تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا خطر مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ را به ویژه برای افراد زیر ۶۵ سال، ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر دو واکسن فایزر و مدرنا در دو دوز تزریق می‌شوند و تا حد بسیار زیادی مانع بروز بیماری کووید -۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن می‌شود، اما با توجه به کم بودن میزان واکسیناسیون ایمنی ایجاد شده در سراسر جهان به میزان کافی نرسیده است. هر چه مدت زمان واکسیناسیون عمومی در دنیا طولانی‌تر شود؛ احتمال به وجود آمدن گونه‌های مقاوم ویروس در برابر واکسن افزایش پیدا می‌کند.

محققان باور دارند که پس از دریافت یک دوز واکسن ایمنی لازم در برابر بیماری کووید -۱۹ ایجاد خواهد شد، اما لازم است در این زمینه مطالعات زیادی صورت بگیرد. گروهی از پژوهشگران به منظور بررسی تأثیر تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا بر سلامت افراد مطالعه جدیدی انجام دادند و ۱۰۰ هزار شهروند آمریکایی را مورد ارزیابی قرار دادند. محققان در این مطالعه میزان تأثیر واکسن کرونا، میزان توزیع واکسن و فرضیات دیگر را در نظر گرفتند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا در بعضی شرایط خاص، خطر مرگ و میر، ابتلاء به نوع شدید بیماری و بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ را کاهش می‌دهد. در صورتی که میزان تأثیرگذاری دوز اول یک واکسن ۸۰ درصد یا بیشتر باشد و میزان واکسیناسیون در روز کمتر از ۰.۳ درصد جمعیت باشد، تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن مطلوب است. به گفته محققان، ت أخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا برای افراد زیر ۶۵ سال با هر میزان واکسیناسیون، باعث کاهش خطر مرگ و میر می‌شود.

کد خبر 494180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.