌هایی که املاک شهرداری است و به شهروندان اجاره داده شده بود تخفیف‌هایی را ارائه دادیم همچنین جایگاه سی ان جی تحت مالکیت شهرداری نیز مشمول تخفیف ۵۰ تا ۸۰ درصدی شد.

کد خبر 494362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.