پایان بی‌خانمانی در لس‌آنجلس با ابتکار شهری

گروهی از معماران خوش ذوق اهل لس‌آنجلس آمریکا یکی از آزادراه‌های اطراف شهر را که پیش از این به عنوان یک پارکینگ برای وسایل حمل و نقل موتوری مورد استفاده قرار می‌گرفت به دهکده‌ای زیبا تبدیل کرده و قرار است کلبه‌های رنگارنگ آن را به افراد بی‌خانمان تحویل دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نداشتن دسترسی بخش اعظمی از مردم لس‌آنجلس به خانه‌های مسکونی یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهر به شمار می‌رود که طی دوران کرونا نیز فاجعه‌های زیادی به بار آورده است. در همین راستا، مقامات رسمی شهر به طور مداوم در تلاش بوده‌اند استراتژی‌هایی مؤثر به کار گیرند و به این چالش در زندگی شهروندان خاتمه دهند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که طی یک سال گذشته انجام شد، ایجاد دهکده‌ای کوچک در نزدیکی یکی از حومه‌های شهر بود که تعداد افراد بی‌خانمان بسیاری را در خود جای داد. پروژه ساخت این دهکده به صورت آزمایشی انجام شد با این حال موفقیت آن و استقبال باور نکردنی افراد کم درآمد، مقامات را بر آن داشت که این دهکده را برای همیشه به عنوان سکونت‌گاه افراد بدون دسترسی به خانه مسکونی حفظ کند.

 پایان بی‌خانمانی در لس‌آنجلس با ابتکار شهری

پس از آن، برنامه‌ریزان کلانشهر لس‌آنجلس تصمیم گرفتند به تدریج از دیگر زمین‌ها یا فضاهای بدون استفاده شهر و حومه‌ها، به منظور احداث سکونتگاه‌هایی بهره گیرند تا معضل بی‌خانمانی مردم به پایان خود نزدیک شود. به همین دلیل در یک اقدام جدید، آزادراهی از حومه‌های اطراف کلانشهر آمریکایی را که تا پیش از این برای پارک خودروها مورد استفاده قرار می‌گرفت برای خاتمه به نبود مسکن انتخاب کرده و گروهی از معماران برجسته کشور را به طراحی خلاقانه آن دعوت کردند. معماران خوش‌ذوق نیز با ایجاد کلبه‌هایی کوچک و در عین حال بسیار زیبا، گام دیگری در کمک به افراد آواره شهر برداشتند. این دهکده اعجاب‌برانگیز تعداد خانه‌هایی حدود دو برابر دهکده‌ای که قبلاً برای کمک به افراد بی‌خانمان ایجاد شده بود در بر گرفته و می‌تواند ۲۰۰ خانواده را در خود جای دهد. با این حساب طی تنها چند ماه بیش از ۳۰۰ خانواده بدون مسکن کلانشهر لس‌آنجلس از خانه شخصی برخوردار می‌شوند که این اتفاق با چنین سرعتی در تاریخ شهر بی‌سابقه است.

 پایان بی‌خانمانی در لس‌آنجلس با ابتکار شهری

جالب است بدانید که دهکده جدید در آزادراهی احداث شده که بخشی از یک فضای سبز شهری به حساب می‌آمد اما اغلب توسط خودروها برای پارک، مورد استفاده قرار می‌گرفت و کاربران فضای سبز کمترین بهره را از آن می‌بردند. با شیوع بیماری کووید -۱۹ و گرایش مردم به تردد سبز، استفاده از فضای پارک خودروها در سراسر دنیا برای مصارف مفید دیگر به سرعت ترویج یافت و حتی بسیاری از خیابان‌ها برای همیشه به روی خودروها بسته شد. مدیران لس‌آنجلس نیز طی دوران کرونا از سایر برنامه‌ریزان شهری سراسر دنیا مستثنی نبوده و برای حفظ تمایل مردم به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، تغییرات زیادی در زیرساخت‌های شهری به وجود آوردند. ایجاد دو دهکده اخیر از مهم‌ترین اقدامات این افراد بود که به طور همزمان به دو بحران بزرگ پیش روی شهروندان خاتمه می‌داد. اول این که اشتیاق ساکنان شهر به تردد سبز همچنان حفظ می‌شد و از سوی دیگر و مهم‌تر از همه این که بسیاری از افرادی که تا کنون از داشتن منزل شخصی محروم و حتی مجبور بودند شب‌های خود را در فضاهای عمومی طی کنند، اکنون می‌توانند برای همیشه در خانه‌هایی هر چند کوچک، اما با امکانات نسبتاً کامل باقی عمر خود را به سر برند.

 پایان بی‌خانمانی در لس‌آنجلس با ابتکار شهری

هر کلبه کوچک رنگی در دهکده جدید، فضایی به مساحت ۶۴ فوت مربع را به خود اختصاص داده و از اجزایی پیش‌ساخته تشکیل شده است. ساکنان این سکونت‌گاه رنگارنگ شگفت‌برانگیز می‌توانند از طریق گذرگاهی کوچک به سراسر آن دسترسی پیدا کنند و از فضاهای عمومی متعددی که برای رفع نیازهای مختلف آن‌ها به وجود آمده، بیشترین بهره را ببرند. جالب است بدانید که در همین فضای کوچک، پارکی احداث شده که قرار است به عنوان محلی برای گرد هم آمدن ساکنان، بازی فرزندان آن‌ها و استراحت در مکانی با پوشش رنگارنگ در کنار درختان سبز عمل کند علاوه بر این مردم می‌توانند در مکانی با میز و صندلی‌های چیده شده، به صرف وعده‌های غذایی خود بپردازند و از سرویس‌های بهداشتی تعبیه شده در نزدیکی آن بهره ببرند.

هر خانه مسکونی از وسایل گرمایشی و سرمایشی خود برخوردار است و تختخواب‌هایی تاشو را در خود جای داده که استفاده از فضا را برای ساکنان بهینه می‌کند. مقامات اهل لس‌آنجلس نیز مقررات خاصی برای تحویل این خانه‌ها به افراد بی‌خانمان اعمال کرده‌اند به عنوان مثال، تمام افراد باید بالای ۱۸ ساله باشند و هیچ سوء سابقه‌ای مبنی بر استفاده از مواد مخدر، الکل، یا سایر جرایم برای آنان وجود نداشته باشد همچنین چند نفر از سوی شهرداری در این دهکده به کار گمارده می‌شوند تا به عنوان یک تیم حراستی عمل کنند و هر گونه تخلف را به مقامات ارشد گزارش دهند. ساخت این دهکده قرار بود ۱۵ هفته به طول بکشد، اما درست دو هفته پیش از زمان مقرر، یعنی طی تنها ۱۳ هفته به بهره‌برداری رسید.

 پایان بی‌خانمانی در لس‌آنجلس با ابتکار شهری

کد خبر 494341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.