راه‌اندازی کمپین "تا ثبت جهانی توس"

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس گفت: منطقه توس و آرامگاه فردوسی اکنون شناخته شده است و دیگر به ثبت جهانی نیاز ندارد، اما ما پیگیر موضوع هستیم و در این راستا کمپین" تا ثبت جهانی توس" تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مسعود ریاضی در یکصد و سی یکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد اظهار کرد: معمولاً پروژه‌های عمرانی چندین مرحله را از مشاوره، ایده پردازی و طراحی را پشت سر می‌گذرانند تا به مرحله اجرا برسند، اما در خصوص پروژه توس این شرایط وجود نداشت و بعد از اولویت بندی، طراحی و انتخاب مشاور انجام شد و در نهایت به مرحله اجرا رسید، خوشبختانه امروز می‌بینیم که اتفاقات خوبی رخ داده است.

وی افزود: پروژه احداث پیاده‌راه مسیر جلوخان آرامگاه فردوسی به هارونیه به مساحت هفت هکتار با هزینه ۳۰ میلیارد تومان روز گذشته افتتاح شد که در این رابطه معابر مناسبی در میان سه مرکز گردشگری در توس ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: اجرای پروژه کشف رود که از منطقه منفصل توس آغاز می‌شود و تا شرق مشهد ادامه پیدا می‌کند از دغدغه‌های شورای شهر است که کار اجرایی آن در حال انجام است و چشم‌انداز مناسبی برای گردشگری ایجاد خواهد کرد.

ریاضی ادامه داد: طراحی بسیاری از پروژه‌ها انجام شده و مشاور پروژه‌ها انتخاب شده است، ساماندهی سه راه شاهنامه آرامگاه فردوسی، پروژه باغ راه شاهنامه و مسیر بلوار شاهنامه و احداث سالن هفت هزاری متری ورزشی و ساماندهی محدوده تاریخی سفالگان از جمله این پروژه‌هاست.

وی با بیان اینکه در بخش فرهنگی باید جریان سازی کنیم، افزود: در توس خوشبختانه با کمک کمیسیون فرهنگی اتفاق خوبی شکل گرفته است رمان بینوایان ویکتور هوگو، ۵۴ فیلم سینمایی، ۲۲ مجموعه تلویزیونی و ۱۰ انیمیشن با این مضمون ساخته شده و زمانی که مسئله فرهنگی باید جریان داشته باشد، چنین چیزی مد نظر است.

ریاضی ادامه داد: پس اگر می‌گوئیم هنر در دست ایرانیان است و بس باید اهتمام کنیم تا جایگاه خود را پیدا کنیم. به همین منظور در شاهنامه فردوسی اتفاقات هنری خیلی خوبی افتاد و بیش از ۱۰ مجسمه در موضوع شاهنامه ساخته شد. در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی کارهای خوبی انجام شده است مانند جشنواره نقالی که در سطح کودکان و نوجوانان انجام شده که به نوعی سرمایه گذاری برای آینده است. خوشبختانه اکنون زنگ شاهنامه در مدارس برگزار می‌شود که متأسفانه کرونا کمی روند اجرای آن را کند کرده است.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس با بیان اینکه همایشی تحت عنوان" راه و ابریشم" برگزار شد که متخصصان حضور داشتند، گفت: تحت عنوان "توس"، "فردوسی" و "شاهنامه مسابقات ورزشی" برگزار شد و اگر کرونا نبود رویدادهای ارزنده‌تری نیز انجام می‌شد.

وی با بیان این که طرح شهری توس از سال ۹۲ که توس به شهر مشهد پیوست آغاز شد اما دلیل ناکامی توس آگاهی نداشتن و نشناختن توس، دموکراسی پیچیده و نبود همت کافی برای توسعه توس است، خاطرنشان کرد: قنات گناباد و بادهای دشتی فان بدون حاشیه و به سادگی ثبت جهانی شده است اما اهتمام لازم برای ثبت جهانی آرامگاه فردوسی و توس نبوده است. ثبت جهانی فرصتی برای ایجاد بستر مناسب گردشگری و حفاظت از آثار میراث فرهنگی است؛ اما منطقه توس و فردوسی اکنون شناخته شده است و دیگر به ثبت جهانی نیاز ندارد، اما ما پیگیر موضوع هستیم و در این راستا کمپین" تا ثبت جهانی توس" تشکیل شده است.

کد خبر 494194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.