کاهش ۳۰ درصدی برداشت گل‌محمدی در گلپایگان

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان گفت: سال گذشته بیش از ۶۰۰ تن گل‌محمدی از ۱۵۰ هکتار زمین زیر کشت برداشت شده است که امسال به دلیل سرمازدگی ۳۰ تا ۵۰ درصدی برداشت گل‌محمدی کاهش داشته و پیش‌بینی برداشت ۴۰۰ تن داریم که امیدوارم با جبران خسارت، تولید کنندگان ضرری متحمل نشوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیدرعلی گل‌محمدی امروز در حاشیه بازدید از مزارع گل‌محمدی شهرستان اظهار کرد: کار برداشت گل از مزارع این شهرستان از نیمه اردیبهشت آغاز شده است و تا مدت یک ماه ادامه دارد که هزار نفر مشغول کار می‌شوند.

وی گفت: کاشت گل‌محمدی، شش سال است که در این شهرستان کشاورزان با تغییر الگوی کشت و به دلیل نیاز به آب کم به کاشت گل‌محمدی روی آوردند که در حال حاضر ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کاشت این محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان تصریح کرد: در این شهرستان هشت مزرعه بزرگ گل‌محمدی علاوه بر مزارع کوچک وجود دارد که یکی از بزرگترین مزارع گل‌محمدی این شهرستان با وسعت ۶۰ هکتار در روستای فاویان واقع شده است.

گل‌محمدی گفت: کارگاه گلاب‌گیری در شهرستان نداریم که موجب شده است این محصول به صورت خام فروشی روانه شهرستان‌های اطراف شود، نبود دستگاه‌های مکانیزه در کار برداشت گل‌محمدی و کارخانه‌های صنایع تبدیلی دو مشکل اساسی برای پرورش دهندگان گل‌محمدی است زیرا کارخانه‌های گلاب‌گیری و صنایع تبدیلی با وجود دریافت مجوز هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی افزود: سال گذشته بیش از ۶۰۰ تن گل‌محمدی از سطح ۱۵۰ هکتاری مزارع زیر کشت برداشت شده است که امسال به دلیل سرمازدگی ۳۰ تا ۵۰ درصد برداشت گل‌محمدی کاهش داشته و پیش‌بینی برداشت ۴۰۰ تن داریم که امیدوارم با جبران خسارت، تولید کنندگان آن ضرری متحمل نشوند.

استفاده از روش جدید در دفع آفات گل‌محمدی

بهرام کریمی تولید کننده گل‌محمدی در گلپایگان اظهار کرد: با سرمایه‌گذاری دو میلیارد تومان مزرعه گل‌محمدی ایجاد کردم که اکنون در سطح ۶۰ هکتار زیر کشت است که سال گذاشته ۱۰۰ تن برداشت گل داشتیم اما امسال به دلیل سرمازدگی این رقم به ۷۰ تن می‌رسد.

وی افزود: با مراقبت لازم از این مزرعه کیفیت و مرغوبیت محصول گل دو چندان شده است، همچنین دو سال است که با روش جدید در دفع آفات از سموم برای آفت گل‌محمدی استفاده نشده است. در کار برداشت گل‌محمدی ۳۰۰ کارگر بومی و غیر بومی مشغول هستند.

تولید کنندگان گل حمایت شوند

بهزاد ثمری تولید کننده گل‌محمدی اظهار کرد: در ابتدای طرح کاشت باغ ۱۲۰ هکتاری گل‌محمدی تصمیم گرفتم که صنایع تبدیلی این محصول نیز ایجاد شود اما در پرداخت تسهیلات بانکی حمایتی صورت نگرفت.

وی افزود: تولید کنندگان دیگری در این شهرستان به دلیل نبود صنایع تبدیلی و این که خام فروشی گل سودی نداشت به شخم زنی مزارع گل‌محمدی پرداختند، امروزه تنها علاقه و دلخوشی تولید کنندگان گل‌محمدی در گلپایگان اشتغالزایی است که معاش خانواده کارگران تأمین شود وگرنه دولت حمایتی از تولید کنندگان نکرده است.

کد خبر 494126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.